شناسهٔ خبر: 44930890 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صبح‌نو | لینک خبر

سخنگوی وزارت خارجه : توقیف کشتی کره جنوبی موضوعی کاملا فنی است

ایست ایران به تهدید دریایی

روز گذشته ایران یک فروند کشتی با پرچم کره‌جنوبی با نام تجاری هانکوک چیامی را به دلیل نقض پروتکل‌های زیست‌محیطی در خلیج فارس توقیف کرد.روابط عمومی نیروی دریایی سپاه در اطلاعیه‌ای با اعلام توقیف یک فروند شناور متعلق به کره‌جنوبی توسط دریادلان این نیرو در صبح دیروز (دوشنبه، ۱۵ دی ۹۹) در آب‌های خلیج‌فارس، آورده است: این نفتکش که از مبدأ بندر الجبیل عربستان در خلیج‌فارس در حرکت بود، به دلیل نقض پیاپی قوانین زیست‌محیطی دریایی توسط ناوگروه ذوالفقار منطقه یکم نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توقیف شد.

صاحب‌خبر -

این اطلاعیه افزوده است: این کشتی با پرچم کره‌جنوبی به‌نام HANKUK CHEMI حامل هفت‌هزار و 200 تن مواد شیمیایی نفتی بوده است.
این اطلاعیه با بیان اینکه خدمه‌های این شناور نفتی از ملیت‌های کره‌جنوبی، اندونزی، ویتنام و میانمار هستند، خاطرنشان کرده است: این نفتکش پس از توقیف در لنگرگاه بندرعباس پهلو گرفت و پرونده آن برای طی مراحل قانونی تحویل مراجع قضایی کشور خواهد شد.
در اطلاعیه روابط عمومی نیروی دریایی سپاه تصریح شده است‌: توقیف این شناور به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی و با حکم دادستانی استان هرمزگان در ساعت 10 صبح روز دوشنبه پانزدهم دی انجام شد.
بنا بر این گزارش، ماده 19 کنوانسیون در همین رابطه هفت سرفصل را به‌عنوان عوامل مخل عبور بی‌ضرر تعیین کرده که در صورت نقض هرکدام از این موارد، امکان برخورد و حتی توقیف شناورها برای کشور ذی‌نفع میسر است؛ این عوامل عبارتند از:
1- تهدید یا توسل به زور علیه حاکمیت، تمامیت‌ارضی یا استقلال سیاسی کشور ساحلی یا هرگونه روش دیگری که با اصول حقوق بین‌الملل مندرج در منشور ملل‌متحد مغایر باشد.
2- تمرین یا رزمایش نظامی با انواع تسلیحات.
3- گرد‌آوری اطلاعاتی و اقدامات تبلیغاتی که به زیان امور دفاعی و امنیتی کشور ساحلی باشد.
4- پرواز، فرود یا انتقال انواع سامانه‌های هوایی یا ادوات نظامی.
5- پیاده یا سوار‌‌کردن کالا، پول یا اشخاص برخلاف مقررات و قوانین گمرکی، مالی، بهداشتی و مهاجرتی کشور ساحلی و آلودگی عمدی و شدید مغایر با حقوق بین‌الملل.
6- ماهی‌گیری و انجام تحقیقات یا فعالیت مساحی.
7- اخلال در سیستم‌های ارتباطی یا سایر تجهیزات یا تاسیسات کشور ساحلی و سایر فعالیت‌هایی که به ‌هر نحو با عبور، رابطه مستقیم ندارد.
جمهوری اسلامی ایران با استناد به دو مورد می‌تواند مانع عبور و مرور کشتی‌های خارجی شده یا حتی اقدام به توقیف آنها بکند؛ یکی از این موارد، آلایندگی‌ کشتی‌های تجاری و حتی نظامی است. امروزه اکثر قریب به اتفاق کشتی‌های نفتکش و کشتی‌های بزرگ تجاری دچار مشکلات عدیده فنی هستند که آثار زیانباری در حوزه محیط‌زیست در پی خواهند داشت.
ایران در سال 54 قانون حفاظت دریا و رودخانه‌های مرزی از آلودگی با مواد نفتی را به تصویب رساند. براساس ماده 2 این قانون، آلوده‌کردن رودخانه‌های مرزی و آب‌های داخلی و دریای سرزمینی ایران به نفت یا هر نوع مخلوط نفتی، خواه توسط کشتی‌ها و خواه توسط‌ سکوهای حفاری یا جزایر مصنوعی (‌اعم از ثابت و شناور) و خواه توسط لوله‌ها و تأسیسات و مخازن نفتی واقع در خشکی یا دریا، ممنوع است. در‌صورتی که آلودگی به واسطه بی‌مبالاتی یا بی‌احتیاطی باشد، نیروی دریایی ایران به‌منظور جلب و دستگیری مرتکب و تنظیم صورت‌مجلس تشخیص میزان آلودگی، در صورتی که وسیله آلوده‌کننده‌ نفتکش باشد، آن را متوقف و در مورد سایر منابع آلوده‌کننده از ادامه عملیات آنها جلوگیری به عمل خواهد آورد، کما اینکه جمهوری اسلامی یک‌بار در سال 92 اقدام به توقیف یک نفتکشی هندی کرد که محیط‌زیست را آلوده می‌کرد.  همچنین سال گذشته در 28 تیر، سپاه پاسداران یک کشتی نفتکش انگلیسی به‌نام «استنا امپرو» را به‌درخواست سازمان بنادر و دریانوردی به‌خاطر نقض قوانین بین‌المللی دریانوردی توقیف کرد.
برخی رسانه‌های خارجی توقیف کشتی کره‌ای را به بلوک منابع مالی در کره‌جنوبی ربط داده‌اند، چراکه روز گذشته سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران با ابراز نارضایتی از روند آزاد‌‌سازی پول‌های بلوکه‌شده ایران در کره‌جنوبی از سفر زودهنگام قائم‌مقام وزیر خارجه کره‌جنوبی به تهران برای حل و فصل اختلاف‌های مالی دو کشور خبر داده بود. پیش از این رییس‌جمهور دستور پیگیری‌های حقوقی این پرونده را در مجامع قضایی بین‌المللی صادر کرده بود. ایران هفت میلیارد دلار پول در دو بانک کره‌جنوبی دارد که این کشور به بهانه تحریم‌های یکجانبه آمریکا آن را بلوکه کرده است. همتی، رییس کل بانک مرکزی اعلام کرده بود که ایران از کره‌جنوبی بابت خواب این رقم در دو بانک این کشور که به‌دلیل تحریم‌های آمریکا طولانی شده، درخواست جبران هزینه کرده است.

توقیف کشتی کره ای کاملا فنی است
اما «سعید خطیب‌زاده»، سخنگوی وزارت خارجه ایران درباره این رویداد گفته است: این موضوع کاملا  فنی است و کشتی به دلیل آلوده کردن دریا و با حکم قضائی، برای رسیدگی به تخلف به ساحل هدایت شده است. او تاکید کرده که ایران مانند سایر کشورها نسبت به تخلفات مشابه و بویژه آلوده کردن محیط زیست دریایی حساسیت دارد لذا در چارچوب قوانین با آن برخورد می‌کند. خطیب زاده این را هم گفته است که  این رویداد استثنایی نبوده و در موارد مشابه قبلی در ایران و آب‌های سایر کشورها رخ داده است.
از سوی دیگر، «ربکا رباریش»، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا به خبرگزاری رویترز گفت که پنتاگون از این مسأله مطلع است و این وضعیت را تحت نظر دارد. دولت کره جنوبی هم توقیف هانکوک چیمی را تأیید کرده و گفته یکی از یگان‌های این کشور که وظیفه مبارزه با دزدان دریایی را به عهده دارد، روانه آب‌های مجاور تنگه هرمز کرده است.