به گزارش گروه تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس، منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در یازدهمین جلسه شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور با تأکید بر لزوم به روزسانی امکانات و تجهیزات دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تصریح کرد: کارگاهها و آزمایشگاههای این دانشگاه نیاز به تجهیزات بیشتری دارد.
وی ادامه داد: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی از مأموریت اصلی خود که تربیت دبیر فنیوحرفهای است کمی فاصله گرفته و بیشتر در فضای دانشگاههای فنی و مهندسی قرار گرفته است.
غلامی با تأکید بر اینکه در شرایط فعلی نیازی به تربیت معلم فنیوحرفهای در مقطع دکتری نداریم، افزود: یکی از دلایل فاصله گرفتن دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی از مأموریت اصلی خود، ارائه تحصیلات تکمیلی به خصوص در مقطع دکتری در این دانشگاه است که باعث شده اساتید این دانشگاه بیشتر به تربیت دانشجو تحصیلات تکمیلی به جای تربیت دبیر فنیوحرفهای مشغول باشند.
وی تصریح کرد: در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی آموزش نظری از آموزش عملی قوت بیشتری دارد لذا ضرورت دارد این دانشگاه و اساتید آن تقویت واحدهای عملی در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی را در اولویت قرار دهند.
وزیر علوم در سخنان خود بر لزوم بازنگری در سرفصل دروس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی به خصوص در بحث صلاحیت معلمی تأکید کرد و گفت: فارغالتحصیلان این دانشگاه باید برای ارائه آموزش و شغل معلمی تربیت شوند.
حمیدرضا عظمتی رئیس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی نیز در این جلسه به ارائه گزارش اجمالی از تاریخچه و عملکرد این دانشگاه پرداخت و ضمن تشکر از تلاش مسؤولان قبلی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی برای اهتمام لازم بر تشکیل یک دانشگاه ساختاریافته و منسجم، خاطرنشان کرد: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی از سال 1359 تأسیس و در حال حاضر تنها دانشگاه در کشور است که تأمین نیروی انسانی مورد نیاز وزارت آموزش و پرورش در حوزه فنی و حرفهای را بر عهده دارد.
وی ادامه داد: در حال حاضر در 7 هزار هنرستان فنیوحرفهای و کاردانش در کشور، 940 هزار دانشآموز مشغول به تحصیل هستند که در واقع این تعداد شامل 6.5 درصد از دانشآموزان کل کشور است.
عظمتی اضافه کرد: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی دارای 202 عضو هیأت علمی و مدرس است و همچنین 8500 دانشجو در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند.
وی تصریح کرد: حرکت دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در راستای اسناد بالادستی سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش کشور و نقشه جامع علمی کشور است که سند راهبردی این دانشگاه نیز بر اساس این اسناد بالادستی تدوین شده است.
رئیس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی فعالیتهای این دانشگاه را در 5 محور اساسی تقسیم کرد و اظهار داشت: محور اول فعالیت این دانشگاه مربوط به پاسخگویی به نیازهای وزارت آموزش و پرورش در زمینه تربیت نیروی انسانی متخصص و متعهد در حوزه فنی و حرفهای است.
عظمتی با بیان اینکه نسبت استاد به دانشجو در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی یک به 26 است، افزود: نزدیک به 40 درصد از اعضای هیأت علمی این دانشگاه دارای مرتبه علمی دانشیار و استاد تمام هستند.
وی، محور دوم فعالیت دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی را پاسخگویی به نیازهای وزارت آموزش و پرورش در حوزه بهسازی منابع انسانی عنوان کرد و گفت: همایشهای تخصصی از سال 1393 تا کنون به منظور بهروزرسانی دانش معلمان به صورت حضوری و از راه دور برگزار شده است.
رئیس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی ادامه داد: محور سوم فعالیت این دانشگاه پاسخگویی به نیازهای کشور به ویژه وزارت آموزش و پرورش در حوزه پژوهشهای کاربردی و توسعهای است که در این راستا چندین مجله علمی ملی و بینالمللی و 214 کتاب توسط این دانشگاه منتشر شده و همچنین چندین المپیاد دانشآموزی و نمایشگاه دستاوردهای علوم و فناوری حوزه دانش آموزی و همایش ملی و بین المللی به صورت سالانه برگزار شده است.
عظمتی محور چهارم و پنجم فعالیت دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی را ایفای نقش اندیشکده توسعه خلاقیت و نوآوری در حوزه آموزشهای فنیوحرفهای و پاسخگویی به وزارت علوم در زمینه کیفیت ارائه آموزشها عنوان کرد.
وی در مورد فعالیتهای فرهنگی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی خاطرنشان کرد: برگزاری اردوهای راهیان نور و اردوهای جهادی و راهاندازی بزرگترین کاروان اربعین حسینی در بین دانشگاههای کشور و همچنین افتخارآفرینی در عرصههای ورزشی و فرهنگی ملی و فراملی از جمله این فعالیتهاست.
به گفته رئیس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، افت کیفیت آموزشی به ویژه دروس مهارتی در دوران شیوع کرونا، تغییرات پیوسته کتب و برنامههای درسی وزارت آموزش و پرورش، رشته نیاز آموزش و پرورش به معلم و عدم انطباق آن با اعتبارات، محدودیت در تخصیص ردیف استخدامی به منظور جذب هیأت علمی و... از جمله چالشهای پیشروی این دانشگاه است.
عظمتی پیشنهاد داد: برخورداری از ردیفهای بیشتر و تسهیل در جذب اعضای هیأت علمی مورد نیاز و بازنگری در قوانین متعهدین خدمت به منظور افزایش انگیزه در دانشجو معلمان فراهم شود.
انتهای پیام/
نظر شما