خبرگزاری میزان - گزارش کمیسیون صنایع و معادن در مورد طرح توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد با رویکرد اصلاح سیاستهای تنظیم بازار در دستور کار جلسه علنی امروز مجلس قرار گرفت.
مصطفی طاهری در موافقت با کلیات این طرح گفت: فولاد به عنوان کالای استراتژیک است که در ایران خودکفا هستیم و میتوانیم با آن نیاز ارزی کشور را تأمین کنیم.
وی با اشاره به حجم بالای گردش مالی بازار فولاد که بالغ بر ۹۰۰ هزار میلیارد تومان در سال است، افزود: این مبلغ دو برابر بودجه عمومی دولت است که نسبت به سال گذشته جهش داشته، ولی هزینههای آن افزایش نیافته لذا برای ساماندهی زنجیره فولاد با توجه به کاربرد وسیع آن در ساختمان، وسایل خانگی و ... نیازمند ساماندهی بودیم.
وی در ادامه با اشاره به ۴ محور این طرح اظهار کرد: فروش داخلی، صادرات و فروش خارجی، سامانه تجارت و تشکیل کمیتهای در این موضوع از جمله مواردی است که در این طرح بررسی میشود.
طاهری در ادامه تصریح کرد: برای کنترل بازار فولاد، فروش داخل را مکلف کردهایم کل زنجیره وارد بورس شود و اگر مشتری نداشت به بخش صادرات واگذار شود لذا از این طریق عرضه محصولات فولاد به اندازه نیاز خواهد بود و موجب اشتغال نیز میشود.
وی با اشاره به سامانه تجارت طراحی شده در این طرح گفت: یکی از دلایل آشفتگی بازار فولاد عدم رصد انبار، معادن، بورس و مناطق آزاد در حوزه فولاد است که این سامانه باعث شفافیت زنجیره فولاد خواهد شد.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پایان با اشاره به کمیتهای که قرار است از طریق این طرح تشکیل شود، خاطر نشان کرد: امضاهای طلایی مشکلات بسیاری را ایجاد کردهاند که این طرح باعث رفع این آسیب خواهد شد.
سلیمی: هزینه تولید فولاد از سود آن بسیار پایینتر است.
علیرضا سلیمی به عنوان دومین موافق کلیات این طرح با تأکید بر اینکه مجلس قصد ساماندهی در حوزه فولاد را دارد، گفت: گردش مالی فولاد در سال بسیار بالا است که ۸۰ هزار میلیارد تومان آن رانت است که باید جلوی این رانت عظیم گرفته شود.
وی در ادامه با اشاره به هزینه سالانه تولید فولاد بیان داشت: برای تولید فولاد گاز یارانهای به میزان ۴۰ هزار میلیارد تومان در سال تعلق میگیرد که بیش از یارانه توزیعی میان مردم است. همچنین دستمزد کارگران فولاد در کشورمان ۴۰۰ دلار است که در خارج از کشور این میزان به ۴ هزار دلار میرسد لذا هزینه تولید فولاد بسیار پایین است، اما نتیجه آن فروش گرانتر این میزان در بازار به میزان صد دلار بیشتر از قیمت جهانی است.
عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه ساز و کار کنترل بازار فولاد تاکنون تعریف نشده است، تاکید کرد: سامانه تجارت برای شفافیت بازار فولاد بسیار اهمیت دارد.
مصطفی طاهری در موافقت با کلیات این طرح گفت: فولاد به عنوان کالای استراتژیک است که در ایران خودکفا هستیم و میتوانیم با آن نیاز ارزی کشور را تأمین کنیم.
وی با اشاره به حجم بالای گردش مالی بازار فولاد که بالغ بر ۹۰۰ هزار میلیارد تومان در سال است، افزود: این مبلغ دو برابر بودجه عمومی دولت است که نسبت به سال گذشته جهش داشته، ولی هزینههای آن افزایش نیافته لذا برای ساماندهی زنجیره فولاد با توجه به کاربرد وسیع آن در ساختمان، وسایل خانگی و ... نیازمند ساماندهی بودیم.
وی در ادامه با اشاره به ۴ محور این طرح اظهار کرد: فروش داخلی، صادرات و فروش خارجی، سامانه تجارت و تشکیل کمیتهای در این موضوع از جمله مواردی است که در این طرح بررسی میشود.
طاهری در ادامه تصریح کرد: برای کنترل بازار فولاد، فروش داخل را مکلف کردهایم کل زنجیره وارد بورس شود و اگر مشتری نداشت به بخش صادرات واگذار شود لذا از این طریق عرضه محصولات فولاد به اندازه نیاز خواهد بود و موجب اشتغال نیز میشود.
وی با اشاره به سامانه تجارت طراحی شده در این طرح گفت: یکی از دلایل آشفتگی بازار فولاد عدم رصد انبار، معادن، بورس و مناطق آزاد در حوزه فولاد است که این سامانه باعث شفافیت زنجیره فولاد خواهد شد.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پایان با اشاره به کمیتهای که قرار است از طریق این طرح تشکیل شود، خاطر نشان کرد: امضاهای طلایی مشکلات بسیاری را ایجاد کردهاند که این طرح باعث رفع این آسیب خواهد شد.
سلیمی: هزینه تولید فولاد از سود آن بسیار پایینتر است.
علیرضا سلیمی به عنوان دومین موافق کلیات این طرح با تأکید بر اینکه مجلس قصد ساماندهی در حوزه فولاد را دارد، گفت: گردش مالی فولاد در سال بسیار بالا است که ۸۰ هزار میلیارد تومان آن رانت است که باید جلوی این رانت عظیم گرفته شود.
وی در ادامه با اشاره به هزینه سالانه تولید فولاد بیان داشت: برای تولید فولاد گاز یارانهای به میزان ۴۰ هزار میلیارد تومان در سال تعلق میگیرد که بیش از یارانه توزیعی میان مردم است. همچنین دستمزد کارگران فولاد در کشورمان ۴۰۰ دلار است که در خارج از کشور این میزان به ۴ هزار دلار میرسد لذا هزینه تولید فولاد بسیار پایین است، اما نتیجه آن فروش گرانتر این میزان در بازار به میزان صد دلار بیشتر از قیمت جهانی است.
عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه ساز و کار کنترل بازار فولاد تاکنون تعریف نشده است، تاکید کرد: سامانه تجارت برای شفافیت بازار فولاد بسیار اهمیت دارد.
رضا تقیپور در موافقت با کلیات این طرح بیان داشت: سال گذشته دولت در بازار زنجیره فولاد نظارت میکرد و، اما متاسفانه از اول سال ۹۹ به دلیل عدم تمدید ستاد اقتصادی آن نظارت برداشته شد و نتیجه این عدم نظارت یک فاجعه اقتصادی بود.
وی تصریح کرد: آقای سلیمی تاکید کردند که رانت در بازار فولاد ۸۰ هزار میلیارد است، اما مبلغ رانت دلالان و واسطه گران بین ۱۵۰ تا ۱۸۰ هزار میلیارد تومان است و فقط در یک قلم شمش ۸۵ هزار میلیارد تومان شمش گران فروشی شده است و واسطه گران این منابع را به جیب زده اند.
الیاس نادارن در مخالفت با طرح توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد با رویکرد اصلاح سیاستهای تنظیم بازار گفت: نیت عزیزانی که این طرح را پیگیری کردند و مصوبه را آماده کردند قطعا نیت خیری بوده است، اما نکته دیگر این است که آیا این ۵ ماده که تدوین شده نیت تهیه کنندگان را تامین میکند و یا خیر؟ که این امر نیاز به کار کارشناسی دارد.
وی بیان داشت: در این طرح سامانههایی را نام میبریم که ما در قانون داریم اگر اسمی از سامانه آوردیم باید به آن وجاهت قانونی داده یعنی تشکیلاتی شکل گیرد و از ما درخواست اختیارات میکنند، لذا باید به صورت جدی به آن دقت کرد.
این نماینده مجلس تاکید کرد: در تبصره ۲ ماده ۲ این طرح امکان معاملات در اختیار خرده فروشی محصولات فولاد قرار میگیرد، بدین معنی که حتی اگر بخواهیم مقداری میلگرد، تیرآهن و مقداری محصولات فولادی معامله کنیم، باید در بورس انجام شود. باید در وهله اول ببینیم آیا این امکان عملیاتی شدن این موضوع وجود دارد که فروش آنها از طریق بورس انجام شود؟ همچنین خرده فروشیها باید تعاونی تشکیل داده تا فروش خود را از این طریق انجام دهند، بنابراین ابهاماتی در این خصوص وجود دارد که باید رفع شود، چرا که محدودیت ایجاد میکند.
وی ادامه داد: درخصوص صادرات که در این طرح از عرضه هفتگی و صادرات ماهانه صحبت کردیم، باید مشخص شود که این هفتگی و ماهانه چگونه تطبیق داده میشود، لذا ابهاماتی که این طرح دارد باید رفع شود، لذا از همکاران تقاضا میشود که با کلیات این طرح مخالفت شود و اگر مخالفت صورت نگیرد، در صورت امکان به صورت دو شوری مطرح شود تا ابهامات آن مرتفع گردد.
این نماینده مجلس تاکید کرد: در تبصره ۲ ماده ۲ این طرح امکان معاملات در اختیار خرده فروشی محصولات فولاد قرار میگیرد، بدین معنی که حتی اگر بخواهیم مقداری میلگرد، تیرآهن و مقداری محصولات فولادی معامله کنیم، باید در بورس انجام شود. باید در وهله اول ببینیم آیا این امکان عملیاتی شدن این موضوع وجود دارد که فروش آنها از طریق بورس انجام شود؟ همچنین خرده فروشیها باید تعاونی تشکیل داده تا فروش خود را از این طریق انجام دهند، بنابراین ابهاماتی در این خصوص وجود دارد که باید رفع شود، چرا که محدودیت ایجاد میکند.
وی ادامه داد: درخصوص صادرات که در این طرح از عرضه هفتگی و صادرات ماهانه صحبت کردیم، باید مشخص شود که این هفتگی و ماهانه چگونه تطبیق داده میشود، لذا ابهاماتی که این طرح دارد باید رفع شود، لذا از همکاران تقاضا میشود که با کلیات این طرح مخالفت شود و اگر مخالفت صورت نگیرد، در صورت امکان به صورت دو شوری مطرح شود تا ابهامات آن مرتفع گردد.
مهدی صباغیان در مخالفت با کلیات این طرح در صحن مجلس گفت: ضمن اینکه طراحان نظر خیر دارند و میخواهند کار خیر انجام دهند، اما این طرح خیلی کارشناسانه نیست.
نمایندگان در ادامه این جلسه با کلیات طرح توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد در مجلس موافقت کردند.
محمد باقر قالیباف در جریان تصویب این طرح در مجلس گفت: به دلیل اینکه این طرح از حساسیت بالایی برخورد است به کمسیسیون مربوطه ارجاع میشود تا به صورت دو شوری بررسیهای دقیقتری بر روی آن صورت پذیرید.
انتهای پیام/
نظر شما