شناسهٔ خبر: 45072883 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

گزارش|

مروری بر نامه‌ها و حرف‌های ترامپی اصلاح‌طلبان برای تحریم ایران؛ از موسوی تا فائزه!

صحبت‌های فائزه هاشمی درباره اینکه اگر ترامپ رأی می‌آورد بهتر بود، جنجالی به پا کرده است، اما این نخستین بار نیست که اصلاح طلبان برای تحریم ایران دست به کار شده و به آمریکایی‌ها نامه می‌زنند.

صاحب‌خبر -

گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو- محمدحسین طارمی؛ مصاحبه اخیر فائزه هاشمی در چهارمین سالگرد فوت پدرش در مورد دونالد ترامپ و اقدامات رئیس جمهور آمریکا علیه ایران با موجی از واکنش‌ها همراه شد.

فائزه هاشمی در این گفتگو در پاسخ به این سوال که چرا فکر می‌کنید اگر ترامپ بود برای ایران بهتر بود، به طور صریح ترامپ را فرد مناسب و شایسته برای آینده ریاست جمهوری ایران خواند و گفت: «به خاطر همین فشارهایی که می‌آورد، بالاخره شاید یک تغییر سیاستی اتفاق بیفتد. مردم هر چه تلاش می‌کنند اصلاحات انجام بگیرد «مرغ یک پا دارد» و هیچ خبری نمی‌شود و برعکس مردم سرکوب می‌شوند، شاید اگر فشارهای آقای ترامپ ادامه پیدا می‌کرد، بالاخره ما مجبور می‌شدیم یک تغییر سیاست‌هایی را داشته باشیم».این تغییر سیاست‌ها حتما به نفع مردم می‌توانست اتفاق بیفتد. دموکرات‌های کمی شُل و وِل هستند. یعنی با آمدن دموکرات‌ها این موضع خطای ما بیشتر تقویت می‌شود، امیدوارم نشود ولی چنین چشم‌اندازی دارد.

حامیان تحریم مردم ایران با نام «فشار حداکثری» بازیگران مختلفی هستند، اما در داخل ایران جریانی خاص تعمداً به دنبال تحریم مردم ایران و فشار بر کشورمان بود و هست، تا بتواند اهداف سیاسی جریانی خود را دنبال کند. این نوع اقدامات تازگی ندارد و ما می‌­توانیم با نگاه به تاریخ بعد از انقلاب نمونه‌­هایی را ذکر کنیم.

 

مروری بر نامه‌ها و حرف‌های ترامپی اصلاح‌طلبان برای تحریم ایران؛ از موسوی تا فائزه!

(استعفای دسته جمعی برخی از نمایندگان اصلاح طلب مجلس ششم)

درخواست برخی از اصلاح‌طلبان از آمریکا و برخی کشورهای اروپایی برای تشدید تحریم‌­ها علیه ایران، شامل سه مرحله قبل از انتخابات مجلس هشتم، بعد از فتنه سال 88 و در آستانه انتخابات خبرگان و مجلس دهم می‌شود.

پیشنهاد جام زهر مجلس ششم به رهبر انقلاب

درست در 31 اردیبهشت 1381، 135 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نامه‌ای به مقام معظم رهبری ارسال کردند. نمایندگان در این نامه نوشته بودند: دوره کنونی از این لحاظ بی‌مانند باشد که شکاف‌­های سیاسی و اجتماعی با تهدید خارجی و برنامه آشکار دولت ایالات متحده آمریکا (به عنوان قدرتی که در برابر خود مانعی نمی‌بیند) برای تغییر نقشه ژئوپولتیک منطقه همزمان شده و نظام ناچار به کنش و واکنش در برابر این برنامه است.

نمایندگان مجلس ششم، اتفاقات دوم خرداد را مایع نجات حاکمیت بر شمردند و صراحتاً در نامه خود رو به حاکمیت گفتند: قبل از نوشیدن جام زهر، عذرخواهی کنید! این نمایندگان همچنین در بخش‌هایی از نامه به بخش‌های حیاتی کشور یعنی شورای نگهبان و قوه قضائیه هجوم برده و حرف‌های ناروایی را به این دو قسمت نسبت دادند.

رهبری در اول خرداد سال 81 هم گفتند: «مسئله آمریکا این است که هویّت اسلامی و ملی ما را قبول ندارد و این را به زبان می‌آورد. چرا عدّه‌ای از مدّعیان سیاست و فهم، نمیفهمند؟ واقعاً جای تأسّف است... ارتباط و مذاکره با آن، هم خیانت و هم حماقت است! ... کسانی که دم از مذاکره با آمریکا میزنند، یا از الفبای سیاست چیزی نمیدانند، یا الفبای غیرت را بلد نیستند.»

نامه اصلاح طلبان به اوباما و گرای تحریم بیشتر ایران

در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 یک جریان سیاسی سوار بر موج رسانه‌ای شد و با «ضد تحریم» نامیدن رویکرد خود در برابر «کاسبان تحریم» ادعایی، توانست آرای مردم را به خود اختصاص بدهد و زمینه را برای امضای قرارداد هسته‌ای با آمریکا فراهم کند.

در سال 1395 پس از گذشت سال‌ها از فتنه 88 و مسائل مربوط به آن، سردمداران خارج‌نشین آن که هر روز در برابر سازمان‌های بین‌المللی تجمع می‌کردند و بر آتش بی‌آبرو کردن ایران در افکار عمومی جهان می‌دمیدند، دست به قلم شده و برخلاف رویکرد پنهان خود در این سال‌ها، علناً خواستار افزایش تحریم‌های ضدایرانی از سوی رئیس‌جمهور جدید ایالات متحده شده‌اند.

مروری بر نامه‌ها و حرف‌های ترامپی اصلاح‌طلبان برای تحریم ایران؛ از موسوی تا فائزه!

(مایکل لدین، یکی از نظریه پردازان انقلاب های رنگی که نامه سران فتنه به دست او رسیده بود)/ رهبر انقلاب اخیرا نامی از او در یکی از سخنرانی هایشان آورده بود که درباره فشار بر علیه صحبت کرده است.

در این نامه ضمن سرزنش دولت وقت آمریکا به‌خاطر عدم حمایت از «فتنه 88»، داعش و جمهوری اسلامی ایران به عنوان دو روی یک سکه معرفی شده‌اند و تاکید شده داعش و جمهوری اسلامی هر دو باید «جایگزین» شوند. تحریم‌های سخت‌تر علیه بخش‌هایی در ایران، عدم تعامل با جمهوری اسلامی ایران و استفاده از تمام ابزارهای موجود برای مقابله با فعالیت‌های منطقه‌ای ایران از جمله خواسته‌های امضاکنندگان نامه است.

البته علت نگارش این نامه در سال 95 و فشارهای پشت پرده در سال 88 برای تحریم بیشتر مردم ایران از سوی برخی اصلاح‌‌طلبان خارج‌نشین، نیازی به تحلیل ندارد؛ چرا که کاسبی با تحریم مردم ایران و دریافت کمک هزینه‌های مالی برای راه‌اندازی سایت‌ها و رسانه‌های ضدایران بخشی از پروژه‌هایی است که این افراد در یک دهه اخیر در آن مشغول بوده‌اند؛ قطعا با کاهش تحریم‌ها علیه کشورمان، نان آنها آجر خواهد شد.

میرحسین موسوی و مهدی کروبی خواستار اعمال تحریم­‌های بیشتر علیه مردم

البته این اولین بار نیست که تلاش اصلاح ‌طلبان برای تحریم بیشتر مردم ایران رسانه‌ای می‌شود. سال­­ها پیش «نیک آهنگ کوثر»، کاریکاتوریست نشریات زنجیره‌ای اصلاحات یک فایل ویدئویی از مکالمه خود با مهدی هاشمی رفسنجانی در سال 88 منتشر کرد و در این باره گفت: «من و مهدی هاشمی بار‌ها با هم در تماس بوده‌ایم. در یکی از موارد که به من زنگ زد و وقتی فهمید من در حال رفتن به واشنگتن هستم، از من خواست تا راجع به بحث تحریم اقتصادی ایران، کسانی را در امریکا ببینم. می‌خواست بداند در واشنگتن چه کسانی هستند که بشود با ارتباط و تشویقشان، تحریم‌های سنگین‌تری را علیه مردم ایران تحمیل کرد. این برای من مسئله عجیبی بود که مهدی هاشمی، پدر و خانواده‌اش در ایران باشد و بخواهد این بحث تحریم را از طریق آمریکایی‌ها پیگیری کند. البته با آدم‌های مختلفی نیزدر این زمینه صحبت کرده بود».

مروری بر نامه‌ها و حرف‌های ترامپی اصلاح‌طلبان برای تحریم ایران؛ از موسوی تا فائزه!

(نامه جمعی از اصلاح طلبان برای تحریم ایران که به دولت اوباما و ترامپ جداگانه زده شده است)

در همان ایام فتنه 88 هم نامه‌ای از سران فتنه خطاب به هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه وقت ایالات متحده منتشر شد که در آن، میرحسین موسوی و مهدی کروبی خواستار اعمال تحریم‌های بیشتر علیه مردم ایران از سوی آمریکا شده بودند.

«مایکل لدین»، عضو ارشد نومحافظه کاران آمریکایی و مسئول پرونده سیاست داخلی ایران در بنیاد دفاع از دموکراسی ها (FDD) در واشینگتن، روز 20 مرداد 1388 در سایت «فوربس»، نامه‌ای منتشر کرد که گفت نامه سران جریان معترض در ایران به هیلاری کلینتون است. لدین می­گوید این نامه به واسطه یکی از دوستان «چاک شومر»، سناتور آمریکایی که در «وال استریت» کار می­کرده و با طرف‌های ایرانی مرتبط بوده، به واشنگتن فرستاده شده است.

این نامه در پاسخ به دو سوال طرف آمریکایی نوشته شده که از جریان فتنه خواسته بودند روشن کند دقیقا برای دفاع از فتنه 88 چه باید بکنند و چه نباید بکنند.

همچنین در سال 1397، درست چند روز پس از ادعای ترامپ مبنی بر اینکه ایران به پای میز مذاکره باز خواهد گشت، شماری از اصلاح‌طلبان در نامه‌ای مشترک با اپوزیسیون خارج از کشور خواستار مذاکره مستقیم با رئیس‌جمهور آمریکا شدند.

در این نامه اسامی شماری از اصلاح‌طلبان تندرو همچون غلامحسین کرباسچی، احمدی منتظری، ابوالفضل بازرگان و نیز اپوزیسیون خارج از کشور از جمله جمیله کدیور، رضا علیجانی به چشم می‌خورد.

مروری بر نامه‌ها و حرف‌های ترامپی اصلاح‌طلبان برای تحریم ایران؛ از موسوی تا فائزه!

(توجیهه غلامحسین کرباسچی در دادن نامه برای تسلیم و مذاکره ایران در مقابل ترامپ)

فائزه هاشمی چهره واقعی اصلاح طلبان را نشان داد

محمدصادق کوشکی، کارشناس مسائل سیاسی، در رابطه با اظهارات اخیر فائزه هاشمی، در گفتوگو با خبرگزاری دانشجو اذعان کرد: من به نوبه خودم از خانم فائزه هاشمی تقدیر می­کنم، زیرا چهره واقعی اصلاحات را نشان داد و آنقدر شجاع بود که مثل اصللاح طلبان دروغ نگوید و منافقانه در رابطه با برداشتن تحریم‌­ها حرف نزند.

 

من به نوبه خودم از خانم فائزه هاشمی تقدیر می­کنم، زیرا چهره واقعی اصلاحات را نشان داد و آنقدر شجاع بود که مثل اصللاح طلبان دروغ نگوید و منافقانه در رابطه با برداشتن تحریم‌­ها حرف نزند.

 

وی ادامه داد: بالاخره مردم ایران باید این را می­‌دانستند که چه کسانی از داخل کشور به آمریکایی‌­ها سفارش جدی شدن و افزایش تحریم‌­ها را از سال 1388 تا به الان می­دادند؛ کسانی که به هیلاری کیلینتون و اوباما چندین بار نامه نوشتند.

حالا می‌توان گفت که فشار برای محدود و محصور کردن ایران در خاک خود از طریق طرح‌های چون FATF و.. و مقابله با توان دفاعی و موشکی ایران یک نوع تقسیم‌کار علنی بین آمریکا، اروپا و اصلاح طلبان افراطی فتنه گر است. این پازل با اقدامات دیگر کشورها و بازیگران منطقه ای و گروه های سیاسی علیه کشورمان کامل می­شود.

از این پس راحت­‌تر می­توانیم به عبارت «کاسبان تحریم» و سوءاستفاده جریان‌های سیاسی خاص از آن فکر کنیم. رویکرد و عملکردی که شاید در انتخابات ریاست جمهوری 1400  نیز از سوی همین گروه­ها دنبال شود؛ و بر همین اساس لازم است مردم نسبت به تَکرار فریبکاری اصلاح طلبان در زمینه اعمال تحریم‌ها علیه مردم هشدارتر از همیشه باشند.

البته در پاسخ به نامه فائزه هاشمی، برادر او نامه ای به وی نوشت: «قطعا خود خوب می دانی و معتقدی که ترامپ کاری جز تهدید، تحریم، بدعهدی، ترور، توهین علیه ایران انجام نداد و سیاستمداری لمپن وقمار باز است و من سقوط ترامپ را به ملتهای ایران و آمریکا تبریک گفتم.لذا از تو صمیمانه تقاضا دارم صحبتهای خود را اصلاح و از این موضع عذرخواهی کنی و  مانع تخریب پدر از طرف تجدیدنظرطلبان خارجی و افراطیون داخلی شوی.

فائزه هاشمی در نامه ای پاسخ انتقادات برادرش را داد و گفت: به او حق می دهم چون برای خودش آینده ای ترسیم کرده و دنبال حذف موانع است.

انتهای پیام/

نظر شما