شناسهٔ خبر: 44912397 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

گزارش میدانی دانشجو؛

معمای ترک فعل زنگنه، اردکانیان و دودی که به چشم مردم می‌رود /قوه قضائیه به داد مردم می‌رسد؟ / بازدید سرزده نماینده مجلس از نیروگاه+ فیلم

تجربه اخیر ورود سازمان بازرسی به فرمول جدید قیمت‌گذاری خودرو و رد این مصوبه و کاهشی شدن قیمت بازار، نشان می‌دهد ورود دستگاه قضا به ترک فعل و عدم انجام وظیفه دستگاه‌های مسئول در این حوزه می‌تواند در کوتاه‌مدت تا حدی از آلام مردم بکاهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو، تهران و دیگر شهرهای بزرگ کشور مانند سال‌های قبل موجی از آلودگی هوا را پشت سر می‌گذارد؛ موجی که با گذر از آذر و دی، همچنان ادامه دارد. مسئولین هم مثل همیشه مشکل آلودگی را به گردن مردم انداختند حال مردم بیچاره هم باید چوب را بخورند هم پیاز را!
 
دلایل مختلف دیگری همچون تحریم، گرانی و ناکارآمدی هم ذیل این مسائل تکرار می‌شود؛ «بیژن زنگنه» دیروز در نشست مشترک وزرای نیرو، نفت و کشور با اشاره به اینکه آنجا که چاره‌ای نیست کاری جز مصرف مازوت نمی‌توانیم انجام دهیم، گفت: گازوئیل هم در حداکثر میزان ممکن تحویل می‌شود و بیشتر از این امکانش وجود ندارد.

از سویی برخی رسانه‌ها مدعی شدند که به دلیل مشکلات تحریم و عدم فروش مازوت تولیدی پالایشگاه‌ها، چاره‌ای جز استفاده از این سوخت سنگین در نیروگاه و تن دادن به آلودگی نیست؛ در حالیکه برخی کارشناسان معتقدند عدم فروش مازوت به دلیل اهمال وزارت نفت و تغییر استاندارد‌های دریانوردی طی ۲ سال اخیر است.

این‌که غلظت گوگرد در سوخت مازوت تولید ایران ۳.۵ درصدی و هفت برابر استاندارد‌های بین‌المللی برای سوخت کشتی‌ها در آب‌های آزاد است از دلایل کاهش صادرات آن (از جمله به امارات) است. از طرفی غلظت گوگرد مازوت تولیدی ایران کم و استاندارد نمی‌شود، زیرا طی سالیان اخیر وزارت نفت که مکلف به تجهیز پالایشگاه‌ها و بهینه‌سازی آن بود در انجام این وظیفه اهمال کرده است؛ و وزارت نفت و نیرو و صمت در ۲۴ سال گذشته طرح کاهش سولفور و گوگرد مازوت تولیدی را که کمتر از یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز داشته است اجرا نکرده‌اند.
 
بازدید سرزده نماینده مجلس از نیروگاه شهید منتظر قائم با گذر از هفت‌خوان + فیلم / آیا دود نیروگاه حاصل سوخت مازوت است؟

رئیس سازمان محیط زیست هم گفته است کیفیت گازوئیلی که سوزانده می‌شود پایین آمده و سولفورش بیش از حد مجاز است و به اندازهٔ کافی تصفیه نمی‌شود حال چرا پالایشگاه‌های ما گازوئیل غیرمجاز تولید می‌کنند؟

کارشناسان هم معتقدند با افزایش قیمت گاز و گازوئیل و برق برای فرادستانِ پرمصرف، میزان مصرف انرژی و هدررفتِ گاز و گازوئیل و برق در ایران (که چند برابر سرانهٔ جهانی است) را بکاهیم تا ضرورت مصرف مازوت کمتر شود.

همچنین جایگزینی ناوگان آلاینده و کهنهٔ اتوبوسرانی و کامیون‌هایی که در شهر‌های بزرگ تردد می‌کنند، خرید اتوبوس‌های برقی، تسهیل افزایش استفاده از خودرو‌های برقی و هیبریدی، افزایش سرمایه‌گذاری روی مترو و حمل و نقل عمومی و سخت‌گیری بیشتر در معاینهٔ فنی خودرو‌های سنگین و سبک در اولویت دولت نیست؛ امری که امروز دودش در ریه مردم می‌رود!

پیکان آلودگی به سمت وزارت صمت و راهنمایی و رانندگی هم می‌چرخد؛ چون خودرو‌های تولید داخلی که آلایندگی‌شان بیش از حد مجاز تعیین‌شده در قانون بود پلاک شدند و همچنان تولید می‌شوند.

بحث سلامت جسم و نفس یکی از مهمترین مسائل در حقوق اساسی و مرتبط را حقوق عامه است که از مهمترین رسالت‌های قوه قضائیه در قانون اساسی و حکم رئیس جدید دستگاه عدلیه ذکر شد. تجربه اخیر ورود سازمان بازرسی به فرمول جدید قیمت‌گذاری خودرو و رد این مصوبه و کاهشی شدن قیمت بازار، نشان می‌دهد ورود دستگاه قضا به ترک فعل و عدم انجام وظیفه دستگاه‌های مسئول در این حوزه می‌تواند در کوتاه‌مدت تا حدی از آلام مردم بکاهد و در بلندمدت با بکارگیری سیاست‌های درست ذیل نظارت عدلیه، شاهد کاهش جدی آلودگی هوا و صیانت از سلامت مردم باشیم.
 
بازدید سرزده نماینده مجلس از نیروگاه‌های استان تهران
سمیه رفیعی نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی، به دنبال تشدید آلودگی هوای پایتخت و وخیم شدن ناپایداری وضعیت، صبح امروز دوشنبه پانزدهم دی ماه سال جاری به همراه برخی از اصحاب رسانه از نیروگاه. تولید برق محمد منتظر قائم شهر کرج بازدید کردند.


<div id="video-display-embed-code_1254715" ><script type="text/JavaScript" src="https://snn.ir/fa/news/play/embed/902603/1254715?width=400&height=300"></script></div>
 



گفتنی است فیلم بالا نشان از دود این نیروگاه می‌دهد که خبرنگار ما از فاصله دور گرفته  و قرار از بعد از کسب اجازه وارد نیروگاه شوند.
 
عباس کریمی مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق منتظر قائم کرج در جریان بازدید نمایندگان مجلس شورای از این نیروگاه اظهار کرد: در حال حاضر به هیچ عنوان از مازوت در این مجموعه استفاده نمی‌شود و پایش آب و خاک و هوا با همکاری مدیریت زیطت به طور مستمر انجام می‌شود.
 
بازدید سرزده نماینده مجلس از نیروگاه شهید منتظر قائم با گذر از هفت‌خوان + فیلم / آیا دود نیروگاه حاصل سوخت مازوت است؟
بازدید سرزده نماینده مجلس از نیروگاه شهید منتظر قائم با گذر از هفت‌خوان + فیلم / آیا دود نیروگاه حاصل سوخت مازوت است؟
 
 
<div id="video-display-embed-code_1254792" ><script type="text/JavaScript" src="https://snn.ir/fa/news/play/embed/902603/1254792?width=400&height=300"></script></div>
 
<div id="video-display-embed-code_1254793" ><script type="text/JavaScript" src="https://snn.ir/fa/news/play/embed/902603/1254793?width=400&height=300"></script></div>
 
<div id="video-display-embed-code_1254791" ><script type="text/JavaScript" src="https://snn.ir/fa/news/play/embed/902603/1254791?width=400&height=300"></script></div>
 
قدیمی بودن نیروگاه و تجهیزات آن یکی از عوامل حساس شدن رسانه‌های کشور روی موضوع مصرف یا عدم مصرف مازوت در نیروگاه تولید برق محمد منتظر قائم است.
 
در حاشیه این بازدید سرزده سمیه رفیعی نماینده مجلس گفت: در بحث آلودگی هوای تهران یک منشا مطرح نیست و سهم هر یک از منابع متفاوت است.در مسئله مصرف آب در صنایع مختلف، آمار‌ها متفاوت است و در آلودگی هم همین موضوع مطرح می‌شود و مشخص نیست سهم هر کدام از بخش‌هایی، چون صنایع، نیروگاه‌ها و مجموعه‌های این چنینی با یکدیگر متفاوت است. 

وی ادامه داد: من به عنوان یک مسئولی که دنبال پاسخ چرایی آلودگی هوا هستم با وجود تعیین دخیل بودن ۱۸ دستگاه در این معضل که قانون از آن حرف می‌زند، نمی‌توانم بگویم قصور درباره وقوع آلودگی هوا با کدام دستگاه است.

رفیعی گفت: بررسی آلودگی هوا باید فراجناحی انجام شود و مسئولان باید به جای سلب مسئولیت از خود، به دنبال پاسخگویی صحیح باشند و فرافکنی دردی از مردم دوا نمی‌کند.
 
وی ادامه داد: در جریان بازدید از نیروگاه تولید برق محمد منتظر قائم مسئولان این نیروگاه مدعی هستند که از سوخت مازوت استفاده نمی‌شود، اما بویی که در فضای این مجموعه به مشام میخورد، گازوئیلی است که میزان آلودگی آن از حد استاندارد تعیین شده بالاتر و بیشتر است.

نظر شما