شناسهٔ خبر: 45133515 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

عمادی در گفتگو با دانشجو:

تظاهرات معیشتی علیه دولت الکاظمی در عراق شکل گرفته / ریاض پس از ترامپ دنبال کاهش چالش در منطقه

یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: برگزاری نشست شورای همکاری خلیج فارس براساس یک شرایط خاص آن هم پایان یافتن دولت ترامپ بروز پیدا کرده چون عربستان در آستانه اتمام دولت ترامپ سعی می کند چالش های خود در عرصه سیاست خارجی را تا حدی مهار کرده و حتی کاهش دهد.

صاحب‌خبر -

سید رضی عمادی کارشناس مسائل غرب آسیا در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو، در خصوص تحولات مهم منطقه در هفته گذشته گفت: اولین موضوع مهم در منطقه مربوط به شرایط عراق است که درگیری های داخلی در این کشور شدت یافته و شاهد برگزاری تظاهرات در شهرهای مختلف این کشور هستیم.

وی با اشاره به اینکه این تظاهرات دو دلیل عمده دارد گفت: دلیل اول به نوع برخورد دولت با فعالان مدنی در عراق برمی گردد که طی هفته گذشته یکی از آنها کشته شد و شمار زیادی هم بازداشت شدند.

عمادی ادامه داد: متاسفانه در عراق برخورد با فعالان مدنی شدت یافته و در تظاهراتی که دسامبر صورت گرفت دولت قول داد این فعالان مدنی را آزاد کند اما این اتفاق محقق نشد.

*تظاهرات معیشتی علیه الکاظمی در شهرهای نجف
این کارشناس مسائل غرب آسیا تصریح کرد: علاوه بر این تظاهرات در برخی شهرهای دیگر عراق مانند نجف نیز تظاهرات معیشتی علیه دولت الکاظمی در حال انجام است و مردم خواستار رسیدگی به مطالبات اقتصادی خود هستند.

وی تصریح کرد: در کنار این موضوع شاهد افزایش تحرکات انتخاباتی در عراق هستیم، جبهه بندی ها شکل گرفته اما اختلافاتی نیز بین برخی جریانات وجود دارد مثلا شخص برهم صالح خواستار برگزاری انتخابات در اکتبر و نوامبر است اما جریان صدر به دنبال آن است انتخابات در موعد خود یعنی در ژوئن برگزار شود با این حساب هنوز وضعیت برگزاری انتخابات در این کشور مشخص نیست.

عمادی ادامه داد: در کنار این اختلافات برخی جریان های قدیمی در عراق به دنبال افزایش کرسی در انتخابات پیش رو هستند و برخی مانند نوری مالکی و ائتلاف دولت قانونی خواستار بازیابی قدرت هستند به موازات این دو اتفاق برخی گروه ها و جریان های شیعه نیز از جمله تیارالحکمت به دنبال ائتلاف با دولت الکاظمی هستند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا اتفاق مهم دیگر در غرب آسیا را موضوع تشکیل نشست شورای همکاری خلیج فارس دانست و یادآورشد: در این شورا توافقاتی صورت گرفت و بنا بر این شد که به بحران قطر و عربستان خاتمه داده شود که این اتفاق یک گام مثبت محسوب می شود.

وی با بیان اینکه هر چه تنش در منطقه غرب آسیا کاهش یابد ثبات نیز افزایش خواهد یافت و این به نفع جمهوری اسلامی است گفت: پس از آشتی عربستان و قطر روز گذشته مشاور وزیر خارجه قطر اعلام کرد کشورش حاضر است بین ایران و عربستان نیز میانجی گری کند که این اتفاق، اتفاق میمونی است چون اساسا قطر پتانسیل این میانجی گری را دارد و مهمترین راهبرد او در سیاست خارجی میانجی گری در بحران ها میان کشورها و حل و فصل بحران است.

*توافق بین عربستان و قطر شکننده است/ این توافق در راستای پایان دولت ترامپ و تلاش عربستان برای مهار چالش ها در منطقه است
عمادی تاکید کرد: اما به طور کلی معتقدم توافق انجام شده بین عربستان و قطر یک توافق شکننده است.چون اساسا این توافق بین دو کشور صورت گرفته نه اینکه بین همه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس باشد براین اساس امارات، بحرین، مصر و... همگی به برگزاری این نشست اعتراضاتی داشتند و نشانه این اعتراض غیبت سران این کشورها در نشست شورای همکاری خلیج فارس بود.

این کارشناس مسائل غرب آسیا در پایان خاطر نشان کرد: بعد از برگزاری نشست نیز مقامات اماراتی اظهاراتی داشتند که با واکنش تند قطری ها مواجه شد و تمام این روند حکایت از آن دارد که اختلافات و تنش ها در بین کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس همچنان باقی است و برگزاری این نشست براساس یک شرایط خاص آن هم پایان یافتن دولت ترامپ بروز پیدا کرده چون عربستان در آستانه اتمام دولت ترامپ سعی می کند چالش های خود در عرصه سیاست خارجی را تا حدی مهار کرده و حتی کاهش دهد.

نظر شما