شناسهٔ خبر: 44921151 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

مشرق گزارش می‌دهد/

جزئیات توقیف نفتکش کره‌ای توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی+تصاویر

محموله این کشتیِ فرآورده‌بر، بیش از ۷ هزار تن اتانول تولید شده در پالایشگاه‌های عربستان بوده و مقصد رسمی آن نیز کره جنوبی اعلام شده است.

صاحب‌خبر -

سرویس جهان مشرق - دقایقی پیش نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که یک فروند نفتکش که با پرچم کره جنوبی از مبدا بندر الجبیل در شرق  عربستان به مقصد کشور کره جنوبی در حال حرکت بود در نزدیکی آبهای ایران به دلیل نقض پیاپی قوانین زیست محیطی دریایی توقیف شد.

طبق اعلام رسمی سپاه، این شناور پس از توقیف در لنگرگاه بندرعباس پهلو گرفت و پرونده آن برای طی مراحل قانونی تحویل مراجع قضایی کشور خواهدشد. توقیف این شناور به درخواست اداره بنادر و کشتیرانی و با حکم دادستانی استان هرمزگان در ساعت ۱۰ صبح پانزدهم دی ماه انجام شد.

تصویر قدیمی از کشتی با رنگ آمیزی متفاوت

اما جزئیاتی نیز در خصوص کشتی فوق و سوابق فعالیت آن در منطقه منتشر شده است.

این کشتی ساخت کشور ژاپن و مخصوص حمل فرآورده های نفتی است و در زمان توقیف حامل ۷ هزار و ۲۰۰ تن محموله اتانول بوده است.

این کشتی که آخرین نام ثبت شده برای آن Hankuk Chemi است، با پرچم کره جنوبی و از مبدا بندر جبیل در شرق عربستان به سوی بندر الفجیره امارات در حال حرکت بوده است. در زیر میتوانید تایملاین حرکتی نفتکش در ماه های اخیر را مشاهده کنید :

همانطور که عنوان شد محموله این کشتی فرآورده بر بیش از ۷ هزار تن اتانول تولید شده در پالایشگاه‌های عربستان بوده است که طبق ادعای برخی منابع سعودی، محموله فوق به مقصد کشور کره جنوبی بر روی عرشه فروخته شده و دیگر ارتباطی به عربستان ندارد.

قرار بود این کشتی در ساعت ۱۸:۳۰ دقیقه امروز به بندر الفجیره رسیده و در نهایت به سوی کره جنوبی روانه شود که در آبهای ایران توسط نیروی دریایی سپاه در ساعت ۱۰ صبح روز ۱۵ دی، به دلیل ایجاد آلودگی دریایی توقیف میشود. کشتی هایی که از مسیر خلیج فارس و برای مقاصد دور به حرکت درمی آیند معمولا برای سوختگیری یا دریافت آذوقه و تعمیرات کشتی در بندر الفجیره توقفی کوتاه در این بندر به سوی مقصد اصلی روانه میشوند.

در تصویر زیر میتوانید مشخصات فنی کشتی و تاریخچه تغییر اسامی آن را مشاهده کنید.

این دومین کشتی خارجی است که بدلیل نقض دستورالعمل های زیست محیطی، در آب های کشورمان توقیف می‌شود.

عصر روز جمعه ۲۸ تیر ۱۳۹۸ یک فروند نفتکش  انگلیسی با نام" "stena impero" هنگام عبور از تنگه هرمز به علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین المللی دریایی بنا به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، توسط یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه توقیف شده بود که پس از طی مراحل قضایی، دو ماه بعد رفع توقیف شد.

نظر شما