شناسهٔ خبر: 45017594 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

کاخ سفید رئیس‌حشدالشعبی عراق را به بهانۀ نقض‌ حقوق‌بشر تحریم کرد!

وزارت خزانه‌داری آمریکا مدعی شد که رئیس‌سازمان «حشد‌الشعبی» عراق حقوق بشر را نقض کرده است و به همین خاطر، واشنگتن او را در فهرست افراد و گروه‌های مورد تحریم آمریکا قرار‌داده است!

صاحب‌خبر -


وزارت خزانه‌داری آمریکا «فالح الفیاض» را در فهرست تحریم‌های این کشور قرار‌ داد. در بیانیه روز جمعه وزارت خزانه‌داری آمریکا آمده است که تحریم علیه این مقام عراقی، با موضوع نقض حقوق بشر مرتبط است. به گزارش خبرگزاری فارس، «استیون منوشین» وزیر خزانه‌داری آمریکا، در این بیانیه‌ ادعا کرد: «آمریکا نقض کنندگان حقوق بشر در عراق را مورد بازخواست قرار خواهد داد.» به گفته کارشناسان، علت خشم واشنگتن از حشدالشعبی، مبارزه موفق این سازمان با داعش و همچنین، مخالفتش با حضور اشغالگران آمریکایی در عراق است. الفیاض چندی پیش درباره توطئه‌ها برای تخریب چهره سازمان حشد‌الشعبی هشدار داده و گفته بود: «حشد‌الشعبی برخاسته از ملت عراق است و همیشه به ملت عراق و خواسته‌های برحق ملت وفادار خواهد ماند. حشد‌الشعبی ابزار سرکوبگری یا ابزاری در دست یک ظالم یا فاسد نیست، بلکه ابزار گسترش آرامش و ثبات در کشور است.»
رئیس‌سازمان حشد‌الشعبی با هشدار درباره توطئه‌ها برای تخریب چهره این سازمان افزود: «رزمندگان حشد‌الشعبی نگهبانان ملت عراق هستند... و با کسانی که بخواهند کشور را نابود کنند، مبارزه خواهند کرد.»
واکنش‌ها در عراق
اقدام آمریکا، با واکنش گسترده چهره‌ها و گروه‌های سیاسی عراق مواجه شد؛ به گزارش خبرگزاری فارس، «هاشم الموسوی» یکی از رهبران جنبش «نجباء» عراق، در این باره گفت: « آمریکا پس از ناتوانی در انحلال سازمان حشد‌الشعبی، فالح الفیاض را هدف قرار ‌داده است».
شیخ «همام حمودی» رئیس‌ مجلس اعلای اسلامی عراق، هم با صدور بیانیه‌ای، اعلام کرد: «ما به شدت تصمیم وزارت خزانه‌داری آمریکا... را محکوم می‌کنیم. حشد یک موسسه و سازمان زیر نظر فرماندهی کل نیروهای مسلح است و الفیاض یک شخصیت دولتی و ملی مبارز است.»
وزارت خارجه عراق نیز با صدور بیانیه‌ای، اعلام کرد: «از تصمیم وزارت خزانه‌داری آمریکا درباره فالح الفیاض، رئیس‌سازمان حشد‌الشعبی تعجب و تاکید می‌کنیم که چنین تصمیمی غافلگیرکننده و غیرقابل قبول است و ما با عنایت تمام،کلیه تصمیمات وزارت خزانه‌داری آمریکا در حق عراقی‌ها را با دولت کنونی و جدید در واشنگتن پیگیری و برای رفع عواقب آن تلاش خواهیم کرد.»
واکنش حزب‌الله لبنان و انصارالله یمن
جنبش حزب‌الله لبنان هم ضمن محکوم کردن اقدام آمریکا، آن را «جنایت»‌ خواند. در بیانیه حزب‌الله آمده است: «اقدام وزارت خزانه‌داری آمریکا در اعمال تحریم علیه فالح الفیاض، رئیس‌سازمان حشدالشعبی هیچ جای تعجب ندارد. این تحریم به زنجیره جنایت‌‌های ادامه‌دار آمریکا علیه عراق و مردم آن اضافه می‌شود».
حزب‌الله همچنین تأکید کرد: «ادعاهای بی‌ارزشی که وزارت‌ خزانه‌داری آمریکا برای توجیه تحریم‌ها استفاده کرده، مسخره است! آن هم پس از رسوایی چند روز پیش کشتار و مجرو‌ح‌ کردن ده‌ها تن از تظاهر‌کنندگان آمریکایی مقابل مجلس سنای آمریکا».
در ادامه این بیانیه آمده است: «تحریم‌های آمریکا علیه آقای فالح الفیاض و علیه آنچه که او نماینده آن است، را محکوم می‌کنیم. ما این تحریم‌ها را به مثابه نشان افتخاری بر روی سینه [الفیاض] در نظر می‌گیریم (و این) به سابقه جهادی و پربار او در مقابله با تروریسم و تکفیری‌ها، افزوده می‌شود. ما می‌دانیم که علت اصلی این تحریم‌ها، موضع قاطع [الفیاض] در قبال اشغالگری آمریکا و عدم مشروعیت حضور این اشغالگران در خاک عراق است، افزون بر نقشی که حشدالشعبی در مقابله با داعش و طرح تروریستی این گروه دارد.»
دفتر سیاسی انصارالله یمن نیز تحریم‌های واشنگتن علیه الفیاض را شدیداً محکوم کرد. در بیانیه جنبش انصارالله آمده است: «ما تحریم‌‌های آمریکا علیه رئیس‌سازمان حشد‌الشعبی را اقدام خصمانه می‌دانیم و این اقدام نیز به کارنامه سیاه آمریکا در عراق و مردم عزیز این کشور افزوده
شده است».

برچسب‌ها:

نظر شما