به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، دکتر غنی نظری، عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در برنامه «گفتگوی اقتصادی» گفت: مجلس یازدهم به شدت به تعهدات مردمی خود پایبند است و عملکرد آن هم روزانه ارائه میشود بنابراین شفافیتی که در این مجلس وجود دارد شاید در سایر مجلسها نباشد.
وی با تأکید براینکه مجلس در بررسی بودجه ۱۴۰۰ هیچ تعارفی با دولت ندارد و درباره ریال به ریال بودجه پاسخگوست افزود: ما امسال برای اولین بار جزئیات بودجه شرکتهای دولتی و بانکی زیان ده را بررسی میکنیم.
نظری با بیان اینکه مجلس طبق اصل ۸۸ قانون اساسی، میتواند در تمامی امور مربوطه قانونگذاری و اظهار نظر کند گفت: مجلس از همان ابتدای کار بحث اقتصاد و معیشت و فرهنگ را در اولویت قرار داد و طرحهایی مانند «جهش تولید مسکن»، «مالیات بر خانههای خالی» و «ساماندهی فولاد» را ارائه کرد.
عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس با اذعان به نبود یک قانون جامع در حوزه بانکداری عنوان کرد: کمیسیون اقتصادی تلاش میکند تا قانون جامعی در حوزه بانکداری، تأمین معیشت، قانون مناطق آزاد، جاماندگان سهام عدالت و فعال شدن دیپلماسی اقتصادی را تدوین کند.
وی با تصریح بر اینکه دولت همکاری چندانی با مجلس یازدهم ندارد، گفت: ما هنوز رئیس جمهور را در مجلس مشاهده نکردیم و نه تنها حضور فعالی در مجلس ندارند بلکه با توییتها و کنایههای مختلف از طریق شبکههای مجازی و رسانهها با پول بیت المال مجلس را تخریب میکند.
نظری همچنین در بخش دیگر به مشکلات خودرو در ایران اشاره و بیان کرد: بازار خودرو در حال حاضر یک بازار غیررقابتی و انحصاری است و مصرف کننده هم ناچار به خرید خودروهای فعلی است، اما اگر بازار رقابتی و قیمت هم توسط بازار تعیین شود کسی مجبور نمیشود که این خودروها را با این قیمت بخرد.
عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس، واردات خودروهای باکیفیت را ضروری خواند و گفت: ما در کنار واردات، باید به دیگر خودروسازان هم اجازه تولید دهیم تا بازار رقابتی شود، اما دو خودروساز فعلی، اجازه این کار را نمیدهند.
در ادامه، دکتر روح الله عباسپور عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در برنامه «گفتگوی اقتصادی» در رابطه با عملکرد شش ماهه مجلس یازدهم گفت: یکی از مهمترین اقدامات مجلس در این شرایط جنگ اقتصادی و محدودیتهای بین المللی و سوء مدیریتها ارائه طرح حمایت معیشتی برای ۶۰ میلیون ایرانی است.
وی با بیان اینکه ۱۴.۵ درصد درآمد نفتی که در اختیار شرکت ملی پخش قرار میگیرد مربوط به مجلس نهم بوده افزود: قرار است که این ۱۴.۵ درصد درآمد در میدان مشترک نفتی سرمایه گذاری شود تا منابع و ذخایر مشترک نفتی به هدر نروند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تابعیت از استانداردهای روز، ارتباط خودروسازان با مراکز علمی و دانشگاهی و سرمایه گذاری مشترک با خودروسازان بزرگ دنیا را برای ارتقای خودروسازی ضروری دانست و گفت: در حال حاضر قیمت خودرو برای مردم بیشتر از کیفیت اهمیت دارد.
عباسپور بخشی از دلیل گرانی خودرو را مربوط به خودروسازی و سوداگری و دلالی و بخشی هم را مربوط به عوامل خارج از حوزه خودروسازی دانست و گفت: مدیریت مواد اولیهی مورد نیاز برای تولید خودرو در اختیار دولت است.
وی مشکلات مربوط به تأمین مالی در این حوزه را متوجه خود خودروسازان سایپا دانست و افزود: در دولت دهم قرار شد که سایپا را به بخش خصوصی واگذار کنند، اما قرار شد خود کارگران و مجموعه کارمندان و کارفرمایان خودروها را بخرند و در نتیجه از منابع سایپا به این افراد تسهیلات دادند.
وی با تأکید براینکه مجلس در بررسی بودجه ۱۴۰۰ هیچ تعارفی با دولت ندارد و درباره ریال به ریال بودجه پاسخگوست افزود: ما امسال برای اولین بار جزئیات بودجه شرکتهای دولتی و بانکی زیان ده را بررسی میکنیم.
نظری با بیان اینکه مجلس طبق اصل ۸۸ قانون اساسی، میتواند در تمامی امور مربوطه قانونگذاری و اظهار نظر کند گفت: مجلس از همان ابتدای کار بحث اقتصاد و معیشت و فرهنگ را در اولویت قرار داد و طرحهایی مانند «جهش تولید مسکن»، «مالیات بر خانههای خالی» و «ساماندهی فولاد» را ارائه کرد.
عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس با اذعان به نبود یک قانون جامع در حوزه بانکداری عنوان کرد: کمیسیون اقتصادی تلاش میکند تا قانون جامعی در حوزه بانکداری، تأمین معیشت، قانون مناطق آزاد، جاماندگان سهام عدالت و فعال شدن دیپلماسی اقتصادی را تدوین کند.
وی با تصریح بر اینکه دولت همکاری چندانی با مجلس یازدهم ندارد، گفت: ما هنوز رئیس جمهور را در مجلس مشاهده نکردیم و نه تنها حضور فعالی در مجلس ندارند بلکه با توییتها و کنایههای مختلف از طریق شبکههای مجازی و رسانهها با پول بیت المال مجلس را تخریب میکند.
نظری همچنین در بخش دیگر به مشکلات خودرو در ایران اشاره و بیان کرد: بازار خودرو در حال حاضر یک بازار غیررقابتی و انحصاری است و مصرف کننده هم ناچار به خرید خودروهای فعلی است، اما اگر بازار رقابتی و قیمت هم توسط بازار تعیین شود کسی مجبور نمیشود که این خودروها را با این قیمت بخرد.
عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس، واردات خودروهای باکیفیت را ضروری خواند و گفت: ما در کنار واردات، باید به دیگر خودروسازان هم اجازه تولید دهیم تا بازار رقابتی شود، اما دو خودروساز فعلی، اجازه این کار را نمیدهند.
در ادامه، دکتر روح الله عباسپور عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در برنامه «گفتگوی اقتصادی» در رابطه با عملکرد شش ماهه مجلس یازدهم گفت: یکی از مهمترین اقدامات مجلس در این شرایط جنگ اقتصادی و محدودیتهای بین المللی و سوء مدیریتها ارائه طرح حمایت معیشتی برای ۶۰ میلیون ایرانی است.
وی با بیان اینکه ۱۴.۵ درصد درآمد نفتی که در اختیار شرکت ملی پخش قرار میگیرد مربوط به مجلس نهم بوده افزود: قرار است که این ۱۴.۵ درصد درآمد در میدان مشترک نفتی سرمایه گذاری شود تا منابع و ذخایر مشترک نفتی به هدر نروند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تابعیت از استانداردهای روز، ارتباط خودروسازان با مراکز علمی و دانشگاهی و سرمایه گذاری مشترک با خودروسازان بزرگ دنیا را برای ارتقای خودروسازی ضروری دانست و گفت: در حال حاضر قیمت خودرو برای مردم بیشتر از کیفیت اهمیت دارد.
عباسپور بخشی از دلیل گرانی خودرو را مربوط به خودروسازی و سوداگری و دلالی و بخشی هم را مربوط به عوامل خارج از حوزه خودروسازی دانست و گفت: مدیریت مواد اولیهی مورد نیاز برای تولید خودرو در اختیار دولت است.
وی مشکلات مربوط به تأمین مالی در این حوزه را متوجه خود خودروسازان سایپا دانست و افزود: در دولت دهم قرار شد که سایپا را به بخش خصوصی واگذار کنند، اما قرار شد خود کارگران و مجموعه کارمندان و کارفرمایان خودروها را بخرند و در نتیجه از منابع سایپا به این افراد تسهیلات دادند.