شناسهٔ خبر: 45040558 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

۷۵ میلیون امریکایی در منگنه سیاسی - اجتماعی دموکرات‌ها

روزنامه جوان

دموکرات‌ها امروز به فاصله ۹ روز به پایان ریاست جمهوری ترامپ، لایحه استیضاح او را به جریان می‌اندازند. گفته می‌شود بحث‌هایی هم برای اجرای متمم ۲۵ قانون اساسی امریکا برای «کناره‌گیری» یا «برکناری» رئیس‌جمهور امریکا مطرح است. اینکه ترامپ در این ۹ روز با استیضاح برکنار شود یا با فعال‌سازی متمم ۲۵ قانون اساسی، او را کنار بگذارند، احتمالاً به لحاظ شکلی تفاوتی ندارد، ولی ظاهراً قصد دموکرات‌ها این است که مقابل رئیس‌جمهور و طرفدارانش طوری بازدارندگی ایجاد کنند که دیگر مرتکب چنین اقداماتی نشوند. مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا هشدار داده خاموش کردن صدای ۷۵ میلیون امریکایی خطرناک است.

صاحب‌خبر -
سرویس بین الملل جوان آنلاین: هویت و تصاویر حامیان ترامپ که در حمله به کنگره مشارکت داشتند منتشر شده و آن‌ها یا از مشاغل خود برکنار شده یا اخراج می‌شوند. این را سی‌ان‌ان از قول مقام‌های پلیس امریکا گزارش کرده و نوشته که پلیس فدرال امریکا در حال منتشر کردن تصاویر کسانی است که روز چهار شنبه ششم ژانویه در حمله به کاپیتول‌هیل نقش داشته‌اند. یک شرکت املاک و مستغلات در ایالت شیکاگو یکی از کارکنان خود را به نام «لیبی اندروز» اخراج کرده و کمپانی «ناویستار» که یک شرکت بازاریابی در ایالت مریلند است نیز اعلام کرده که یکی از کارکنان خود را به خاطر انتشار عکسش با «آی‌دی» کارت شرکت در خشونت‌های واقع در کنگره از کار برکنار کرده است. یک چهره معروف دیگر، آدام جانسون، ۳۶ ساله است که تصویری از او در حالی که تریبون سخنرانی پلوسی را در دست دارد و لبخندزنان به دوربین‌ها نگاه می‌کند منتشر شده است. نه تنها او بازداشت شده و در زندان پینلاس حبس شده، بلکه اف‌بی‌آی از امریکایی‌ها خواسته هر تصویر یا اطلاعاتی که از مشارکت‌کنندگان در شورش‌های کنگره دارند، برای شناسایی مجرمان به اشتراک بگذارند؛ سناریویی که به نظر می‌رسد باعث دستگیری صد‌ها نفر دیگر هم خواهد شد. به جز حامیان عادی ترامپ، چندن نفر از نمایندگان مجالس ایالتی هم در معرض دستگیری قرار دارند. برخی منابع طی روز‌های گذشته گفتند که دست‌کم شش نماینده ایالتی به حضور در شورش ششم ژانویه اعتراف کرده یا از خود فیلم و عکس منتشر کرده‌اند. دریک اوانز، نماینده جمهوریخواه مجلس ایالتی از ایالت ویرجینیای غربی، از جمله متهمان است. او چندین تصویر و فیلم را از خودش در خارج از ساختمان کنگره و سپس در حین ورود به داخل ساختمان به اشتراک گذاشته بود.

هشدار ۷۵ میلیونی پمپئو

سه شنبه قبل یعنی یک روز قبل از حمله بی‌سابقه به کاپیتول هیل، جونیور ترامپ فرزند دونالد ترامپ در گفتگو با فاکس‌نیوز هشدار داده بود که «فردا چیز‌های زیادی درباره کشور به شما خواهیم گفت» و گفته بود پدرش «بزرگ‌ترین جنبش تاریخ امریکا» را ایجاد کرده است. او گفته بود که بعد از انتخابات، جنبش «امریکا را دوباره به عظمت برگردان» قرار نیست جایی برود. حالا به فاصله‌ای کوتاه از شورش ۶ ژانویه، چیزی که از شواهد و قرائن بر می‌آید، تشدید تلاش‌ها برای قرار دادن ترامپ و حامیانش در نوعی منگنه سیاسی-اجتماعی است. اقلیتی حدود ۷۵ میلیون نفر چالش بزرگی بر سر دولت بایدن به وجود خواهند آورد. مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا که با نامه کم‌سابقه ۵۰ دیپلمات امریکایی برای محکوم کردن حمله چهار شنبه قبل به کنگره روبه‌رو شده، نه تنها آن را محکوم نکرده، بلکه درباره تبعات ساکت کردن جمعیتی ۷۵ میلیونی هشدار داده است. پمپئو با اشاره به مسدود‌سازی حساب توئیتر ترامپ گفته که خاموش کردن بیان خطرناک است و در حساب شخصی خود در توئیتر نوشته است: «خاموش کردن بیان خطرناک است. این اقدام ضد امریکاست. متأسفانه، این تاکتیک جدید چپ‌ها نیست. آن‌ها سال‌ها در راستای خاموش کردن صدا‌های مخالفان کار کرد‌ه‌اند. ما نمی‌توانیم اجازه دهیم آن‌ها ۷۵ میلیون امریکایی را ساکت کنند.» این در حالی است که بر اساس یادداشتی که شبکه خبری «سی‌ان‌ان» به دست آورده، حدود ۱۰۰ دیپلمات امریکایی از پمپئو خواسته‌اند که نقش دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور این کشور در «حمله خشونت‌آمیز» هوادارانش به کنگره را محکوم کند.

متمم ۲۵ یا استیضاح؟!

با وجود این هشدار، فشار‌ها بر ترامپ رو به افزایش است. نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان در گفتگو با سی‌بی‌اس، ترامپ را «نابسامان، خطرناک و از لحاظ ذهنی آشفته» توصیف کرد و گفت باید مورد پیگرد قانونی قرار بگیرد. پلوسی گفته است: «تن‌ها چند روز دیگر مانده تا بتوانیم از او جان سالم به در ببریم، اما او اقدامی بسیار جدی انجام داده و باید پیگرد حقوقی علیه او انجام شود.»‌در حالی که قرار است طرح استیضاح ترامپ امروز در کنگره روی میز قرار بگیرد، پلوسی استناد به متمم ۲۵ قانون اساسی برای بر‌کناری ترامپ را هم محتمل دانسته است؛ متممی که مصوبه ۱۹۶۷ کنگره امریکا بعد از ترور جان‌اف‌کندی است و شرایط کناره‌گیری یا برکناری رئیس‌جمهور در صورت مشکلات جسمی یا روحی، عزل، مرگ یا کناره‌گیری را مشخص می‌کند. «سی‌ان‌ان» از قول یک منبع نزدیک به نفر دوم دولت ترامپ، یعنی مایک پنس نیز تأیید کرده که احتمال اعمال متمم ۲۵ قانونی اساسی منتفی نیست. بر اساس گزارش سی‌ان‌ان، مایک پنس تلاش برای توسل به متمم ۲۵ قانون اساسی را رد نکرده، ولی گفته می‌شود می‌خواهد این گزینه را برای مقابله با وضعیتی که رئیس‌جمهور دونالد ترامپ بی‌ثبات‌تر بشود، حفظ کند. این منبع به سی‌ان‌ان گفته که بین اعضای تیم مایک پنس این نگرانی وجود دارد که توسل به متمم ۲۵ قانون اساسی یا حتی آغاز فرایند استیضاح ریسک‌هایی داشته باشد چرا که این احتمال وجود دارد ترامپ با انجام یک اقدام عجولانه کشور را در معرض خطر قرار دهد. این اولین بار است که گزارش‌های غیر رسمی درباره مخالفت پنس با ترامپ، حتی در قالب متمم ۲۵ قانون اساسی منتشر می‌شود، به خصوص پنس همواره یکی از بزرگ‌ترین حامیان رئیس‌جمهور بوده و اغلب مواضع تند او را تلطیف و بی سر و صدا و پشت در‌های بسته در کنگره برای اولویت‌های او لابی کرده است. خود ترامپ نیز در شرایطی کاملاً پریشان قرار دارد. روزنامه نیویورک‌تایمز روز شنبه گزارش داد که ترامپ از انتشار ویدئو روز پنج شنبه و پذیرش شکست در برابر بایدن پشیمان است و بار دیگر گفته که استعفا نخواهد داد. او شنبه گفته بود که انتقال قدرت انجام خواهد شد، ولی در مراسم تحلیف بایدن شرکت نمی‌کند، اقدامی که البته بایدن از آن استقبال کرد. سی‌ان‌ان با استناد به منابع گزارش داد، در صورتی که ترامپ با استیضاح مواجه شود، رودی جولیانی، وکیل شخصی ترامپ و الن درشوویتس، از وکلای امریکایی احتمالاً تیم حقوقی او را تشکیل می‌دهند.

نظر شما