شناسهٔ خبر: 45203885 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ابنا | لینک خبر

به تعویق افتادن برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام عراق

ابنا

برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام عراق به ۱۸ مهرماه ۱۴۰۰ موکول شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری اهل بیت(ع) ـ ابنا ـ منابع رسانه ای از موافقت دولت عراق با تعویق برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام در این کشور خبر داد. 

براساس این گزارش، هیأت وزیرات عراق در جلسه خود به ریاست "مصطفی الکاظمی" نخست وزیر عراق با پشنهاد کمیسیون عالی انتخابات این کشور برای تعویق برگزاری انتخابات پارلمانی عراق موافقت کردند.

براین اساس، انتخابات پارلمانی زودهنگام عراق به جای روز 16 خرداد 1400 در روز 24 مهر 1400 برگزار خواهد شد.

کمیسون عالی انتخابات عراق به عنوان نهاد نظارتی بر انتخابات این کشور پیش از این مصطفی الکاظمی درخواست کرده بود که برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی عراق به تعویق بیفتد و روز 25 آبان 1400 را برای برگزاری این انتخابات پیشنهاد کرده بود.

ائتلاف فتح عراق در واکنش به تعویق برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی عراق، از این اقدام انتقاد نمود و آن را خلاف توافق های صورت گرفته دانست.

در بیانیه این ائتلاف آمده است: ائتلاف الفتح نارضایتی شدید خود را از به تاخیر افتادن انتخابات زودهنگامی که قرار بود ششم ژوئن ۲۰۲۱ برگزار شود، اعلام می‌کند. این امر با همه توافقات صورت گرفته مبنی بر اینکه انتخابات حداکثر یک سال بعد از تشکیل دولت برگزار شود، در تضاد است.

سید مقتدی صدر رهبر جریان صدر عراق نیز پیش از این در واکنش به پیشنهاد کمیسیون عالی انتخابات این کشور برای تعویق انتخابات زودهنگام پارلمانی عراق و برگزاری آن در ماه اکتبر به جای ژوئن با انتشار توئیتی نوشت: امیدواریم پیشنهاد کمیساریای انتخابات "کاملا حرفه ای" و برای تکمیل تمام سازوکارهای برگزاری انتخابات و انجام آن با رویه های قابل قبول باشد.

صدر افزود: همینطور امیدوارم که این پیشنهاد بدون هرگونه دخالت سیاسی، حزبی، فرقه ای و قومی مطرح شده باشد.

وی گفت: اگر تعویق انتخابات به دلایل حرفه ای باشد ما هم می پذیریم در غیر این صورت باید منتظر تصمیم ما باشید تا این آخرین تاخیر در موعد تعیین شده توسط دولت برای انتخابات باشد.

جریان های سیاسی موجود در پارلمان عراق در اردیبهشت سال جاری، مصطفی الکاظمی را به عنوان نخست وزیر عراق پس از استعفای عادل عبدالمهدی انتخاب کردند تا مصطفی الکاظمی، زمینه را برای برگزاری انتخابات زودهنگم در این کشور فراهم سازد.

...........................
پایان پیام/ 268

نظر شما