شناسهٔ خبر: 45208070 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی لرستان:

۳۲ هزار واحد مسکن روستایی در لرستان مقاوم‌سازی شد

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی لرستان از بازسازی و مقاوم سازی ۳۲ هزار واحد مسکن روستایی در استان خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از لرستان، مسعود رضایی مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی لرستان گفت: لرستان بر اساس آخرین سرشماری نفوس مسکن ۱۵۳ هزار و ۱۵ واحد مسکن روستایی دارد که تاکنون برای این تعداد حدود ۱۲۱ هزار سهمیه بازسازی و مقاوم سازی مصوب شده و تاکنون حدود ۱۱۶ هزار تسهیلات بازسازی و مقاوم سازی پرداخت شده است.

او با بیان اینکه اکنون حدود ۳۷ هزار واحد مسکن روستایی نیازمند مقاوم سازی است و درصد مقاوم سازی استان مسکن روستایی در حدود ۷۶ درصد است افزود: در سالجاری حدود ۶ هزار و ۵۰۰ فقره سهمیه بهسازی مسکن روستایی و سه هزار و ۹۰۰ فقره مقاوم سازی در دستور کار است و با تحقق این برنامه میانگین مقاوم سازی استان به ۸۲ درصد خواهد رسیدکه میانگین مقاوم سازی مسکن رو ستایی کشور ۴۸ درصد است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی لرستان اظهار داشت: به دلیل پراکنش استان در بخش‌هایی از ذلقی و ززو ماهرو، قلایی سلسله، سپید دشت خرم آباد و مناطقی از دلفان مسکن روستایی نیازمند مقاوم سازی بیشتر است.

رضایی ادامه داد: در شهرستان‌های بروجرد و دورود میانگین مقاوم سازی بالا و در برخی مناطق پایین است.

او گفت: بر اساس آخرین امار در سامانه بازسازی منازل آسیب دیده از سیل حدود ۱۲ هزار و ۶۲۰ واحد خسارت دیده احداثی ثبت شده که از این تعداد ۱۲ هزار به بهره برداری رسیده و مابقی حدود سه درصد در مناطق روستایی و ۱۰ درصد در شهر‌ها در حال انجام است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی لرستان افزود: با توجه به آمار‌های موجود هفت هزار واحد استان سهمیه تسهیلات دارد که با اولویت واحد‌های تخریبی و فرسوده پرداخت می‌شود که متولی در شهر‌ها راه و شهرسازی است ودر خصوص طرح اقدام ملی شهر‌های زیر ۱۰۰ هزار نفر اداره کل بنیاد مسکن کارگزار است.

رضایی عنوان کرد: بافت قدیم روستا‌ها نیازمند مقاوم سازی است که باید اجرایی شود، اما نباید از ماهیت روستایی فاصله گرفت و واحد‌های روستایی باید کارآمدی روستایی داشته باشندکه این امر باید فرهنگ سازی شود.

او افزود: در بحث شاخص استاندارد‌های کمی وکیفی مسکن‌های روستایی در اولویت قرار دارد تا مسکن‌ها بر اساس ضوابط ملی و شاخص قابل قبول باشد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی لرستان اظهار داشت: بنیاد مسکن در تمام شهرستان‌ها شعبه ایجاد کرده و امکان پرداخت تسهیلات و طراحی‌های لازم وجود دارد و عمده‌ترین دلیل کمتر برخوردار شدن استقبال مردم است.

به گفته رضایی طرح مسکن معیشت محور با هم افزایی در ساخت و ساز مسکن روستایی در استان پیگیری می‌شود.

او عنوان کرد: در شهرستان کوهدشت ۱۴ هزار و ۴۳۶ مسکن روستایی دارد که تاکنون هشت هزار و ۴۵۱ از تسهیلات مقاوم سازی و بازسازی استفاده کردند که درصد بهره مندی ۵۸ درصد است و در مقایسه با میانگین کشوری ۱۰ درصد جلوتر است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی لرستان بیان کرد: ۱۷۳ هزار و ۷۳۵ خانوار روستایی در قالب ۱۵۳ هزار و ۱۵ مسکن روستایی اسکان دارند و حدود ۱۱۶ هزار تاکنون از تسهیلات مقاوم سازی مسکن استفاده کرده اند.

رضایی با بیان اینکه سالیانه ۲۰۰ هزار مسکن روستایی در سطح کشور احداث می‌شود ادامه داد: از مجموع ۱۱۶ هزار واحد مسکن روستایی استان در دولت تدبیر و امید ۳۲ هزار واحد بهسازی و مقاوم سازی شده است.

او گفت: از محل اعتبارات طرح ویژه سال ۹۹ تاکنون ۶ هزار و ۵۰۰ واحد سهمیه اعلام شده است و در مرحله جذب قرار دارند.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی لرستان افزود:تاکنون ۹ روستایی لرستان واجد ارزش بافت تاریخی و گردشگری است و در این راستا اقدامات خوبی انجام شده است.

رضایی بیان اینکه این روستا‌ها با هماهنگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شناسایی وثبت می‌شوند ادامه داد: روستا‌های بیشه، ولیعصر، ونایی، افرینه، پسیل، فرسش، گایکان، کوشکی سفلی تاکنون تهیه طرح در حال اجرا است و مابقی با توجه به اعتبار در دستور کار قرار خواهد گرفت.

او با اشاره به اینکه در راستای اجرایی طرح هادی در روستا‌های استان در سالجاری ۲۶۵ روستا عملیات بهسازی و جدول گذاری از محل اعتبارات سال گذشته در دستور کار قرار دارد و از محل اعتبارات سالجاری ۵۹ میلیارد و ۴۰۰ میلیلون تومان برای اجرای ۱۹۱ طرح در نظر گرفته شده است اظهار داشت: همچنین ۲۳ میلیارد تومان برای آسفالت معابر از بند (ز) ابلاغ شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی لرستان با بیان اینکه تاکنون طرح هادی در تمام روستا‌های دارای قابلیت اجرا تهیه شده است عنوان کرد: در راستای اجرای طرح هادی نیز برخلاف اقدامات هنوز هدفگذاری نشده و منابع اعتباری محدود است و میانگین استان در این زمینه برابر میانگین کشوری و ۵۲ درصد است.

رضایی بیان کرد: اکنون شهرستان رومشکان بیشترین بهره مندی از اجرای این طرح را داشته است که از مجموع ۳۲ روستا ۲۸ روستای این شهرستان قابلیت اجرای طرح دارد.

او گفت:در تمام روستا‌های بالای ۲۰ خانوار استان طرح هادی تهیه شده و ۸۱۵ روستا نیز اجرای طرح آغاز شده و ۷۵۴ روستای بالای ۲۰ خانوار نیازمند بازنگری و ۵۸۹ روستا نیز بازنگری شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی لرستان با بیان اینکه در خصوص تهیه طرح روستا‌های بالای ۲۰ خانوار شرح خدمات مبتنی بر مطالعات جامع است، اما در روستا‌های زیر ۲۰ خانوار باید طرح‌های تعیین محدوده تهیه شود افزود:۵۹ روستای استان از طرح‌های تعیین محدوده بهره‌مند شدند.

رضایی ادامه داد:سهمیه خانوار‌های دارای ۲ معلول در استان ۲۳۲ واحد مسکن روستایی سهمیه استان است و تاکنون ۲۰۷ روستا به بهره برداری رسیده است و مابقی در دست اجرا است.

او اظهار داشت: ۸۴ میلیون تومان تسهیلات در اختیار این خانوار‌ها قرار می‌گیرد و در بحث شهری ۴۲۳ واحد سهیمه استان است و حدود ۹میلیارد تومان با تعامل خیران کمک شده است و چنانچه خانوار ۲ معلول از این مزایا بهره‌مند نشدندآن‌ها را به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی معرفی کنند.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی لرستان عنوان کرد:در راستای احداث و بازسازی منازل سیلزده استان با پیگیری‌های انجام شده تمام واحد‌های تعمیری تکیمل شدند و واحد‌های احداثی شهری و روستایی استان ۱۲ هزار و ۶۲۱ واحد بود و ۱۱ هزار و ۴۸۴ واحد روستایی و یک هزار و ۱۳۷ واحد شهری بودند که با پیشرفت فیزیکی ۹۷ درصد در حال اتمام هستند.

رضایی با اشاره به طرح‌های عمرانی خسارت دیده از سیل استان گفت:در این راستا ۲۲۰ میلیارد تومان برای مشکلات زیرساخت تامین اعتبار شد و۱۲۰ میلیارد تومان برای سه طرح شاخص چم مهر، بابازید، دیواره سازی پلدختر و ۱۰۰ میلیارد تومان برای طرح‌های ایمن سازی استان در نظر گرفته شد که ۱۰۰ درصد جذب شد.

 

انتهای پیام/ر

نظر شما