شناسهٔ خبر: 44900760 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت کشور | لینک خبر

در نشست مدیریت مصرف سوخت زمستانی کشور درمحل وزارت کشور مطرح شد

وزیر نیرو: تاکید دولت بر عدم قطع گاز خانگی است/ اصلاح مصرف انرژی در کشور ضروری است/ عبور ایمن از فصل سرد اولویت برنامه وزارت نیرو است

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور،  رضا اردکانیان وزیر نیرو  در جلسه امروز  مدیریت مصرف سوخت زمستانی کشور که با حضور دکتر رحمانی فضلی وزیر کشور و مهندس بیژن زنگنه وزیر نیرو در محل وزارت کشور برگزار شد؛ با بیان اینکه  اصل مساله در کشور موضوع اصلاح مصرف انرژی در کشور است؛ گفت: اصلاح مصرف سوخت با اینکه برنامه ای درازمدت است اما هر زمان که شروع شود باید استقبال کرد.
وزیر نیرو در این خصوص گفت: مصرف بی رویه مثل خون ریزی داخلی است. بیماری که نیاز به خون دارد هر چقدر هم خون تزریق شود اما جلوی خون ریزی داخلی اش را نگیریم؛ این بیمار جان به سلامت به در نخواهد برد.
اردکانیان با اشاره به روند تولید و مصرف گاز در کشور که رقمی در حدود 1000 میلیون متر مکعب گاز در بخش تولید است که رقم بسیار بزرگی است که باید در این خصوص تدابیر لازم جهت اصلاح مصرف اتخاذ شود.
اردکانیان در این خصوص گفت: تاکید دولت بر عدم قطع گاز خانگی است، این در حالیست که پاشنه آشیل موضوع گاز در کشور هم همین مصرف بالای گاز در بخش خانگی است.
وزیر نیرو در این خصوص به مقایسه مصرف گاز در ایران و اتحادیه اروپا اشاره کرد و گفت: اروپا نسبت به ما  اقلیم سردی دارد با جمعیت ۷۴۰ میلیون نفری گازی که مصرف می‌کند اندکی بیش از دوبرابر ما است. 
وی گفت: این مقایسه نشانگر روند بی رویه مصرف در کشور است که عموما در بخش مصرف خانگی است. 
وزیر نیرو تصریح کرد: ضرورت اطلاع رسانی و اقناع افکار عمومی در این حوزه اجتناب ناپذیر است و من تردید ندارم که همکاران صدیق ما در رسانه ها به عنوان یک پل ارتباطی در همین بازه زمانی کوتاه زمستان همانند تابستان مطلب را با هنرمندی به مردم منتقل کنند.
وزیر نیرو کاهش مصرف سوخت در بخش خانگی را بسیار مهم و حیاتی در موضوع کلی مصرف گاز در کشور بر شمرد و  گفت: ما اگر بتوانیم درصدهای بسیار کوچکی در بخش خانگی اصلاح مصرف سوخت را انجام دهیم هم دچار خاموشی نمی شویم و هم در بخش صنعتی و موضوع اشتغال نیز با مشکل مواجه نخواهیم شد. هم تعهدات حداقلی ما که با کشورهای همسایه داریم را می توانیم رعایت کنیم. 
وی ادامه داد: ما براساس قراردادهایی که به امضا رسانده ایم صادرات برق داریم و هم ما و هم وزارت نفت به طور طبیعی ملاحظات مردم خود را قطعا در چهارچوب قراردادها گنجانده ایم.
وی در این خصوص گفت:  همه مقدار گازی که ما در نیروگاه ها استفاده می کنیم تا برق تولید کنیم و این برق صادرات شود کمتر از یک درصد تولید گاز کشور است. اگر قرارداد های صادراتی خود را متوقف کنیم، از یک درآمد ارزی محروم می شویم که صنعت برق ما در این شرایط تحریمی به آن بسیار وابسته است.
اردکانیان گفت: در وضعیتی که کشورهای همسایه هم در این اقلیم زندگی می کنند عدم ایفای تعهدات فشار سنگینی را به مردم وارد می کند. چراکه فقط ما نیستیم که برق یا گاز صادر می کنیم، شرکت های وسیعی در بخش خصوصی ما هستند که در حال عرضه تولیدات خود هستند.
اردکانیان در این خصوص گفت:  یکی از بزرگترین منابع ارزی ما ناشی از صادرات کالا و خدمات فنی مهندسی است اگر مردم کشورمان و یا کشورهای همسایه در همین زمستان گرمایش و برق خود را از دست بدهند، شرایط و فضایی که ایجاد می شود طبیعتا بر روی بازارهای صادراتی ما تاثیر می گذارد و اگر این بازارها از دست برود به همین سادگی جایگزین نخواهد شد. 
اردکانیان در بخش دیگری از صحبت هایش به گزارش استاندار تهران در خصوص افزایش مصرف گاز در کشور در بازه زمانی امسال به نسبت به سال گذشته اشاره کرد و گفت: قطعا بخشی از این افزایش مصرف باز بودن پنجره های منازل بوده است.
اردکانیان پیشنهاد داد:  مجموع این مسائل را  می توانیم در یک ارتباط تعریف شده بین دستگاه های تخصصی برای مردم توضیح دهیم و اندکی از مقدار حدود ۶٠٠ میلیون متر مکعب گازی که در بخش خانگی مصرف می کنیم را بتوانیم کاهش دهیم تا مردم در خانه هایشان دچار خاموشی نشوند و هم وزارت نیرو به تعهدات اش عمل کند.
وزیر نیرو  با بیان اینکه با هدف تقویت شبکه برقی کشور، استفاده از نیروگاههای برق‌آبی در کشور افزایش یافته است؛ گفت: استفاده از نیروگاه های برق آبی را برای جبران و کمک به نیروگاه های حرارتی وارد مدار کرده ایم و  در یک همکاری نزدیک با وزارت نفت و شرکت ملی گاز ایران  سعی خواهیم کرد که کمترین اختلال در این قضیه ایجاد شود، در این راستا برنامه تعمیرات نیروگاهی به خصوص واحدهایی که می توانند از سوخت مایع استفاده کنند را نیز تغییر داده‌ایم.
اردکانیان در پایان تصریح کرد: انشاا... مثل تابستان تلاش خود را برای مدیریت مصرف برق و گاز با استفاده از ظرفیت رسانه ها به کار خواهیم گرفت تا شاهد یک عبور ایمن در شرایط فصل سرد در کشور باشیم.

نظر شما