شناسهٔ خبر: 45087802 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

عابدینی در گفتگو با دانشجو

ادعای پمپئو مبنی بر همکاری ایران با القاعده طنز تاریخی است / دموکرات‌ها ترامپ و دولت او را تروریسم خواندند

یک کارشناس مسائل بین الملل گفت: آمریکایی‌ها ایران را به همکاری با القاعده متهم می‌کنند که البته طنز تاریخی است این در حالی است که کسانی که برج‌های دوقلو در منهتن را منهدم کردند، سعودی بودند و ترامپ نزدیکترین روابط را با این دولت در طول چهار سال اخیر داشت.

صاحب‌خبر -

حسن عابدینی، کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو، در خصوص ادعای وزیر خارجه آمریکا مبنی بر اینکه به زودی اسنادی ارائه خواهد داد که براساس آن مشخص می‌شود که ایران متهم به ارتباط با القاعده بوده است، گفت: تحولاتی که در آمریکا رخ می‌دهد در حال قرار دادن این کشور در ورطه سقوط سیاسی است، گرچه افول سیاسی آمریکا موضوعی است که تحلیل گران از آن سخن گفتند، یکی از نماد‌های این افول رفتار‌های غیراخلاقی دولت ترامپ در سیاست خارجی  است.
 
*ترامپ نه تنها در روز‌های پایانی دولت خود به سر می‌برد بلکه روز‌های پایانی عمر سیاسی خود را نیز سپری می‌کند
 
عابدینی تصریح کرد:به نظر می‌رسد ترامپ نه تنها در روز‌های پایانی دولت خود به سر می‌برد بلکه روز‌های پایانی عمر سیاسی خود را نیز سپری می‌کند و بر این اساس تلاش می‌کند پرونده‌های متعددی را برای دولت بایدن قرار دهد که حل و فصل آن برای دولت بحران زده دموکرات آمریکا طبیعتا  بعید به نظر می‌رسد.

وی با اشاره به اتهامات چند روز اخیر پمپئو وزیر خارجه ایالات متحده گفت: در این چند روز پمپئو به صورت تعمدی در چارچوب اقداماتی به دنبال مین گذاری فراروری دولت جدید آمریکاست.

عابدینی افزود: به عنوان مثال آمریکا در روز‌های پایانی دولت ترامپ هر گونه محدودیت برای برقراری رابطه با تایوان را لغو کرد که این اقدام با خشم چینی‌ها مواجه شد، چون چین، تایوان را بخشی از خاک خود می‌داند و این اقدام آمریکا را در حقیقت نوعی ستیزه جویی علیه خود قلمداد می‌کند.

این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به اقدامات دیگر دولت ترامپ در روز‌های پایانی به تعطیلی کنسول گری‌های آمریکا در شهر‌های مختلف روسیه اشاره کرد و گفت: آمریکایی‌ها در اقدامی کم سابقه تنها به ادامه فعالیت سفارت خود در روسیه اکتفا کردند و تمام کنسول گری‌های خود در شهر‌های مختلف روسیه را به حالت تعطیل در آوردند، که طبیعتا کاهش روابط دیپلماتیک دوکشور با یکدیگر به معنای آغاز جنگ سرد است.

وی ادامه داد: البته در این مسیر روس‌ها نیز در مقابله با اقدامات آمریکا اقدام به رونمایی از بمب‌های استراتژیک دوربرد هسته‌ای کردند که سه سامانه موشکی را حمل می‌کند که هر کدام از آن‌ها ۴۷ تن وزن دارد.

عابدینی در خصوص اقدام دیگر پمپئو دراین روز‌های پایانی نیز به اضافه شدن نام انصار الله یمن به لیست گروه‌های تروریستی ادعایی آمریکا اشاره کرد و گفت: با این اقدام آمریکا این گروه را که نفوذ گسترده‌ای در میان مردم یمن دارد را در لیست گروه‌های تروریستی قرار داد، در حالی که تعدادی از مردم این کشور تحت شدیدترین فشار‌ها قرار دارند، اما مقاومت می‌کنند در واکنش به این اقدام، حتی سفیر قبلی آمریکا در یمن نیز صراحتا اعلام کرد این تصمیم آمریکا به ضرر آن‌ها در جهان تمام خواهد شد.

*ادعای پمپئو مبنی بر همکاری ایران با القاعده طنزتاریخی است

این کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه روال در پیش گرفته شده توسط ترامپ و پمپئو در مورد ایران نیز صادق است، یادآور شد: آن‌ها ایران را به همکاری با القاعده متهم می‌کنند که البته طنز تاریخی است  این در حالی است که کسانی که برج‌های دوقلو در منهتن  را منهدم کردند، سعودی بودند و ترامپ نزدیکترین روابط را با این دولت در طول چهار سال اخیر داشت.

*ترامپ مجوز انتشار توئیت ندارد/ اما قادر به سیاست گذاری در قبال کشورها از جمله ایران است

وی با تاکید بر اینکه رفتار‌های این روز‌های آمریکایی‌ها در حقیقت آخرین نفس‌های سیاسی حزب جمهوری خواه به سرکردگی هیئت حاکمه کاخ سفید محسوب می‌شود، گفت: این مشکل داخلی آمریکاست که نمی‌تواند وحدت نظری حتی در مورد موضوعات داخلی خود داشته باشد و ترامپ الان شایستگی نشرتوئیت و حضور در ۱۲ شبکه مجازی را ندارد اما مضحک است که اختیار و شایستگی اتخاذ سیاست در قبال کشورهایی، چون روسیه، چین، ایران، ونزوئلا، بولیوی و یمن را دارد این روند در حقیقت حکایت از آن دارد که ساختار سیاسی آمریکا بسیار معیوب است و فردی که دستور لشکرکشی مردم به کنگره می‌دهد و احزاب آمریکا حمله کنندگان یک گروه اوباش و تروریست داخلی قلمداد می‌کنند چگونه رئیس این افراد که ترامپ و هیئت حاکمه کاخ سفید است را تروریستی نمی‌دانند؟

عابدینی در پایان خاطرنشان کرد: با این روال این حرف کاملا درست و منطقی است که ترامپ و دولت آمریکا یک دولت تروریسم است چرا که خود آمریکایی‌ها نیز به آن اذعان کردند.

نظر شما