شناسهٔ خبر: 44885024 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

بی‌پروا در گفتگو با «دانشجو»:

ترور حاج قاسم یک جنایت بین‌المللی بود / ارائه پرونده پیگیری حقوقی شهید سلیمانی به پلیس اینترپل

کارشناس حقوق بین الملل و مدرس دانشگاه علوم قضائی ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ترور حاج قاسم سلیمانی را مصداق بارز نقض حقوق بشر و یک جنایت بزرگ بین المللی خواند.

صاحب‌خبر -

امیر بی‌پروا کارشناس مسائل حقوق بین الملل و مدرس دانشگاه علوم قضائی ستاد حقوق بشر قوه قضائیه در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو به تشریح ابعاد حقوقی ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی پرداخت.

این کارشناس مسائل حقوق بین الملل اظهار کرد: ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی نقض آشکار حقوق بشر است و در حقوق بین الملل موضوعی به نام مصونیت مقامات رسمی در کنوانسیون ۱۹۷۳ آمده است که مقامات رسمی کشورها را نمیتوان مورد ترور و خشونت قرار داد.

بی‌پروا اضافه کرد: اقدام جنایتکارانه آمریکایی‌ها در ترور سردار سلیمانی عملا کنوانسیون ۱۹۷۳ را نقض کرده و موجب ایجاد مسئولیت بین‌المللی دولت آمریکا شده است.

وی خاطرنشان کرد: ترور سردار سلیمانی در باب مسئولیت کیفری، در واقع مصداق یک قتل غیر قانونی است و گزارشگر اقدامات فرا قضائی سازمان ملل متحد در بررسی کارشناسی خود بر این مطلب صحه گذاشته و آن را تایید کرده است.

 

پیگیری دادستانی تهران برای مجازات عاملان ترور سردار سلیمانی!

کارشناس مسائل حقوق بین الملل و مدرس دانشگاه علوم قضائی ستاد حقوق بشر قوه قضائیه یادآور شد: ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی مصداق بارز نقض آشکار حقوق بین الملل به صورت عام و همچنین نقض آشکار حقوق بشر بین الملل کیفری به صورت خاص است و تحت عنوان یک جنایت بین المللی تلقی می‌شود.

بی‌پروا تاکید کرد: عاملان ترور سردار سلیمانی باید تحت تعقیب قرار بگیرند و در سطح داخلی دادستانی تهران تا کنون اقدام قاطع و سازنده‌ای را در دستور کار خود داشته و با تشکیل پرونده برای عاملین ترور، دستور جلب ترامپ به عنوان عامل اصلی جنایت صادر شده و به پلیس اینترپل هم موضوع پرونده فوق اعلام شده است.

وی اضافه کرد: اقدام قاطع دادستانی تهران باعث شده است تا کسانی که در فرایند ترور سردار سلیمانی داشته‌اند و در این جنایت بزرگ دخیل بوده‌اند، جای امنی به لحاظ قضائی نداشته باشند.

 

اقدامات سیاسی و شبه قضایی مجازات عاملان ترور حاج قاسم!

کارشناس حقوق بین الملل و مدرس دانشگاه علوم قضائی ستاد حقوق بشر قوه قضائیه افزود: به لحاظ بین المللی ما دادگاهی نداریم که صلاحیت بررسی ابعاد حقوقی ترور سردار سلیمانی را داشته باشد نداریم و جالب است بدانید که آمریکایی‌ها عضو دیوان بین المللی نیستند و البته ایران هم عضو این دیوان نیست و به همین دلیل نمی‌توانیم موضوع بررسی و پیگیری اقدام جنایتکارانه آمریکا را وارد این موضوع کنیم.

بی‌پروا خاطرنشان کرد: موضوع ترور شهید سلیمانی طی مکاتبه با دادستان دیوان بین المللی کیفری و کمیسیون عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد و دبیر کل این سازمان، برخی اقدامات حقوقی تا کنون پیگیری شده است و ضمن درگیری نهادهای حقوقی سازمان ملل، تا اینجای کار اقدامات موثر و سازنده‌ای در رابطه با ترور سردار سلیمانی انجام شده است.

وی اضافه کرد: اقدامات سیاسی و شبه قضائی متعددی برای پیگیری مجازات عاملان ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی تا کنکن در سطح منطقه‌ای و بین المللی انجام شده است.

نظر شما