شناسهٔ خبر: 45047592 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

آغاز مرمت سقاخانه قاجاری" عزیز محمد" تا پایان دی

شهردار منطقه ۱۱تهران گفت: مرمت سقاخانه قاجاری "عزیز محمد" که در محدوده حصار ناصری واقع شده است؛ تا پایان دی ماه از سوی اداره زیبا سازی این منطقه آغاز می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، نصراله آبادیان با اشاره به قدمت سقاخانه "عزیز محمد" که بیش از ۱۱۰ سال پیش در خیابان فروزش ساخته شده، افزود: این سقا خانه که به دلیل قدمت بنا دچار فرسودگی شده است؛ با نظارت سازمان میراث فرهنگی از سوی اداره زیبا سازی معاونت خدمات شهری و محیط زیست شهرداری منطقه ۱۱ مرمت خواهد شد.
آبادیان بیان کرد: این بنای قاجاری دارای تزئینات زیبای آیینه کاری در سقف، کاشی کاری های بسیار نفیس با نقش شهدای کربلا ، نمادهای واقعه کربلا ، آب انبار قدیمی، حوضچه آب ، شیر و پاشیر است که به مرور زمان دچار فرسودگی و تخریب شده است.
او ادامه داد: طرح مرمت این سقا خانه در سنوات گذشته تهیه شده و پس از انتخاب پیمانکار مراحل اجرایی آن تا پایان همین ماه آغاز می شود.
به گفته شهردار منطقه ۱۱ این اقدام در راستای بند ۴۱و ۴۶ برنامه ۵ ساله سوم با هدف ارتقای کیفیت سیما و منظر شهر ، ارتقای کیفیت محیطی و احیای بافت و بناهای تاریخی شهر تهران انجام خواهد شد.

بر اساس گزارش روابط عمومی شهرداری منطقه ۱۱ ،  سقاخانه "عزیز محمد "یکی از سقاخانه‌های زیبا و قدیمی شهر تهران است که با توجه به بحران کم آبی شهر تهران در آن دوران و لزوم وجود سقاخانه ها به عنوان یکی از منابع تأمین آب مردم و نیز یادآوری واقعه کربلا و بستن آب فرات بر روی حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) و یارانش، بنای سقا خانه  توسط حاج عباسعلی، فرزند مرحوم عزیزمحمد در سال ۱۲۵۶ شمسی ساخته شد و همواره با نور سبز، روشن است و در ایام محرم و صفر با کتیبه‌های سیاه پوشانده می‌شود.

انتهای پیام

نظر شما