شناسهٔ خبر: 45028452 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

تداوم اقدامات خصمانه آمریکا علیه عراقی‌ها و راه‌های حقوقی مقابله با آن

آمریکا علاوه بر ارتکاب جنایات در عراق، شخصیت‌های مهم این کشور از جمله رئیس سازمان حشد شعبی آنرا هدف تحریم قرار داده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از المعلومه، «علی التمیمی» حقوقدان عراقی راههای حقوقی برای شکایت از آمریکا و دونالد ترامپ رئیس آن به خاطر ارتکاب جنایاتش در عراق و نیز توقف دخالت‌های آن در امور عراق را تشریح کرد.

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در صفحه اینستاگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

وی افزود: عراق به خاطر اقدام وزارت خزانه داری آمریکا در تحریم شخصیت‌های عراقی می‌تواند به سازمان ملل شکایت کند. تحریم‌های آمریکا علیه شخصیت‌های عراقی مغایر توافق میان عراق و آمریکا و نیز مغایر منشور سازمان ملل است.

این حقوقدان عراقی گفت: قرار بازداشت علیه ترامپ پس از پایان دوره ریاست جمهوری وی قابل اجراست و می توان از طریق «اینترپل» آنرا انجام داد. آمریکا همواره  قوانین را زیر پا می‌گذارد. عراق با ملحق شدن به «معاهده رم» درباره دادگاه کیفری بین المللی در راستای محاکمه آنانی که به آن آسیب زده‌اند، حرکت کند به ویژه اشغالگران آمریکایی که 25 تریلیون دلار به عراق خسارت وارد کردند.

الطائی: تحریم فالح الفیاض از سوی آمریکا واکنشی به برگزاری مراسم گسترده یادبود حاج قاسم و المهندس بود

«خالد الطائی» عضو مجمع عمومی مجلس اعلای اسلامی عراق با اشاره به مصوبه یکسال پیش پارلمان عراق درخصوص لزوم خروج همه نیروهای بیگانه و در صدر آنها نیروهای آمریکایی از خاک این کشور گفت: بایستی به مصوبه پارلمان در اخراج نیروهای بیگانه از عراق احترام گذاشته شود.

وی در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی العهد عراق دولت این کشور را به تعلل در اجرای این مصوبه متهم کرد و گفت: جدیت نداشتن دولت کنونی یکی از علل تاخیر در اجرایی شدن مصوبه اخراج نیروهای بیگانه از عراق است.

الطائی همچنین اقدام دولتِ در شرفِ پایان آمریکا برای وضع تحریم علیه شخصیت‌های عراقی و تداوم نقض حاکمیت عراق را تعجب برانگیز ندانست و گفت که اقدام دولت ترامپ در اعمال تحریم علیه «فالح الفیاض» رئیس سازمان حشد شعبی عراق واکنشی به برگزاری گسترده مراسم گرامیداشت نخستین سالگرد شهادت فرماندهان «حاج قاسم سلیمانی» و «حاج ابومهدی المهندس» بود.

وی افزود: ترامپ می‌خواست با ارتکاب جنایت ترور فرماندهان شهید به زعم خود قدرت و سلطه خودش را بر منطقه اعمال کند.

صادقون: علت تحریم الفیاض درهم شکستن طرح‌های واشنگتن و اسرائیل از سوی حشد شعبی است

از سوی دیگر «فاضل الفتلاوی» عضو فراکسیون صادقون در پارلمان عراق با اشاره به اقدام آمریکا در تحریم فالح الفیاض رئیس سازمان حشد شعبی عراق هدف آنرا تشریح کرد.

وی افزود: تصمیم خزانه داری آمریکا در تحریم رئیس سازمان حشد شعبی عراق، قابل پیش بینی بود و تعجب آور نبود. آمریکا نابودی طرح‌های خود به دست حشد شعبی را برنمی‌تابد؛ زیرا نیروهای حشد شعبی طرح  آمریکا و اسرائیل یعنی داعش را در منطقه نابود کردند.

الفتلاوی تاکید کرد: آمریکا مجددا با تحریم شخصیت امنیتی وابسته به عراق، حاکمیت عراق را نقض کرد. حشد شعبی یک سازمان امنیتی عراقی است و هدف قرار دادن آن به مثابه اقدام علیه عراق و عراقیهاست.

تحلیلگر جهان عرب: آمریکا به دنبال هدف قرار دادن 5 کشور در منطقه است

«وفیق ابراهیم» تحلیلگر جهان عرب از بیروت گفت که آمریکا به دنبال ضربه زدن به اقتصاد پنج کشور ایران، عراق، سوریه، لبنان و یمن است.

وی افزود: پس از ناکامی طرح نظامی آمریکا در عراق و نیز در یمن، سوریه و لبنان به طرح خود برای ضربه زدن اقتصادی این کشورها روی آورد. این پنج کشور در معرض تحریم اقتصادی قرار گرفته‌اند. تحریم اقتصادی جایگزین طرح نظامی آمریکا شده است.

وفیق ابراهیم تاکید کرد: غرب خواهان این نیست که از نظر سیاسی و اقتصادی کشور عربی غیر از کشورهای حاشیه خلیج فارس که نفت استخراج  کرده و درآمد آنرا به غرب می‌دهند، قوی باشد. سیاست آمریکا دخالت در امور داخلی کشورهایی که در بالا ذکر شد یعنی عراق، ایران، سوریه، یمن و لبنان و وارد کردن فشار اقتصادی به این کشورها به جای جنگ نظامی است.

انتهای پیام/

نظر شما