به گزارش راهبرد معاصر طی ماه های اخیر قیمت خودرو افزایش نجومی داشته است و تغییر قیمت لحظه ای خودرو های سایپا و ایران خودرو موجب افزایش نگرانی در جامعه شده است. راهبرد معاصر در بسته خبری جدید خود تغییرات قیمت خودرو سایپا و قیمت خودرو ایران خودرو دوشنبه 29 دی 99 را بررسی میکند.
تغییرات قیمت خودرو سایپا و قیمت خودرو ایران خودرو دوشنبه 29 دی 99
قیمت خودرو های داخلی در جدول زیر بر اساس نرخ اعلام شده توسط کارخانه شرکت تولید کننده خودرو تعیین شده است.
لازم به ذکر است به قیمت ابلاغ شده توسط شورای رقابت به خودرو سازان داخلی، هزینههای بیمه شخص ثالث، مالیات بر ارزش افزوده، عوارض، هزینههای شماره گذاری و … نیز اضافه خواهد شد.
در این گزارش قصد داریم به صورت روزانه قیمت خودرو در بازار را مرور کنیم، توجه شما را به آخرین قیمت روز خودرو های داخلی در بازار به تاریخ دوشنبه ۲۹ دی ماه ۹۹ جلب میکنیم.
مدل خودرو | قیمت اعلام شده توسط ایران خودرو (تومان) | قیمت خودرو در بازار آزاد (تومان) |
سمند LX | ۱۱۶.۷۰۰.۰۰۰ | ۱۷۶.۰۰۰.۰۰۰ |
پژو ۴۰۵ SLX | توقف تولید | ۱۷۸.۰۰۰.۰۰۰ |
پژو پارس اتوماتیک | ۱۸۷.۳۰۳.۰۰۰ | ۳۲۰.۰۰۰.۰۰۰ |
پژو ۲۰۷ اتوماتیک | ۱۹۷.۰۰۰.۰۰۰ | ۴۱۲.۰۰۰.۰۰۰ |
سوزوکی ویتارا اتوماتیک | توقف تولید | ۹۸۰.۰۰۰.۰۰۰ |
پژو ۴۰۵ GLX | توقف تولید | ۱۸۶.۰۰۰.۰۰۰ |
پژو پارس LX | ۱۲۶.۳۴۹.۰۰۰ | ۲۲۳.۰۰۰.۰۰۰ |
پژو ۲۰۶ تیپ ۲ | ۱۱۰.۱۱۱.۰۰۰ | ۱۷۴.۰۰۰.۰۰۰ |
پژو ۴۰۵ GLX دوگانه سوز | توقف تولید | ۱۸۵.۰۰۰.۰۰۰ |
سورن ELX | ۱۱۴.۹۶۲.۰۰۰ | ۲۳۳.۰۰۰.۰۰۰ |
سمند EF7 دوگانه سوز | ۱۲۰.۹۳۲.۰۰۰ | ۲۲۵.۰۰۰.۰۰۰ |
پژو پارس | ۱۲۱.۵۴۷.۰۰۰ | ۲۰۷.۰۰۰.۰۰۰ |
سمند EF7 | ۹۴.۱۰۰.۰۰۰ | ۱۹۹.۰۰۰.۰۰۰ |
پژو ۲۰۷ دنده ای | ۱۵۴.۰۰۰.۰۰۰ | ۲۷۰.۰۰۰.۰۰۰ |
پژو ۲۰۰۸ | توقف تولید | ۱.۰۲۰.۰۰۰.۰۰۰ |
هایما S7 توربو | ۴۰۵.۵۰۰.۰۰۰ | ۶۶۵.۰۰۰.۰۰۰ |
رنو تندر پلاس دنده ای | توقف تولید | ۳۳۳.۰۰۰.۰۰۰ |
رانا LX | توقف فروش | ۱۹۴.۰۰۰.۰۰۰ |
دنا پلاس | ۱۶۶.۱۲۲.۰۰۰ | ۲۷۴.۰۰۰.۰۰۰ |
وانت آریسان | ۱۲۰.۵۶۰.۰۰۰ | ۱۳۵.۰۰۰.۰۰۰ |
پژو ۲۰۶ صندوقدار | ۱۳۰.۸۷۲.۰۰۰ | ۲۲۶.۰۰۰.۰۰۰ |
پژو ۲۰۶ تیپ ۵ | ۱۳۰.۸۷۲.۰۰۰ | ۲۴۶.۰۰۰.۰۰۰ |
رنو تندر E2 | توقف تولید | ۳۱۱.۰۰۰.۰۰۰ |
هایما S5 توربو | توقف تولید | ۵۱۵.۰۰۰.۰۰۰ |
دنا پلاس توربو | ۲۷۱.۰۰۰.۰۰۰ | ۳۴۳.۰۰۰.۰۰۰ |
پژو پارس دوگانه سوز | ۱۲۶.۲۰۹.۰۰۰ | ۲۳۵.۰۰۰.۰۰۰ |
قیمت روز ماشین های داخلی (سایپا)
مدل خودرو | قیمت اعلام شده توسط سایپا (تومان) | قیمت خودرو در بازار آزاد (تومان) |
سیتروئن | توقف تولید | ۸۴۵.۰۰۰.۰۰۰ |
ساینا آپشنال | ۹۱.۲۰۰.۰۰۰ | ۱۴۰.۰۰۰.۰۰۰ |
چانگان CS35 | توقف تولید | ۴۷۳.۰۰۰.۰۰۰ |
تیبا رینگ فولادی | ۸۷.۰۷۵.۰۰۰ | ۱۲۰.۰۰۰.۰۰۰ |
سایپا ۱۱۱ | توقف تولید | ۱۲۵.۰۰۰.۰۰۰ |
سایپا ۱۳۱ | توقف تولید | ۱۰۷.۰۰۰.۰۰۰ |
کوییک دنده ای | ۱۲۹.۷۵۵.۰۰۰ | ۱۴۳.۰۰۰.۰۰۰ |
کیا سراتو ۲۰۰۰ اتوماتیک | توقف تولید | ۷۷۵.۰۰۰.۰۰۰ |
وانت زامیاد گاز سوز | ۱۹۹.۸۹۸.۰۰۰ | ۲۳۵.۰۰۰.۰۰۰ |
ساینا | ۹۲.۹۲۸.۰۰۰ | ۱۲۷.۰۰۰.۰۰۰ |
تیبا ۲ | ۹۵.۴۲۶.۰۰۰ | ۱۲۶.۰۰۰.۰۰۰ |
محورهای تحقیق و تفحص از خودروسازیها
مهدی عسگری، درباره ضرورت تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی، گفت: بررسی وضعیت تولید و توزیع خودرو، تصمیمگیری چندگانه در قیمت و نرخگذاری، کیفیت پایین محصولات تولیدی و اوضاع نابسامان ثبت نام خودرو از محورهای مهم تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی است.
نماینده مردم کرج، اشتهارد و فردیس در مجلس شورای اسلامی درباره ضرورت تشکیل کمیته تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی، افزود:بررسی نحوه تعامل شرکتهای خودروسازی با قطعهسازان از نظر قیمت، کیفیت، شیوه تنظیم قراردادها و پرداختها، بررسی عملکرد قانون ارتقای کیفی تولید خودرو و سایر تولیدات صنعتی داخلی و میزان برنامهریزی انجام شده جهت بهبود کیفیت خودرو از جمله دلایل ضرورت تحقیق و تفحص از این شرکتها است.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم بررسی میزان سرمایهگذاریهای انجام شده در صنعت خودرو جهت کاهش هزینه قیمت تمام شده و استفاده از تکنولوژیهای پیشرفته را یکی دیگر از علل تصمیم نمایندگان برای موافقت با تحقیق و تفحص از خودروسازان دانست.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اضافه کرد: بررسی میزان هزینههای غیر مرتبط و غیرضرور و بررسی میزان سرمایهگذاریهای بی مورد و خارج از چارچوب مقررات شرکت های خودروسازی مسائل دیگری است که اهمیت تحقیق و تفحص را نشان میدهد.
کلاف سردرگم ترخیص خودروهای دپو شده
آنچه مشخص است هزاران خودروی وارداتی در سالهای اخیر به دلایل مختلف در گمرک مانده که نه شرایط ترخیص دارند و نه حتی وقتی بخشی از آنها متروکه اعلام و برای تعیین تکلیف به سازمان اموال تملیکی سپرده شد امکان فروش برایشان وجود داشت. آنطور که ایسنا گزارش داده، در جلسه یاد شده نمایندگان دستگاههای مربوطه از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت، بانکمرکزی، گمرک، سازمان اموال تملیکی، مناطق آزاد، سازمان بنادر و دریانوردی و سازمان تعزیرات حضور داشتند و مشکلات و چالشهای واردات خودرو و تعیین تکلیف نحوه ترخیص خودروهای دپو شده در اماکن گمرکی، بنادر و مناطق آزاد مورد بررسی قرار گرفته و طی آن زمان سه هفتهای تا ۱۲ بهمن ماه تعیین شده است تا در مورد تصمیم و توافقات صورت گرفته اقدام و نتایج به معاونت هماهنگی و نظارت اقتصادی و زیربنایی معاون اول رئیسجمهور اعلام شود.
بر این اساس دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد موظف شده است تا لیست کاملی از خودروهای دپوشده در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی را تهیه کرده و راهکار اجرایی و عملیاتی را برای ترخیص این خودرها اعلام کند.
اما چرا این خودروها نتوانستند در فرصت مقرر ترخیص شود؟
اطلاعات دریافتی در این زمینه نشان میدهد خودروهای یاد شده به دلایل مختلف از جمله عدم ثبتسفارش، تولید در ایالات متحده آمریکا یا به سفارش آمریکا، دارای موتور با حجم ۲۵۰۰ سی سی به بالا، ارزش بیش از ۴۰ هزار دلار و عدم رعایت استاندارد ۸۵ گانه خودرو این امکان را پیدا نکردند تا در فرصت مقرر ترخیص شوند. درکنار این موانع آنچه بیش از همه سبب شده تا خودروهای یاد شده همچنان در گمرک بمانند عدم هماهنگی میان دستگاهها و سازمان مرتبط در این زمینه است.
وزارت صمت، بانک مرکزی و سازمان ملی استاندارد سه دستگاه و سازمانی هستند که بیشترین سهم را در این ارتباط دارند این در حالی است که به نظر میرسید گمرک مانع اصلی در ترخیص این خودروها است درحالی که گمرک یک نهاد اجرایی است و تنها میتواند براساس دستورالعملها و بخشنامههایی که در اختیارش قرار میگیرد نسبت به ترخیص یا عدم ترخیص هر کالایی از جمله خودرو اقدام کند.
در آذر سال جاری نیره پیروز بخت رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در نامهای به اسحاق جهانگیری معاون اول رئیسجمهور اعلام کرد چنانچه هماهنگیهای لازم میان دستگاهها و سازمانها در ارتباط با ترخیص خودروهای مانده در گمرک اتفاق بیفتد این سازمان نیز آماده است تا همکاریهای لازم را در این زمینه انجام دهد.
با توجه به نامه رئیس سازمان ملی استاندارد به نظر میرسد یکی از موانع بر سر تعیینتکلیف خودروهای دپویی برداشته شده است؛ اما همچنان دو مانع دیگر در این زمینه یعنی وزارت صمت و بانک مرکزی، به قوت خود باقی است.نامشخص بودن منشا ارز این خودروها مسالهای است که بانک مرکزی روی آن تاکید دارد این در حالی است که مدیران ارشد وزارت صمت برای مخالفت خود با ترخیص این خودروها دلایلی مانند عدم توانایی این خودروها در پاس کردن استانداردهای تعیین شده و همچنین نبود نمایندگی برای ارائه خدمات پس از فروش را مدنظر دارند.
به نظر میرسد نقش وزارت صمت در این زمینه پررنگ تر باشد؛ زیرا مهرداد ارونقی معاون فنی گمرک نیز در اظهار نظری در اینباره میگوید: پیگیریهای گمرک در مورد کالاهای دپو شده و رسوبی در بنادر از جمله خودرو منجر به مصوبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ هیات وزیران شده که بهدلیل شیوع ویروس کرونا مهلت ترخیص تا ۲۶ شهریور سال جاری تمدید شد. این مقام گمرکی میگوید اگر وزارت صنعت، معدن و تجارت نسبت به صدور ثبتسفارش برای خودروهایی که فاقد ثبتسفارش هستند یا ثبتسفارش آنها بهدلایل مختلف باطل شده اقدام نکند عملا تمدید مصوبه زمانی موجب ترخیص نخواهد شد و فایدهای ندارد.
نکته قابل تامل این است که چنانچه مدیران ارشد وزارت صمت تغییری در نظر خود در ارتباط با این خودروها ندهند متروکه اعلام کردن این خودروها و واگذاری آنها به سازمان اموال تملیکی نیز منجر به تعیین تکلیف آنها نخواهد شد؛ زیرا سازمان یاد شده نمیتواند خودروهای یاد شده را به فروش برساند.
حال باید تا ۱۲ بهمن منتظر ماند و دیدی آیا گره کور تعیین تکلیف خودروهای دپویی باز خواهد شد یا همچنان این خودروها بلاتکلیف خواهند ماند؟
∎