به گزارش تین نیوز، مقصود اسعدی سامانی در نشست خبری که پیش از ظهر روز دوشنبه 22 دی ماه برگزار شد ضمن ابراز به این مسئله که در حال حاضر 4 نوع عوارض شامل عوارض شهرداری، هلال احمر، ایمنی و فرودگاهی از ایرلاین ها گرفته میشودعنوان کرد: در حوزه عوارض شهرداری به دیوان عدالت اداری شکایت کردهایم تا شهرداریها حساب شرکتها را مسدود نکنند.
وی بیان کرد: با وجود افزایش تقاضا در حوزه حمل و نقل هوایی، پس از محدودیتهای ورود و خروج از شهرها، اما ضرورت رعایت 60 درصد ظرفیتها کماکان موجب شده است آمار انتقال مسافران بالا نباشد و در آبان 99 نسبت به آبان 98، 50 درصد کاهش مسافر داشته باشیم.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی می گوید: در ماده 46 و 47 قانون تعارض وجود دارد که شورای نگهبان هم بر آن ایراد گرفته به ازای یک مسافر دو بار عوارض شهرداری اخذ میشود که این تعارض باید برطرف شود این در حالی است که شرکتهای هواپیمایی به پرداخت عوارض میلیاردی مکلف شدهاند.
او می گوید: حتی شهرداریها از شرکتهای هواپیمایی که سال تأسیس آنها به تازگی است، بابت سالهای قبل، عوارض شهرداری مطالبه میکنند.
سامانی اظهار کرد: شرکتهای هواپیمایی درحالیکه طبق قانون از پرداخت حقوق ورودی معاف هستند، اما برای واردات هواپیما و قطعات ۹ درصد مالیات ارزش افزوده اخذ میشود.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی هزینههای ارزی را یکی دیگر از مشکلات ایرلاین ها عنوان میکند و می افزاید: هزینه خرید و اجاره هواپیما، خرید موتور و قطعه، هزینه نشست و برخاست، پارکینگ، ناوبری، آموزش خلبان، حق عضویت یاتا، هندلینگ و سوختگیری در پروازهای خارجی از جمله هزینه های ارزی ایرلاین ها هستند.
اسعدی سامانی تأکید کرد: با وجود آزادسازی نرخ بلیت شرکتهای هواپیمایی، شرکتها به افزایش 10 درصدی نرخها که مصوبه شورای عالی هواپیمایی است تمکین کردهاند، اما درآمد شرکتهای هو اپیمایی واقعاً کفاف حقوق پرسنل را هم نمیدهد.
وی می گوید: در شرایط کنونی ایرلاین ها؛ اگر عمر موتورها به پایان برسد، در تأمین موتور و قطعات با مشکلاتی مواجه خواهند شد.