شناسهٔ خبر: 45304845 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

در نشست خبری؛

طرح‌های حمایتی اداره اوقاف استان تهران در ایام کرونا تشریح شد

مجتبی عبداللهی مدیر کل اوقاف استان تهران، گزارشی از طرح‌های اداره کل اوقاف استان تهران در سال جاری ارائه داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، مجتبی عبداللهی مدیر کل اوقاف استان تهران در نشست خود با اهالی رسانه، گزارشی از طرح‌های اداره کل اوقاف استان تهران در سال جاری ارائه داد.

عبداللهی گفت: از ابتدای سال تاکنون متناسب با مناسبت‌ها، طرح‌هایی را نامگذاری کردیم و در زیر شاخه رزمایش همدلی که مقام معظم رهبری فرموده اند، انجام دادیم. اولین طرح به نام آستان مهربانی همزمان با نوروز ۹۹ آغاز شد و طی آن ۶۹۳۰۰ سبد بهداشتی شامل ماسک، مواد ضدعفونی کننده، مواد شوینده و ۱۸۵۸ سبد حمایتی و ارزاق بین نیازمندان توزیع شد.

وی افزود: بعد از آن طرح «تبرکات مهدوی» به مناسبت نیمه شعبان کلید خورد که در این طرح هم ۶۳۷۳۹ سبد بهداشتی و ۶۳۹۷ سبد ارزاق بین نیازمندان توزیع شد. در ماه مبارک رمضان، طرح «ضیافت همدلی» با توزیع ۶۱۳۶۰ سبد بهداشتی و ۱۹۶۴۳ سبد ارزاق و حمایتی اجرا شد. با آغاز ماه محرم و صفر، طرح «شمیم حسینی» همزمان با دهه اول محرم آغاز شد. همانطور که مستحضر هستید نخستین دوره «شمیم حسینی» سال گذشته برگزار شد و طی آن به مساجد و حسینیه‌ها کمک می شد.

عبداللهی اظهار کرد: در این طرح در سال گذشته، نمایشگاه‌های فرهنگی در ۳۰ امامزاده تهران و تعدادی از شهرستان‌ها برگزار شد. توجه به فرهنگ عاشورایی و تأمین مایحتاج مساجد و حسینیه‌ها از این نمایشگاه، جزو اهداف اصلی بود. اما امسال کرونا مانع از برگزاری این نمایشگاه شد و در نتیجه طرح شمیم حسینی امسال با توزیع ۳۵۱۱۱۰ سبد بهداشتی و ۴۶۹۲۳ سبد حمایتی بین مخاطبان و نیازمندان به اجرا رسید.

وی ادامه داد: فاز دوم طرح «شمیم حسینی» همزمان با اربعین حسینی برگزار شد و طی آن ۷۰۸۹۰ سبد بهداشتی و ۱۳۲۵۰ سبد ارزاق توزیع شد. طرح «احسان ماندگار» هم که هرساله همزمان با بازگشایی مدارس اجرا می‌شود، امسال هم علاوه بر تهیه کیف و لوازم التحریر برای دانش‌آموزان، ۴۹۲۰ سبد حمایتی و ۳۰۳۰ سبد بهداشتی هم در این طرح بین دانش آموزان و افراد نیازمند توزیع شد.

مدیر کل اوقاف استان تهران توضیح داد: ما در مدرسه متقین ۴۰۰ دانش آموز یتیم تحت سرپرست داریم و در مدرسه‌ای هم در پاکدشت، ۴۰۰ دانش آموز پسر که یا بی سرپرست و یا بدسرپرست هستند، تحت حمایت اوقاف قرار دارند و هزینه‌های آموزش، حمل و نقل و ... آن‌ها تامین می‌شود.

وی افزود: در مجموع از ابتدای سال ۹۹، ۷ طرح و یک طرح ویژه سردار سلیمانی را اجرا کردیم. در طرح شهید سلیمانی که از یکم آذرماه تا ۱۳ دی سالگرد شهادت ایشان به مدت ۴۳ روز برگزار شد، ۱۱۴۸۶۰ سبد بهداشتی و ۴۷۲۵۰ سبد حمایتی ارزاق بین نیازمندان استان تهران توزیع شد.

این مقام مسئول گفت: تاکنون ۶۲۰۹۲۴ سبد بهداشتی به ارزش ۴۲ میلیارد تومان و ۱۱۲۴۴۳ سبد ارزاق هم به ارزش ۱۶۵ میلیارد تومان بین نیازمندان توزیع شده است. البته طرح شهید سلیمانی جدا از این آمار است. در طرح شهید سلیمانی یک میلیارد و هشتصد میلیون تومان روی بسته‌های بهداشتی و ۲۱ میلیارد تومان هم برای تهیه بسته‌های حمایتی هزینه شد. در ماه محرم امسال علاوه بر اینکه روی بسته‌های بهداشتی و ارزاق متمرکز شدیم، اداره اوقاف غذای گرم تهیه و بین نیازمندان توزیع کرد. همچنین دستگاه‌های ضدعفونی و ... را هم در اختیار هیئات بزرگ قرار دادیم.

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین حسینی معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف استان تهران درباره نقش امامزاده‌ها در کمک رسانی به مردم در ایام کرونا گفت: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون حتی یک روز هم امامزاده‌ها تعطیل نشده اند و فقط متناسب با شرایط، نوع خدمات آن‌ها متفاوت شد.

وی افزود: بخش زیادی از آماری که الان ارائه شد یا در امامزاده‌ها و یا توسط آنان در اختیار مردم قرار گرفت. به طور مثال حدود ۲۰ مرکز تولید ماسک در بقاع متبرکه ایجاد شد. بخشی از کار این بقاع، ضدعفونی کردن اماکن پرتردد در اطراف بقاع، تهیه گان و لباس‌های مخصوص پرستاران، توزیع مواد ضدعفونی کننده و ایجاد پایگاه اطلاع رسانی به مردم بود. البته تربت خانه و شبستان‌ها برای زیارت تعطیل بود، اما خدمات تعطیل نشد.

این مقام مسئول در پاسخ به اینکه آیا می شود بخشی از وقف‌ها را به تهیه واکسن کرونا برای مردم اختصاص داد یا خیر، گفت: مجموعه انستیتو پاستور که واکسن کرونا تولید می کند، موقوفه است. همچنین بالای ۵۰ درصد از مراکز درمانی استان تهران شامل درمانگاه، خانه‌های بهداشت و بیمارستان‌هایی مانند حضرت رسول اکرم، فیروزگر، فیروزآبادی، لولاگر و نجمیه موقوفه هستند. ما برای درمان بیماران بی بضاعت موقوفه زیاد داریم.

انتهای پیام/

 

نظر شما