شناسهٔ خبر: 44937901 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

چند می‌گیری جای من امتحان بدی؟/ راهکارهای کاهش معضل جهانی «تقلب» چیست؟

کرونا در کنار همه تحولاتی که داشته، شیوه تقلب‌کردن‌های دانش‌آموزان و دانشجویان را هم تغییر داده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه خراسان در گزارشی به رواج تقلب در امتحانات آنلاین در ایام کرونا پرداخته است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

سوءاستفاده از محدودیت‌های کرونایی!

محدودیت‌های کرونایی و مجازی‌شدن کلاس‌ها و امتحانات مدارس، فرصت سوء‌استفاده را برای برخی ایجاد کرده است تا حاضر شوند خودشان را به جای دانش‌آموزان جا بزنند و در امتحانات آنلاین شرکت کنند. این، یک نمونه از صحبت‌های خبرنگار ما با این افراد در شبکه‌های مجازی است:

- درس‌های عمومی، هر امتحان ۱۰۰ هزار تومان؛ درس‌های تخصصی هم ۱۵۰ هزار تومان. 

* باشه قبول، فقط این‌که نگرانم بعضی از امتحاناتش از قلم بیفته. باید سر ساعت وارد سایت مدرسه بشین و به سوالات جواب بدین.

- شما اصلا نگران امتحانات نباشین. یوزر پسورد پسرتون رو بدین به من، خیال‌تون راحت باشه که همه امتحانات را در ساعت خودش شرکت می‌کنم و جواب میدم.

* شاید خودش هم بلد باشه‌ها، اما خب به نظرم این‌جوری نمره‌هاش بهتر میشه و از همکلاسی‌هاش عقب نمیفته.

- آره، چون الان خیلی‌ها همین طوری امتحان میدن نمره‌هاشون بالا میشه. این روزها هر کی به من پیام میده واسه امتحان دادن هست... .
 


البته آن‌طور که پلیس فتا در تیرماه امسال اعلام کرد، تاکنون تعدادی از کانال‌ها و صفحات اینستاگرامی که «حضور در امتحان مجازی به جای دیگران» را تبلیغ می‌کردند مسدود شده‌اند، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد همچنان افرادی به طور غیرمستقیم این کار را ادامه می‌دهند.

معضل جدید جهانی 

روزنامه آمریکایی «وال‌استریت ژورنال» هفته گذشته در گزارشی ویژه به این نگرانی‌ها پرداخت و نوشت: «گفته می‌شود تقلب در مقطع دبیرستان عمدتاً به دلیل طبیعت رقابتی‌بودن دانشگاه و فشار والدین به فرزندشان برای کسب نمره‌های عالی در امتحانات مدرسه است». البته در این گزارش به یک نگرانی جدی‌تر هم اشاره شده است: «کارشناسان آموزشی از این موضوع می‌ترسند که پس از دوره کرونا و بازگشت دانش‌آموزان به کلاس‌های حضوری، این شیوه‌های تقلب ادامه‌دار باشد و متوقف نشود».

 


آینه‌های هوشمند؛ راهکار جلوگیری از تقلب!

این روزها برخی کشورها برای کاهش امکان تقلب دانش‌آموزان و دانشجویان در امتحانات آنلاین راهکارهایی پیش‌بینی کرده‌اند. مثل یک دانشگاه در ترکیه که دانشجویان را به استفاده از یک آینه در کنار خود ملزم کرده تا برگزارکنندگان امتحان بتوانند به مانیتور و محیط اطراف دانشجو مسلط باشند. گفته می‌شود از این شیوه قبلا شرکت گوگل هم استفاده کرده و راهکار مناسبی برای آزمون‌های آنلاین بوده، هرچند که با توجه به ضریب هوشی بالای دانش‌آموزان و دانشجویان امروز، قطعا برای دور زدن آن راهی پیدا خواهند کرد!

در همین رابطه روزنامه خراسان گفت‌وگویی با خسرو ساکی، رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش انجام داده است که بخش‌های مهم آن از نظرتان می‌گذرد.

ارزشیابی مستمر به جای اتکا به یک آزمون

- فراگیرشدن تقلب به دلیل آنلاین‌بودن امتحانات، مشکلی است که بعد جهانی دارد و همه کشورها را درگیر کرده است اما ما تلاش کرده‌ایم راهکاری را برای آن تدوین کنیم و پیشنهاد دهیم. 

- هرچند امتحانات دانش‌آموزان در پایان هر نوبت، اهمیت خودش را دارد اما در شرایطی که آموزش‌ها و آزمون‌های ما مجازی شده و امکان سوءاستفاده وجود دارد، تنها راهکارمان این است که تاکید بیشتری بر ارزشیابی تکوینی (مستمر) داشته باشیم تا همه ارزیابی‌های ما به یک امتحان خلاصه نشود.

- آزمون‌های شفاهی، آزمون‌های عملکردی، آزمون‌های کتاب باز ناظر بر سطوح بالای شناختی، آزمون‌های کوتاه به صورت مستمر، تکالیف کلاسی و بحث و گفت‌وگوی دانش‌آموزان با معلم، ارزشیابی توسط همتایان، استفاده از همکاری والدین برای نظارت بر فرایند یاددهی-یادگیری دانش‌آموزان و ارائه گزارش به معلم از طریق تولید ویدئو و تصویر و... برخی از راهکارهای پیشنهادشده به معلمان برای ارزشیابی تکمیلی در طول ترم تحصیلی هستند.

انتهای پیام/

نظر شما