شناسهٔ خبر: 45042234 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بیماران دیابتی در دوران کرونا ورزش در منزل را فراموش نکنند

زنجان - ایرنا - رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: بیماران دیابتی در دوران ماندن در منزل، به دلیل کاهش تحرک، احتمال افزایش قند و در نتیجه افزایش ریسک ابتلا به کرونا را دارند، بنابراین نباید ورزش و تحرک بدنی در خانه را فراموش کنند.

صاحب‌خبر -

عصمت عباسی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به توصیه های تغذیه ای برای مبتلایان به بیماری‌های غیر واگیر شایع افزود: ورزش با کم کردن مقاومت بدن به انسولین و افزایش اثر انسولین در بدن موجب کاهش قند خون می‌شود و از طرفی مبتلایان به بیماری دیابت باید از مصرف انواع تنقلات شیرین و پرخوری پرهیز و برنامه غذایی متعادل و متناسب خود را رعایت کنند.

وی اضافه کرد: مبتلایان به فشار خون بالا و بیماری های قلبی، عروقی نیز با پیروی از رژیم غذایی حاوی میوه و سبزی فراوان (روزانه حداقل پنج واحد از سبزی ها و میوه ها) و کنترل مصرف نمک و غذاهای شور و چرب و پرداختن به ورزش و فعالیت بدنی منظم در خانه، خود را از ابتلا به کرونا در امان نگه دارند.

این کارشناس بهداشتی در خصوص مبتلایان به سرطان نیز ادامه داد: مصرف انواع میوه ها و سبزی ها به عنوان میان وعده و همچنین انواع سبزیجات خام، بخارپز و آب پز کنار غذا جهت تقویت سیستم ایمنی توصیه می شود.

وی اظهار داشت: این بیماران از مصرف چربی گوشت ها، پوست مرغ، لبنیات پرچرب، سس های سفید، کله و پاچه، مغز، کره، خامه، شیرینی های خامه ای، غذاهای سرخ شده در روغن پرهیز و غذاها را به صورت بخارپز و آب پز تهیه کنند.

عباسی افزود: گوشت مصرفی نیز اغلب از نوع سفید مانند مرغ و ماهی باشد و از مصرف زیاد قند، شکر، شربت، نوشابه، آب میوه های صنعتی، عسل، مربا، آب نبات، شکلات، شیرینی ها، بستنی ها و سایر مواد غذایی حاوی شکر افزوده اجتناب کرده و  همواره مراقب وزن خود باشند.

رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی زنجان در خصوص وضعیت تغذیه ای مبتلایان به چربی خون بالا در روزهای کرونایی نیز گفت: مصرف میوه ها به عنوان میان وعده توصیه می شود و همراه وعده های غذایی از سالاد و سایر سبزی ها استفاده شود.

وی اضافه کرد: این گروه از بیماران مصرف حبوبات را در برنامه غذایی خود  فراموش نکنند و استفاده از چربی گوشت ها، پوست مرغ، لبنیات پرچرب، سس های سفید، کله و پاچه، مغز، کره، خامه، شیرینی های خامه ای اجتناب کنند.

عباسی خاطرنشان کرد: بر این اساس جهت پخت و پز از روغن های گیاهی مایع استفاده و از مصرف غذاهای سرخ شده در روغن و فست فودها از جمله پیتزا دوری کنند.

به گفته این کارشناس تغذیه، بهتر است غذاها تا حد امکان به صورت بخارپز و آب پز تهیه شوند و بخش عمده گوشت مصرفی از نوع گوشت سفید مانند مرغ باشد و از مصرف زیاد قند، شکر، شربت، نوشابه، آب میوه های صنعتی، عسل، مربا، آب نبات، شکلات، شیرینی ها، بستنی ها و سایر مواد غذایی حاوی شکر پرهیز شده و از همه مهم تر  فعالیت بدنی روزانه فراموش نشود.

طبق اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شعار بسیج ملی تغذیه سالم برای پیشگیری از کرونا اعلام شده است.

نظر شما