شناسهٔ خبر: 45048777 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

چرا آمریکا رئیس سازمان الحشد الشعبی عراق را تحریم کرد؟

بغداد - ایرنا - دولت بحران‌زده « دونالد ترامپ » در آخرین روز های خود دست از رفتار های غیر قانونی در سطح بین المللی برنداشته و رئیس سازمان «الحشد الشعبی» به عنوان نهادی رسمی و حاکمیتی در عراق را مشمول تحریم یکجانبه قرار داد که تحلیلگران این اقدام را نشان از یاس و ناکامی دولت آمریکا توصیف می‌کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا جمعه شب گذشته اعلام کرد که «فالح الفیاض» رئیس سازمان الحشد الشعبی عراق را در فهرست تحریم خود قرار داده است. 

این تصمیم دولت آمریکا با موجی از محکومیت‌ها و مخالفت‌ها در سطح مسئولان، احزاب، تشکل‌ها و مردم عراق روبرو شد. 

وزارت خارجه عراق مخالفت خود را با تصمیم دولت آمریکا در تحریم الفیاض ابراز داشت و آن را "اقدامی غیرمنتظره و غیرقابل قبول" خواند و سخنگوی این وزارتخانه نیز این تصمیم را "اهانت به دولت و ملت عراق" توصیف کرد.

دیگر مسئولان بلندپایه عراقی نیز به نوبه خود به تحریم آمریکا علیه رئیس سازمان الحشد الشعبی پاسخ دادند.

مشاور امنیت ملی عراق، اقدام دولت آمریکا در تحریم الفیاض را اشتباه خواند و از واشنگتن خواست تا آن را اصلاح کند.

«قاسم الاعرجی» تاکید کرد: ما از وزارت خزانه‌داری آمریکا می‌خواهیم که اشتباه خود درخصوص تصمیم برای اعمال تحریم‌ علیه یک شخصیت دولتی عراقی را اصلاح کند.

وی افزود: درست نیست که (این شخصیت دولتی عراقی) در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار گرفته باشد.

رئیس جمهوری عراق نیز با دیدار با الفیاض به نوعی دیگر به این اقدام آمریکا پاسخ داد و این پیام را به طور ضمنی به واشنگتن فرستاد که نمی‌تواند رئیس یک نهاد رسمی و حاکمیتی این کشور را تحریم کند و آنها از رئیس سازمان الحشد الشعبی حمایت می‌کنند.

دفتر اطلاع‌رسانی رئیس جمهوری عراق در این ارتباط اعلام کرد: فالح الفیاض رئیس سازمان الحشد الشعبی و «برهم صالح» رئیس جمهوری بر احترام به حاکمیت عراق و رد دخالت در امور داخلی این کشور و نیز اهمیت تداوم تلاش امنیتی برای مبارزه با تروریسم و پیگرد هسته‌های تروریستی «داعش» تاکید کردند.

ستاد اطلاع‌رسانی سازمان الحشد الشعبی عراق نیز به نوبه خود در واکنشی جالب توجه، درج نام الفیاض را در فهرست تحریم آمریکا را به وی تبریک گفت و تصریح کرد: ما به دوست شهدا، استاد فالح الفیاض رئیس سازمان الحشد الشعبی که به بزرگوارانی که دولت آمریکا آنها را دشمن می‌داند، پیوست، تبریک می‌گوییم.

این ستاد تاکید کرد که فرماندهان ما آمریکا را وحشت زده می‌کنند.

در سطح تشکل‌های سیاسی نیز ائتلاف «الفتح» عراق تصمیم وزارت خزانه‌داری آمریکا در تحریم رئیس سازمان الحشد الشعبی را محکوم و تاکید کرد که این تصمیم "دیوانه وار و کودکانه" دولت ترامپ، عزم الحشد الشعبی و فرماندهان آن را برای ایفای ماموریت خود در ساختن عراق سربلند و مستقل دوچندان خواهد کرد.

ائتلاف الفتح عراق با تاکید بر اینکه الحشد الشعبی یک نهاد نظامی و قانونی مرتبط با فرمانده کل نیروهای مسلح عراق است، افزود: ما به شدت هشدار می‌دهیم که این مواضع، هدف قرار دادن سازمان الحشد الشعبی به عنون یک نهاد رسمی، عقیدتی، میهنی، مردمی و مجاهد است و نه فقط رئیس و فرماندهان آن.

این ائتلاف همچنین تاکید کرد: این تعدی آشکار به نظام عراق و دستگاه‌های امنیتی آن در این شرایط دشوار کشور بیانگر میزان دخالت‌های دولت آمریکا و پیگیری روشها و نقشه‌هایی است که قصد دارد، دولت و ملت عراق را تضعیف کند.

نمایندگان ائتلاف الفتح در پارلمان عراق نیز به نوبه خود به تحریم دولت آمریکا علیه رئیس سازمان الحشد الشعبی با تاکید بر لزوم اخراج نیروهای آمریکایی از این کشور به طور یکپارچه پاسخ دادند.

آنها افزودند که بهترین و قویترین پاسخ ما به تصمیم اخیر آمریکا علیه رئیس سازمان الحشد الشعبی، تاکید دوباره بر موضع ثابت خودمان در خصوص لزوم اخراج نیروهای بیگانه از عراق از جمله نیروهای آمریکایی است.

همزمان الفیاض رئیس سازمان الحشد الشعبی عراق نیز به اقدام آمریکا در تحریم وی اینگونه پاسخ داد که "هر کسی که خود را در این شرایط قدرتمند می‌بیند، باید عاقل باشد ... ما تسلیم تصمیمات وزیر تحریم‌ها یا وزیر عادی‌سازی روابط با صهیونیستها نمی‌شویم".

در همین راستا، حقوقدانان برجسته عراقی نیز اقدام دولت آمریکا در تحریم رئیس سازمان الحشد الشعبی را ناقض منشور سازمان ملل متحد و نقض حاکمیت عراق دانستند.

اما در این میان، پرسشی که مطرح می‌شود این است که چرا دولت ترامپ در آخرین روزهای پایانی در اقدامی نابخردانه دست به تحریم رئیس سازمان الحشد الشعبی عراق زد.؟

پاسخ این پرسش را باید در تاریخ و عملکرد سازمان الحشد الشعبی عراق و فرماندهان آن جستجو کرد.

سازمان الحشد الشعبی عراق بر پایه فتوای جهاد کفایی مرجعیت عالی دینی این کشور برای پاسداری از خاک عراق در برابر یورش تروریسم داعشی – تکفیری پایه‌گذاری شد.

با یورش داعش به خاک عراق و دست‌اندازی بر تقریبا یک سوم خاک این کشور و جنایت‌های بیشماری که این گروه تروریستی مرتکب شد، نیروهای داوطلب مردمی با لبیک به فتوای مرجعیت عالی دینی عراق به پاخاستند و رهسپار میدان‌های نبرد علیه این گروه تروریستی شدند که از حمایت بین‌المللی و منطقه‌ای برخوردار بود.

مقامات آمریکایی اذعان کردند که گروه داعش ساخته و پرداخته خودشان است. «هیلاری کلینتون» و نیز «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶ میلادی به صراحت اعلام کرده بودند که داعش ساخته دستگاه اطلاعاتی آمریکا است.

اسناد نظامی آمریکا که چندی پیش از حالت محرمانه خارج شد، نیز نشان داد که سرکرده جدید گروه تروریستی داعش همانند سرکرده قبلی آن در گذشته با دستگاههای اطلاعاتی آمریکا همکاری داشته است.

آمریکا با تشکیل این گروه تروریستی تلاش کرد که اوضاع منطقه را با همکاری همپیمانان منطقه‌ای خود بویژه عربستان برهم زده و ناامنی را در سراسر خاورمیانه گسترش دهد و مرزهای کشورهای منطقه و همسایگان عراق و سوریه را ناامن کند تا از این طریق بتواند به اهداف ترسیم شده خود و تغییر ساختار منطقه براساس خواست خودش دست یابد.

برخی کارشناسان امنیتی عراق می‌گویند که دستکم ۱۵ هزار تروریست سعودی نیز انواع جنایت تروریستی را در عراق مرتکب شدند و ۵ هزار نفر از آنها خود را در عملیات انتحاری در این کشور منفجر کردند.

به گفته این کارشناسان، عربستان سعودی تروریست‌ها را اعزام و یا دستکم چشم خود را به روی گسیل شدن آنها به عراق بست.

در سایه چنین وضعیتی که تروریسم تکفیری درحال بلعیدن منطقه بویژه عراق بود، نیروهای داوطلب مردمی که پایه‌گذار سازمان الحشد الشعبی شدند، رهسپار نبرد با گروه تروریستی داعش شدند و در سایه کمک‌های تسلیحاتی و نظامی جمهوری اسلامی ایران، توانستند بعد از نبردی سه ساله از سال 2014 تا 2017 میلادی این گروه را شکست داده و سایه شوم ناامنی در منطقه را از بین ببرند.

به گفته مسئولان عراقی، سازمان الحشد الشعبی در این راه هشت هزار شهید و ۲۵ هزار زخمی نثار کرد.

پیشاپیش این نیروها، شهیدان سردار سپهبد «حاج قاسم سلیمانی» فرمانده پیشین نیروی قدس و «حاج ابومهدی المهندس» معاون پیشین سازمان الحشدالشعبی عراق قرار داشتند که در خطوط مقدم نبرد با داعش عملیات را در مناطق مختلف فرماندهی می‌کردند و در عراق از آنها به عنوان "فرماندهان عملیات پیروزی" بر این گروه تروریستی یاد می‌شود.

سازمان الحشد الشعبی عراق در کنار درهم شکستن گروه تروریستی داعش و جانفشانی‌های خود، به عنوان نهادی رسمی و حاکمیتی در زیر مجموعه نیروهای مسلح عراق قرار گرفت تا به دفاع و پاسداری از کیان این کشور همچنان ادامه دهد.

این سازمان با تداوم روحیه جهادی خود در طول سالهای پس از جنگ علیه گروه تروریستی داعش نیز همواره تاکید کرد که در راه ساختن عراق جدید و دفاع از همه اقشار مختلف ملت و تحقق حاکمیت کامل این کشور و مقابله با توطئه‌های خارجی به فعالیت ادامه خواهد داد و این همان چیزی است که آمریکا و همپیمانان منطقه‌ای زخم خورده‌اش از آن خشمگین و به شدت ناراضی هستند.

سازمان الحشد الشعبی عراق در سالهای گذشته نقشه‌های آمریکا را با بیرون راندن گروه تروریستی داعش از بین برد و کاخ سفید را در رسیدن به اهدافش ناکام گذاشت و تداوم روحیه جهادی، مبارزاتی و مقابله با اشغالگری آن در سالهای پس از شکست داعش نیز نگذاشته است تا اشغالگران آمریکایی و همدستان منطقه‌ای آنها به اهداف مورد نظر خود در عراق دست یابند و به عقیده تحلیلگران عراقی، همین ناتوانی و ضعف دولت آمریکا در رسیدن به اهدافش و خنثی شدن نقشه‌هایش در عراق و حضور پررنگ الحشدالشعبی در عرصه‌های مختلف در این کشور در سایه تاکید فالح الفیاض در مناسبت‌های مختلف بر لزوم خروج نیروهای آمریکایی از عراق باعث شده تا دولت آمریکا به خیال خود در پایان عمرش با تحریم کردن رئیس سازمان الحشد الشعبی بخواهد به نوعی از وی و این سازمان انتقام بگیرد و این درحالی است که تاکنون سیاست شکست خورده تحریمی آمریکا راه به جایی نبرده و هر روز ضعف و ناتوانی این کشور را در سطح جهان و بویژه منطقه بیش از پیش نمایان کرده است.

نظر شما