شناسهٔ خبر: 44933023 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صمت | لینک خبر

تحولات سیاست خارجی در یک هفته گذشته

صاحب‌خبر -

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه اقدامات، تحرکات و برخی شیطنت‌های ایالات متحده از چشم ما پنهان نیست، گفت: پیام‌های لازم از مجاری مختلف با صراحت و شفافیت به واشنگتن داده شده است. به کشورهای منطقه هم گفته شده در دام این شیطنت‌ها نیفتند.

سعید خطیب‌زاده در نشست خبری که با حضور محدود خبرنگاران برگزار شد، با اشاره به تحولات سیاست خارجی در یک هفته گذشته تصریح کرد: در روزهای اخیر وزیر امور خارجه با همتایان کویتی و قطری خود در مورد مسائل دوجانبه و منطقه‌ای گفت‌وگو کردند. ظریف در این گفت‌وگوها عواقب هرگونه ماجراجویی را با امریکا دانستند. خطیب‌زاده اضافه کرد: روز چهارشنبه هم آقای عراقچی به دوحه سفر کرد. همچنین وزیر امور خارجه با همتای ارمنی خود گفت‌وگویی تلفنی داشتند و انشاالله در ماه‌های آتی رفت‌وآمدهای بیشتری انجام شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال ایرنا درباره آخرین وضعیت پرونده هواپیمایی اوکراین خاطرنشان کرد: ضمن ابراز تسلیت مجدد به خانواده جان‌باختگان، تصمیم هیات دولت ناظر بر پرداخت یکسان دیه به همه قربانیان این هواپیماست. وی درباره رای عراق و غیبت افغانستان در جلسه روز پنجشنبه سازمان ملل ابراز کرد: امریکا برای سومین بار در اقدامات خود علیه ملت ایران در سازمان ملل شکست خورد. این مسئله انزوای روزافزون مقامات کاخ سفید را نشان می‌دهد و این شکست مفتضحانه‌ای بود.

وی درباره اظهارات اخیر مشاور نخست‌وزیر عراق درباره سردار سلیمانی یادآور شد: باید این اظهارات را ببینیم اما نخست‌وزیر سابق عراق به صراحت و آشکار گفته‌اند که سردار سلیمانی به دعوت دولت عراق و برای یک ماموریت خاص و پاسخ به یک سوال در زمینه عربستان عازم عراق شدند و در فرودگاه بغداد مورد حمله تروریستی قرار گرفتند. خطیب‌زاده درباره پیگیری مشترک پرونده ترور سردار سلیمانی با عراق هم گفت: یک موضوع بسیار جدی بعد حقوقی این ترور توسط عراق است. رئیس‌جمهوری یک کشور دیگر به‌شکل علنی و با وقاحت به این ترور افتخار کرد. عراق باید این پرونده را پیگیری کند و اقداماتی نیز انجام خواهد شد.

وی درباره اظهارات اخیر جک سالیوان مبنی بر اینکه بعد از پیوستن به برجام با ایران درباره مسائل موشکی مذاکره خواهیم کرد، گفت: درباره توان دفاعی ایران نه هیچ وقت مذاکره شده و نه می‌شود و نه خواهد شد. توان دفاعی ایران براساس نیازهای ایران مستقلا پیگیری می‌شود. یک بار در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ موضوع موشک آمده و فیصله یافته است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه امریکا می‌داند فعالیت هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است، اظهار کرد: مسئله موشک یک مسئله ثانویه است و برهمین اساس تحریم‌های تسلیحاتی ملغی شد. درباره هیچ قسمتی از موضوعی که مذاکره شده، دوباره مذاکره نخواهیم کرد. پاسخ ما اجرای کامل و بدون شرط برجام و جبران اتفاقات گذشته است.

وی با اشاره به امکان احیای روابط گذشته با عربستان گفت: آن روزی که عربستان به این نتیجه برسد که در یک مسیر با ما و منطقه صحبت کند، به آغوش منطقه بازگشته و دست از خرید امنیت بردارد، روزهای بهتری برای منطقه رقم می‌خورد. عربستان کشور مهمی در منطقه است. اگر حکام آل‌سعود از مسیر غلط خود بازگردند امکان احیای روابط خوب گذشته وجود دارد. خطیب‌زاده درباره اثر بازگشت امریکا به برجام و تاثیر آن بر روابط ایران با چین اظهار کرد: برجام چارچوب همکاری در حوزه هسته‌ای است. مهم‌ترین همکاران ما در این ایام روسیه و چین بودند. اگر امریکا به اجرای کامل تعهداتش برگردد، این همکاری‌ها در ابعاد مختلف شدت می‌گیرد. روابط ایران و چین به سطح همکاری‌های راهبردی رسیده است.

نظر شما