شناسهٔ خبر: 45204206 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

حاجی دلیگانی در قالب ماده 234 مطرح کرد

طرح شکایت از رئیس‌جمهور به‌دلیل استنکاف از ابلاغ 13 قانون

نماینده شاهین شهر طرح شکایت از رئیس‌جمهور را ذیل ماده 234 آیین‌نامه مجلس به کمیسیون قضایی ارائه کرده؛ حاجی دلیگانی می‌گوید به دلیل آنکه توضیحات معاون مجلس رئیس‌جمهور قانع‌کننده نبود، این طرح به زودی در صحن مجلس به رای گذاشته خواهد شد.

صاحب‌خبر -




عصر روز دوشنبه کمیسیون قضایی مجلس جلسه‌ای تشکیل داد که در آن جلسه طرح شکایت «حسینعلی حاجی دلیگانی» نماینده مردم شاهین شهر از رئیس‌جمهور در قالب ماده ۲۳۴ آیین‌نامه مجلس مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
حاجی دلیگانی، نماینده شکایت‌کننده به علت استنکاف رئیس‌جمهور از ابلاغ قوانین مصوب مجلس در ۱۳ مورد این شکایت را مطرح کرده است که در جلسه عصر روز دوشنبه معاون امور مجلس رئیس‌جمهور به دفاع و ارائه توضیح در این باره پرداخت.
حسینعلی امیری در توضیحات خود عنوان کرد که در سه مورد قوانین ابلاغ شده اما در روزنامه رسمی کشور به چاپ نرسیده، اما توضیحات وی در مورد ۱۰ قانون دیگر برای اعضای کمیسیون قانع‌کننده نبود و در نهایت اعضای کمیسیون توضیحات معاون امور مجلس رئیس‌جمهور را قانع‌کننده ندانستند و با اکثریت آراء اعضای کمیسیون بنا شد تا گزارش این شکوائیه برای رأی‌گیری به صحن علنی مجلس ارسال شود.
متن شکایت از رئیس‌جمهور به خاطر استنکاف از ابلاغ قوانین مجلس در قالب ماده 234 آیین نامه داخلی مجلس منتشر شد.
در متن شکایت آمده است: «جناب آقای حسن روحانی رئیس‌جمهور محترم؛ از زمان تصدی به ریاست‌جمهوری اسلامی ایران در موارد متعدد مرتکب استنکاف از اجرای حکم ماده(1) قانون مدنی اصلاحی 14/8/1370 که بیان می‌دارد: «مصوبات مجلس شورای اسلامی و نتیجه همه‌پرسی پس از طی مراحل قانونی به رئیس‌جمهور ابلاغ می‌شود. رئیس‌جمهور باید ظرف مدت 5 روز آن را امضاء و به مجریان ابلاغ نماید و دستور انتشار آن را صادر کند» شده است.» در ادامه متن شکایت می‌خوانیم: «لازم به ذکر است ایشان درخصوص 13 قانون مصوب مجلس شورای اسلامی از ابلاغ و صدور دستور انتشار استنکاف کرده و قوانین مذکور به شرح زیر توسط رئیس‌محترم مجلس به استناد تبصره ماده 1 قانون مدنی به روزنامه رسمی ارسال و انتشار یافته است».
در ادامه این نوشتار در قالب جدولی قوانین و تاریخ تصویب آنها ذکر شده که برخی از آنها عبارتند از: قانون رسیدگی به دارایی مقامات، مسئولان و کارگزاران جمهوری اسلامی ایران/ اصلاح قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور / قانون احکام دائمی برنامه توسعه کشور / قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران/ قانون الحاق یک ماده به قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش / قانون الزام دولت به پرداخت یارانه کالاهای اساسی / قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران.



نظر شما