شناسهٔ خبر: 45007604 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

امارات از بی اعتمادی سخن گفت دبیرکل شورا پیام تبریک فرستاد

تهران – ایرنا -در حالیکه بی اعتمادی میان امارات و قطر در اظهارات اخیر مقامات دو کشور به اوج خود رسیده و اتهام زنی به ادبیات سیاسی مقامات امارات بازگشته است دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس از بازگشایی مرزهای ابوظبی با دوحه ابراز خرسندی کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز شنبه ایرنا ، نایف الحجرف بازگشایی مرزهای امارات و قطر را به نشست اخیر سران شورای همکاری خلیی فارس نسبت داد و از آن به عنوان توانایی برای عبور از همه چالش ها و موانع یاد کرد.

دیروز  (جمعه) «خالد عبدالله بالهول»، معاون وزیر امور خارجه امارات اعلام کرد که کشورش از روز شنبه گذرگاه های زمینی، هوایی و دریایی خود را بر روی قطر خواهد گشود.

خالد گفت که کشورش بر پایه توافق نامه شهر «العلا» عربستان در نشست اخیر سران شورای همکاری خلیج فارس همه  اقدامات مورد نظر در مورد کشور قطر را از فردا آغاز خواهد کرد.

این ابراز خوشبینی دبیرکل در حالی است که انور قرقاش وزیر مشاور در امور خارجی امارات پنجشنبه گذشته در سخنانی اظهار داشت که ازسرگیری روابط دیپلماتیک با قطر نیازمند گذشت زمان بیشتری است تا اعتماد از دست رفته بار دیگر به دست آید.

وزیر مشاور دولت امارات در امور خارجه همچنین تاکید کرد که " ازسرگیری روابط طول خواهد کشید" و به تعبیر خودش " به تعامل و رفتار قطر در آینده با ایران و ترکیه و گروه های تندرو اسلامگرا بستگی خواهد داشت.

همزمان محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر امور خارجه قطر به روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز گفت که  انعقاد توافق برای پایان دادن به بحران میان اعضای شورای همکاری خلیج فارس، تغییری در مناسبات کشورش با جمهوری اسلامی ایران ایجاد نخواهد کرد و دوحه همچنان خواستار حفظ و گسترش روابط با تهران است.

وزیر امور خارجه قطر به روزنامه فایننشال تایمز گفت که دوحه در زمینه همکاری برای مبارزه با تروریسم و امنیت فراملی با عربستان و سه کشور دیگر (امارات متحده عربی، بحرین و مصر) توافق کرده استو  مناسبات دو جانبه عمدتا حاصل تصمیم حاکمیتی کشور و منافع ملی است، از این رو هیچ تاثیری بر روابط ما با هر کشور دیگری ندارد. 

پس از وزیر خارجه ، احمد بن سعید الرمیحی مدیر دفتر رسانه‌ای وزارت خارجه قطر هم در صفحه شخصی خود در توئیتر به سخنان قرقاش واکنش نشان داد و اظهارات وی را ناشایست خواند.

او گفت پیش بینی می شد تلاش های حاشیه ای برای بر هم زدن جو مثبت به وجود آمده جهت برقراری صلح و آشتی در میان کشورهای عضو شورا شکل گیرد. متاسفانه ما شاهد آن هستیم که یک مقام مسئول همچون قرقاش وزیر مشاور دولت امارات در امور خارجه اظهارات ناشایسته به میان آورده است که در شان تلاش های انجام گرفته برای تحقق صلح نیست

چهل و یکمین نشست سران شورای همکاری خلیج فارس برای نخستین بار ظرف سه سال گذشته سه شنبه گذشته در شهر العلا واقع در غرب عربستان با حضور شیخ «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر برگزار شد

به گفته ناظرین امور منطقه این نشست که با غیبت سران عمان ، بحرین و امارات همراه بود نتوانست دستاورد قابل ملاحظه ای غیر از آشتی ظاهری میان عربستان و قطر داشته باشد.
این اجلاس پس از آن برگزار شد که کویت اعلام کرد عربستان و قطر به توافقی در زمینه بازگشایی حریم هوایی و مرزهای زمینی و دریایی میان دو کشور به همراه حل و فصل پیامدهای بحران خلیج فارس دست یافته اند.
عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر در ژوئن ۲۰۱۷ اعلام کردند که روابط خود با قطر را قطع می کنند و ادعا کردند که این کشور از تروریسم حمایت می کند، اما این ادعا توسط دوحه رد شد.

این چهار کشور در این سال تمام مرزهای زمینی، دریایی و هوایی خود را به روی قطر بستند.

نظر شما