شناسهٔ خبر: 45216354 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: سلامت نیوز | لینک خبر

محیط‌زیست را سیاسی- امنیتی نکنیم

صاحب‌خبر -

سلامت نیوز: معاون رئيس‌جمهوري و رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست با تاکيد بر اينکه نبايد محيط‌زيست را سياسي- امنيتي کنيم، گفت: حدود 306 روز از سال گذشته و در اين مدت هواي تهران 107 روز ناسالم بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،عيسي کلانتري روز سه‌شنبه در مراسم رونمايي از برنامه جامع اقدام ملي کاهش آلودگي هواي کلانشهرها افزود: با اين حساب بيش از يک‌سوم روزهاي تهران تا به امروز آلوده بوده است. وي تاکيد کرد: در راستاي کاهش آلودگي هوا استفاده از پتانسيل دانشگاه‌ها جزو برنامه‌هاي دولت و سازمان حفاظت محيط‌زيست است، البته هنوز آنطور که بايد از اين پتانسيل استفاده نمي‌شود در حالي‌که دانشگاه‌ها مي‌توانند از بين برنده بسياري از مشکلات محيط‌زيستي کشور باشند.

رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست ادامه داد: بايد براي احقاق حق شهروندي مانند هواي پاک از توان دانشگاه‌ها استفاده کرد نبايد اجازه پايمال شدن اين حق را بدهيم. کلانتري گفت: در شرايط فعلي کشور اگر قانون هواي پاک اجرايي شود 70 درصد اقتصاد کشور متوقف مي‌شود. وي ادامه داد: پتانسيل علمي کشور بسيار بالا است شايد به پيش از انقلاب و اوايل انقلاب برمي‌گردد که همه دوست داشتند دکتر يا مهندس شوند، بنابراين بايد اکنون از اين ظرفيت استفاده کنيم.

احياي درياچه اروميه با کمک دانشگاه‌ها
معاون رئيس‌جمهوري با اشاره به احياي درياچه اروميه با کمک دانشگاه‌هاي کشور افزود: ابتدا تعدادي از همين دانشگاهي‌ها مي‌گفتند امکان احيا وجود ندارد چون به مسأله باريک نگاه مي‌کردند اما بعد از انجام تحقيقات مشخص شد که احيا امکان‌پذير است، دولت هم تصميم گرفت با محوريت دانشگاه شريف و 14 دانشگاه ديگر احيا را انجام دهد و تا پايان امسال عمليات سخت افزاري درياچه به پايان مي‌رسد.

وي تاکيد کرد: همچنين هواي پاک به عنوان حقوق شهروندي حق مسلم مردم است چون اگر سه دقيقه نفس نکشيم مي‌ميريم، برنامه‌هاي خوبي در اين زمينه وجود دارد از جمله قانون هواي پاک، حال اگر در اجرا مشکلي بود تقصير برنامه‌ريزي نيست، بايد شرايط کشور را در نظر بگيريم چون به علت تحريم ها درآمد ارزي نداريم. کلانتري افزود: اکنون سه ميليون موتورسيکلت کاربراتوري در تهران وجود دارد که نمي‌توانيم مانع تردد آنها در سطح شهر شويم از سوي ديگر هم امکان تعويض آنها نيز نيست. وي ادامه داد: برخي مسئولان مي‌گويند تحريم‌ها در ايجاد هواي ناسالم اثر نداشته در حالي که تحريم‌ها باعث شد نتوانيم خودرو و موتورسيکلت‌هاي فرسوده را از رده خارج کنيم.

خودروهاي بنزيني؛ آلاينده درجه3
کلانتري گفت: امروز خودروهاي بنزيني آلاينده درجه سه محسوب مي‌شوند، صنايعي که مازوت مصرف مي‌کنند سهم زيادي در آلودگي هوا دارند، قرار بود سالانه 70 هزار کاميون و 6 هزار اتوبوس جايگزين شود اما نتوانستيم انجام دهيم چون درآمد ارزي نداريم، 70 هزار کاميون به هفت ميليارد دلار و اتوبوس‌ها به يک ميليارد دلار پول نياز دارد اگر مي‌توانستيم اين تعداد کاميون را جايگزين کنيم امسال 280 هزار کاميون آلاينده از رده خارج مي‌شد اما به علت تحريم‌ها و نداشتن درآمد ارزي موفق به انجام اين کار نشديم.

وي افزود: سوخت خودروها تقريبا استاندارد است اما سوخت نيروگاه‌ها استاندارد نيست علت آن هم وجود تحريم است، ديوانه‌اي که کشور ما را تحريم کرده بود به زودي مي‌رود اما اثرش براي ما مي‌ماند، دولت نتوانست برنامه‌هاي خود را اجرا کند و به اين به ما ضربه زد چون درآمد ارزي کشور محدود شد و تقريبا نوسازي ناوگان حمل‌و‌نقل عمومي متوقف شد، پول‌هاي ما در کشورهايي مانند کره جنوبي، ترکيه و هند بلوکه شده و به ما نمي‌دهند، بخش عمده‌اي از آلودگي هوا با ارتباطات ارزي مرتبط است، مسائل سياست خارجي اثرات خود را روي هواي پاک هم نشان مي‌دهد وقتي که سه ميليون موتورسيکلت کاربراتوري در سطح شهر تهران تردد مي کند معادل 15 ميليون دستگاه خودروي فرسوده آلودگي ايجاد مي‌کند و ما نمي‌توانيم آنها را نوسازي کنيم. کلانتري ادامه داد:

برخي گمان مي‌کنند سياست‌هاي خارجي هيچ ارتباطي با آلاينده‌هاي داخلي ندارد در حالي که ارتباط مستقيمي دارد‌، ما نمي‌توانيم فناوري را وارد کنيم با اين وضعيت پژوهشي که داريم بايد 15 تا 20 سال ديگر منتظر بمانيم تا بتوانيم خودرويي غير‌آلاينده تهيه کنيم، روز گذشته موتور سه سيلندر کمتر آلاينده به خط توليد رسيد شايد بايد چندين سال پژوهش کنيم تا بتوانيم خودرويي با استانداردهاي روز دنيا توليد کنيم.

همه اينها به تحريم‌ها بر‌مي‌گردد که به ما لطمه زد و شدت تخريب محيط‌زيست را بالا برد. رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست اظهار داشت: حداقل بايد 400 هزار کاميون سنگين از رده خارج شود و به علت فرسودگي اجازه ورود به تهران و برخي کلانشهرها را ندارند از اين‌رو به شهرستان‌ها سرازير شدند که در بعد از مدتي در آنجا هم اثر خود را خواهند گذاشت.

وي تاکيد کرد: در بخش هواي پاک سرمايه‌گذاري نشود همچنان هواي ناپاک خواهيم داشت، خودروهاي فرسوده مانند کاميون‌ها و اتوبوس‌ها به ويژه در تهران بايد نوسازي شوند، 6 هزار و 500 اتوبوس در تهران وجود دارد که حدود چهار هزار تاي آن فرسوده است عمرشان بالاي 30 سال است، همه اينها بايد نوسازي شوند. کلانتري گفت:

در بخش آب هم وضعيت ما بهتر از هوا نيست، هنوز فکر مي‌کنيم آب داريم و بي‌رويه مصرف مي‌کنيم، سالانه 90 ميليارد متر مکعب آب تجديد‌پذير داريم که همه را مصرف مي‌کنيم اين روش مصرف ريشه محيط‌زيست را نابود مي‌کند، وزارت نيرو در حال تهيه قانون جامع مصرف آب است در حالي‌که که وزارت نيرو به عنوان بهره‌بردار به اين قانون نگاه مي‌کند در حالي که محيط‌زيست بايد به عنوان يک منابع پايدار به آن نگاه کند، ما مي‌گوييم بايد 40 درصد آب تجديد مصرف مصرف شود در حالي که الان 100 درصد آن را مصرف مي‌کنيم، سالانه 25 ميليارد متر‌مکعب آب نفوذي ما است که بالاي 50 ميليارد متر مکعب مصرف مي‌کنيم.


وضعيت خاک کشور بد است
وي با بيان اينکه وضعيت خاک کشور هم بهتر نيست، افزود: منابع محيط‌زيست ما دارد پايمال مي‌شود، مساله هم به هيچ عنوان امنيتي يا سياسي نيست، اين کشور بايد پايدار بماند، در قانون اساسي آمده و رهبر انقلاب هم بارها تاکيد کرده‌اند که محيط‌زيست مساله اين دولت و آن دولت اين نسل و آن نسل نيست بايد منابع براي نسل‌هاي بعدي حفظ کنيم. منابع تجديد پذير بايد حفظ شود‌، زماني که اگر تمام مردم ايران هم چاه‌کن مي‌شدند نمي‌توانستند 50 درصد آب‌هاي زير زميني را خارج کنند اما امروز با فناوري تا اخرين قطره آب را خارج مي کنيم.

فناوري را در راه تخريب به کار گرفتيم. معاون رئيس‌جمهوري تاکيد کرد: درخواست مي‌کنم که مسائل محيط‌زيستي سياسي- امنيتي نشود اين موضع را از محيط‌زيست خارج کنيم، راه درست محيط‌زيست سالم استفاده از دانش و توانمندي داخل کشور است، مثلا به کشاورز هر چه آب بدهند نمي‌گويد کافي است و استقبال هم مي کند اما محيط زيست مي‌گويد نبايد بيشتر از 40 درصد آب‌هاي تجديد پذير استفاده شود که مي توان با فناوري بهره‌وري را بالا برد، به نظر مي‌رسد در برنامه‌هاي ما جامع‌نگري نبوده است اما امروز اين امکان را داريم تا از توان علمي دنيا استفاده کنيم مانند احياي درياچه اروميه که از تجربيات حدود 40 کشور بهره ببريم.

کلانتري گفت: در زمينه تنوع زيستي و حيات‌وحش هم آنطور که بايد موفق نبوده‌ايم مثلا براي زادآوري يوزپلنگ از راه‌هاي زيادي استفاده کرديم اما موفق نبوديم چون در اين زمينه پژوهش کاملي انجام نداديم دانشگاه‌ها در اين زمينه ضعيف عمل کردند و ما اين آمادگي را داريم که اعتبار مورد نياز در اين زمينه را از صندوق ملي محيط‌زيست تامين و در اختيار دانشگاه‌ها قرار دهيم.

نظر شما