شناسهٔ خبر: 45118640 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

استاندار

استان مرکزی ظرفیت خوبی برای تولید قطعات خودرو دارد

اراک - ایرنا - استاندار مرکزی گفت: این استان ظرفیت خوبی برای تولید قطعات خودرو دارد و سرمایه‌گذاری زیادی در این خصوص شده که باید از آن به نحو احسن استفاده شود.

صاحب‌خبر -

سید " علی آقازاده" عصر پنجشنبه در نشست شورای گفت و گوی دولت و  بخش خصوصی که با حضور  مدیر عامل شرکت ایران خودرو در اراک برگزار شد، افزود: استفاده بهینه از هزاران میلیارد تومان سرمایه گذاری استان در صنعت خودروسازی،  زمینه را برای ایجاد واحد تولیدی و ساخت قطعات خودرو  فراهم کرده است.
وی با یادآوری فعالیت سه هزار واحد صنعتی در استان گفت : با وجود صنایع بزرگ و صدها کارگاه کوچک استان ، زیرساخت های لازم برای تولید محصول نهایی در استان وجود دارد .
استاندار مرکزی اظهار داشت: امید است به واسطه تعامل و همکاری مدیران عامل شرکتهای خودروسازی کشور و قطعه سازان استان، ساخت بیشتر قطعات خودرو در استان کلید زده شود .
آقازاده اظهار داشت: طی یک هفته آینده ، یک تیم کارشناسی در استان تشکیل می‌شود و دستاوردهای سفر روز جاری مدیر عامل  شرکت ایران خودرو، با تمرکز بر ارائه راهکارهای ویژه در راستای رفع مشکلات کارآفرینان و فعالان اقتصادی، مورد پیگیری و بررسی قرار می‌گیرد .

نقش صنعت خودرو در اقتصاد کشور
نماینده مردم اراک خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی نیز  گفت: صنعت خودرو پس از نفت، بزرگ‌ترین  نقش را در اقتصاد ملی کشور  دارد به طوری که ۲.۵ درصد تولید ناخالص ملی و  ۲.۳ دهم درصد از کل شاغلان کشور با جمعیت بیش از ۷۰۰ هزار نفر و  گردش مالی دهها هزار میلیارد تومان را در اختیار دارد.
« علی‌اکبر کریمی» افزود : صنعت خودرو جایگاه ویژه و ممتاز در کشور دارد و در بازار بورس نیز از بزرگ‌ترین بنگاه‌های تولیدی است که تلاطم در این بازار به صنعت خودرو  آسیب زیادی وارد می‌کند .
وی با بیان اینکه طی ۲۰ سال گذشته صنعت خودرو همواره با رشد همراه بوده است، گفت : طی سالهای گذشته، صنعت خودروسازی ۳تا ۴ میلیارد دلار ارزبری داشته است و با توجه به کاهش تولید ، شاهد تنزل رتبه در این صنعت بوده‌ایم  که کمبود ارز و مشکلات ناشی از  تحریم‌ها، سبب شد  بسیاری از صنایع به تولید داخل روی بیاورند. 
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت : با توجه به ظرفیت بالای کشور در تولید کامیون و اتوبوس ، نباید اجازه دهیم ارز برای واردات آنها از کشور خارج شود .
کریمی با یادآوری ظرفیت بالای استان مرکزی در تولید قطعات خودرو گفت : انتظار می رود با رفع مشکلات قطعه‌سازان  استان در راستای پرداخت مطالبات و تامین نقدینگی این صنعت، از ظرفیت استان استفاده بیشتری شود تا شاهد گره‌گشایی مشکلات این صنعت باشیم و زنجیره تولید قطع نشود .

وی افزود : سالانه ارز زیادی برای واردات قالب صنعت خودرو از کشور خارج می شود  که با بهره‌گیری از ظرفیت شرکت آذرآب  اراک می‌توان استان را  به عنوان قطب تولید قالب سازی صنعت خودرو مطرح کرد .
نماینده مردم اراک خنداب و کمیجان در خانه ملت با بیان اینکه  استان مرکزی ظرفیت ایجاد خطوط تولید خودروهای هیدرولیک و جدید را نیز دارد گفت ؛ ایران خودرو افتخار کشور است و استان مرکزی نیز به عنوان پایتخت صنعتی کشور نقش میهمی دارد و می‌توان با تعامل و همکاری این دو، شاهد توسعه و رونق اقتصادی در کشور باشیم .
کریمی تاکید کرد : هم‌اکنون رانت و شکاف زیادی در بازار وجود دارد که سبب شده تولید خودرو در کشور زیان‌ده باشد و خودرو با قیمت واقعی به دست مصرف کننده نرسد که در مجلس تدابیر ویژه ای برای ساماندهی بازار خودرو اندیشیده شده است .
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی اراک نیز گفت : هم اکنون سه هزار و ۷۰۰ نیرو  در صنعت قطعه سازی استان فعالیت دارند و ۱۱۰ میلیون قطعه در استان تولید می‌شود .
«ناصر بیگی» افزود : این میزان مطالبات برای ۱۱۴ شرکت قطعه سازی استان که ۷۰ واحد تولید کنند و ۴۵ واحد دیگر نیز کارگزار هستند پذیرفتنی نیست که انتظار می رود مساعدت لازم در این راستا صورت گیرد .
وی با اشاره به اینکه کیفیت خودرو ارتباط تنگاتنگی با صنعت قطعه‌سازی دارد، گفت : رقابت در بازار جهانی نیازمند حمایت ، تقویت و رفع مشکلات قطعه سازان است که این مهم باید در اولویت قرار گیرد .

بیگی اظهار داشت :  سال گذشته خروجی شرکت کیاموتور در کره با ۵۳ هزار کارمند،  دو میلیون و ۸۰۰ هزار خودرو بوده  و این در حالی است که شرکت ایران خودرو در ایران   با ۵۷ هزار کارمند حدود ۷۰۰ هزار خودرو خروجی داشته که این امار بسیار وحشتناک است.

رییس اتاق بازرگانی صنایع معاون و کشاورزی اراک اظهار داشت : تا زمانی که قطعه‌سازان زیر چتر حمایتی قرار نگیرند و بهسازی کامل در صنعت خودروسازی انجام نشود ، اقتصاد کشور و صنعت خودروسازی نیز متحمل خسارات زیادی می شوند .
مسئول دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان مرکزی نیر در این نشست گفت : با توجه به ظرفیت بالایی که در استان برای ساخت تجهیرات ، زیرساخت ها و منابع انسانی متخصص در واحدهای تولید قطعه سازی وجود دارد،  می طلبد با همکاری و هماهنگی بین دستگاهها و همچنین خودروسازان افزایش یابد .
«حمید رضا مهدی‌نیا» افزود: پرداخت  قراردادهای قطعه‌سازان و تولیدکنندگان از سال ۹۷ به صورت چهار ماهه است که مشکلات زیادی ایجاد کرده است .
وی ادامه داد :  با توجه به امکانات و ظرفیت‌های بالای استان، این آمادگی وجود دارد تا تجهیزاتی که تاکنون از خارج از کشور وارد می شده در شرکت  هپکوی اراک تولید شود .

استان مرکزی دارای  ۱۲ شهرستان و بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر جمعیت است.

نظر شما