شناسهٔ خبر: 45267793 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

۱۱کاروانسرای استان مرکزی در فهرست آثار ملی ثبت شد

گروه استان‌ها ــ مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان مرکزی با بیان اینکه "۱۱کاروانسرا از ۲۰کاروانسرای شناسایی‌شده در استان در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است" گفت: کاروانسرای "باغ شیخ" ساوه در آستانه ثبت در فهرست میراث جهانی است.

صاحب‌خبر -

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، مصطفی مرزبان ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به کاروانسرای باغ شیخ در ساوه اظهار داشت: این اثر تاریخی ارزشمند در آستانه ثبت در فهرست میراث جهانی قرار گرفته که اتفاق بسیار مهمی برای استان و همین طور شهرستان ساوه است و تحقق این مهم مستلزم همکاری و مشارکت میان مسئولان و مالک خصوصی آن است.

وی افزود: مقدمات این کار در دست اقدام است و یکی از گزینه‌های سال 2020 برای ثبت جهانی در فهرست آثار یونسکو به شمار می‌رود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان مرکزی تصریح کرد: کاروانسرای باغ شیخ یا عبدالغفارخان مربوط به دوره قاجار بوده و به عنوان یکی از کامل‌ترین و جامع‌ترین کاروانسراهای ایران به لحاظ فرم پلان، رعایت تناسبات، تزئینات و الگوی چینش فضاهای کاربردی در پلان محسوب می‌شود.

مرزبان بیان کرد: هزینه انجام مطالعات و تهیه طرح مرمت به منظور ثبت جهانی این اثر تاریخی را هم میراث فرهنگی تقبل می‌کند.

وی ادامه داد: اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی حامی حفظ آثار تاریخی در استان است و در صورت ثبت جهانی کاروانسرای باغ شیخ تسهیلات و مشوق‌های ویژه‌ای شامل حال استان می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان مرکزی عنوان کرد: علاوه بر معرفی فرعی از معماری ایرانی به جهان به واسطه این اقدام، زمینه‌های رونق گردشگری، اشتغالزایی و توسعه پایدار در شهرستان تاریخی ساوه هم که از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی متنوعی برخوردار است فراهم می‌شود.

مرزبان افزود: کاروانسرای باغ شیخ علاوه بر فضای کاروانسرایی دارای یک آب انبار، حسینیه و محراب است که در چهاردهم مهر سال 1354 خورشیدی به ثبت ملی رسید.

وی تصریح کرد: کاروانسراها در ایران حداقل از دوره هخامنشی نقش ویژه‌ای داشته و نقش عملکردی و کارکردی خود را  به ویژه در ارتباط با راه بزرگ شاهی یا راه بزرگ خراسان در دوره‌های بعدی یعنی دوره اشکانی، ساسانی و بعدها در تمام طول دوره اسلامی حفظ کرده‌اند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان مرکزی بیان کرد: این کاروانسرا در اوایل دوره قاجار، توسط عبدالغفارخان خلج در مسیر قم، اصفهان به همدان و قزوین و تبریز ساخته شده است.

مرزبان ادامه داد: توجه به پلان چهارایوانی و به ویژه توجه به سرسرای ورودی با رسمی‌بندی پرکار و جانمایی دقیق فضاهای مورد نیاز، کاروانسرای باغ شیخ را به عنوان یکی از آخرین تجارب ساخت کاروانسرا در ایران معرفی می‌کند.

وی عنوان کرد: همین شاخصه‌ها به علاوه سلامت کالبدی بنا سبب شده تا اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان با همکاری مالکان نسبت به ایجاد زمینه برای تهیه مستندات لازم شامل نقشه عرصه و حریم، گزارش‌های حفاظتی و مرمتی ، نقشه‌های به‌روز بنا، باستان‌شناسی و تمامی اسناد مرتبط با تاریخ و معماری بنا اقدام و آنها را برای ثبت در فهرست جهانی به سازمان یونسکو ارسال کند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان مرکزی افزود: در استان مرکزی تعداد 20 کاروانسرا شناسایی شده که قدیمی‌ترین آنها مربوط به دوره آل بویه و جدیدترین مورد آن مربوط به اواخر دوره قاجار است و از این تعداد تاکنون 11 کاروانسرا در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/712/س

نظر شما