شناسهٔ خبر: 44881879 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

دختر ابومهدی المهندس:

اگر حمایت ایران و شهید سلیمانی نبود آزادسازی عراق میسر نمی شد

دختر شهید «ابومهدی المهندس» معاون سابق رئیس هیات حشد شعبی عراق در سالروز شهادت سردار قاسم سلیمانی و پدرش با شبکه خبری المیادین مصاحبه کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، دختر ابومهدی المهندس معاون سابق رئیس هیات حشد شعبی عراق در نخستین سالروز شهادت سردار قاسم سلیمانی و پدرش با شبکه خبری المیادین گفتگو کرد.

«منار المهندس» در گفتگو با شکبه خبری المیادین گفت که زندگی پدرش با نام اصلی «جمال جعفر» مملو از رویدادها و بحران‌ها و دستاوردها بوده است اما ویژگی اصلی آن ثبات قدم در راه حق است.

دختر ابومهدی المهندس به نقل از پدرش افزود که حاج قاسم سلیمانی مردی مخلص و پرهیزگار بود ضمن اینکه ابومهدی نیز نسبت به شهید سلیمانی با اخلاص بود و نگران وی در عراق و خارج آن بود.

منار المهندس اظهار داشت که پدرش همواره می‌گفت که نمی‌خواهد سردار سلیمانی را بویژه با وجود سفارت آمریکا که یک پایگاه نظامی و مرکز عملیات و برنامه ریزی برای ترور بود بین گرگ‌ها تنها بگذارد.

دختر ابومهدی المهندس همچنین افزود: اگر وجود شهید سلیمانی و حمایت تسلیحاتی و مستشاری ایران و حضور مستشاران لبنانی نبود، چیزی از دولت عراق باقی نمی‌ماند.

وی در عین حال گفت که رابطه بین شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس طی سالیان گذشته بسیار گرم شده بود و با این شهادت به اوج خود رسید.

منار المهندس در خصوص نحوه دریافت خبر شهادت پدرش گفت: در آن شب نتوانستم بخوابم و به همه اصرار می‌کردم که تلویزیون را خاموش کنیم و بخوابیم اما خواهر کوچکم بسیار نگران بود و تا صبح خواب به چشمش نیامد.

وی افزود: من تا اذان صبح منتظر ماندم و روی سجاده نماز نشسته بودم که پیام‌های متعددی روی موبایلم می‌آمد و یکی از آنها پیام شبکه المیادین بود که به موضوع ابومهدی و شهید سلیمانی اشاره داشت. من وارد خبر شدم و خبر شهادت آنها را خواندم و برایم مسجل شد چرا که پدرم معمولاً اگر اتفاقی می‌افتاد برای اینکه نگران نشویم با ما تماس می‌گرفت اما آن شب تماس نگرفت.

منار المهندس ادامه داد که پدرش در هر لحظه منتظر شهادت بود و خانواده نیز با توجه به تحولات اخیر منطقه و عراق انتظار شهادتش را داشتند.

وی گفت: حشد شعبی با توطئه‌های مختلفی مواجه بود و برنامه این بود که با پایان یافتن المهندس حشدشعبی هم پایان یابد.

دختر المهندس همچنین افزود که ترامپ هنگام اعلام خبر ترور به سختی نفس می‌کشید و این اقدام به زیان دولت آمریکا بود و آمدن جو بایدن چیزی را تغییر نخواهد داد.

ابومهدی المهندس در حشد شعبی

دختر ابومهدی المهندس به نقش پدرش در حشدشعبی اشاره کرد و گفت که این شهید نامه‌ای را به گروه‌های جهادی در عراق ارسال کرد و از آنها خواست به صف حشد ملحق شوند و مقر فرماندهی حشد را در خانه اش تشکیل داد و این مقر تا تشکیل یک مقر دیگر ماه‌ها باقی ماند.

منار المهندس درباره عملیات حشد علیه داعش و آزادسازی عراق هم گفت: نبردها بسیار سخت بود و کسی تصور نمی‌کرد آزادسازی عراق در این مدت و با سهولت انجام بگیرد. عملیات به بررسی دقیق نیاز داشت. عملیات در مناطق حساس آغاز شد و شرکت‌های آمریکایی از دادن تجهیزات به عراق خودداری کردند و تغییر دولت المالکی را شرط ارائه کمک اعلام کردند این در حالی است که عراق در معرض تهدید بود و کشور داشت فرو می‌پاشید.

دختر شهید ابومهدی المهندس در عین حال افزود که آزادسازی سریع عراق بدون حمایت ایران امکانپذیر نبود.

منار المهندس در پاسخ به این سوال که چه می‌تواند بگوید که ثابت شود شهید ابومهدی یک فرد طایفه گرا نبود بلکه یک عراقی میهن پرست بود، گفت: این من نیستم که باید این را ثابت کنم بلکه این حقیقت موجود است که عیان است و تاریخ و مردم عراق گواه آن هستند.

دختر ابومهدی المهندس ادامه داد: در حالی که تمام قدرت‌ها فرو پاشیده بود حشدشعبی از تمام مولفه ها برای مواجهه با تروریسم تاسیس شد و سوپاپ امنیت عراقی‌ها بود که نه تنها به بغداد، آمرلی و راه‌ها برای زیارت کربلا را امنیت بخشید بلکه تکریت شهر صدام حسین را هم که جنایت‌های زیادی از جمله کشتار اسپایکر در آن اتفاق افتاده بود، آزاد کرد. عملیات آزادسازی با کمترین خسارت ممکن به زیرساخت‌ها انجام شد برخلاف آنچه آمریکایی‌ها در موصل انجام دادند و تمام زیرساخت‌های شهر را نابود کردند.

رابطه ابومهدی با محور مقاومت و موضوع فلسطین

دختر ابومهدی المهندس با بیان اینکه بسیاری از نقش‌های پدرش در محور مقاومت هنوز محرمانه باقی مانده و اعلام نشده است، گفت: رابطه ابومهدی المهندس با حزب الله از دهه هشتاد یعنی زمان ارتباط با شهید سید مصطفی بدرالدین و شهید عماد مغنیه و سید حسن نصرالله شکل گرفت. همکاری بین دو طرف با مشارکت گروه‌های مقاومت عراق در مبارزه با تروریسم در سوریه همراه حزب الله عینیت بیشتری یافت.

منار المهندس افزود: نقش ابومهدی المهندس در محور مقاومت خشم آمریکایی را برانگیخته بود و گشایش گذرگاه البوکمال هم آنها را بیشتر عصبانی کرد چرا که البوکمال تضمین امدادرسانی یا تاسیس پلی برای مقاومت از طریق عراق بود.

دختر ابومهدی المهندس با بیان اینکه پدرش هرگونه موفقیت در عراق را موجب تقویت محور مقاومت می‌دانست، افزود: حشد شعبی طرح تجزیه عراق را که اسرائیل از آن حمایت می‌کرد، نقش بر آب نمود.

منار المهندس گفت: من از پدرم می‌پرسیدم که چرا ما در تظاهرات روز جهانی قدس شرکت می‌کنیم؟ او جواب می‌داد که این تکلیف و وظیفه ماست و این تظاهرات، پشتیبانی و حمایت معنوی از ملت فلسطین است. حشد شعبی علیرغم تمام مشغله‌های خود تظاهرات روز جهانی قدس را ساماندهی و برگزار می‌کرد.

سیره شهید ابومهدی المهندس و ابعاد انسانی شخصیت وی

دختر ابومهدی المهندس گفت که پدرش از ۱۶ سالگی به سید محمدباقر صدر گروید و در سال ۱۹۷۰ به حزب الدعوه پیوست و از آنجا کار خود را ادامه داد.

منار المهندس افزود که مهاجرت یکی از نقاط عطف زندگی پدرش بود چرا که بعد از شهادت محمدباقر صدر در سال ۱۹۸۰ به صورت غیابی محکوم به اعدام شده بود و مجبور شد عراق را به مقصد کویت ترک کند و از اینجا از حزب الدعوه جدا شد و به مکتب امام خمینی پیوست و بعداً مجبور شد از کویت هم خارج شود چرا که در آنجا هم مورد پیگرد قرار گرفت و به ایران رفت.

دختر ابومهدی المهندس به شبکه المیادین گفت: هدف شهید ابومهدی المهندس مقابله با رژیم بعث و طاغوتی بود که ابتدا علیه ملت عراق و سپس مردم ایران اجرا شد.

منار المهندس همچنین آغاز رابطه مستقیم پدرش با شهید سلیمانی را به زمان برعهده گرفتن فرماندهی سپاه بدر در اواخر دهه نود میلادی مربوط دانست.

وی همچنین اظهار داشت که پدرش هیچ گاه اشغال کشورش توسط آمریکا را نپذیرفت چرا که معتقد بود تغییر باید توسط خود مردم عراق صورت گیرد.

منار المهندس گفت: با حضور اشغالگرانه آمریکا در عراق، گروه‌های مقاومت شروع به شکل‌گیری کرد. ابومهدی روی تأسیس گروه‌های مقاومت نظارت داشت و در تأسیس خیلی گروه‌های مقاومت مردمی برای مقابله با اشغالگران حضور داشت و او در این مرحله پشت پرده فعالیت می‌کرد. با گروه‌های سیاسی که در روند سیاسی حضور داشتند، رابطه داشت در انتخاب نخست‌وزیر، برگزاری انتخابات و ائتلاف‌های سیاسی حضور و نقش اصلی داشت. او سال ۲۰۰۶ نماینده پارلمان عراق شد. یک سال بعد آمریکا به بهانه ارتباطش با گروه‌های مقاومت مانع از ورود وی به عراق گردید و خواستار دستگیری او شد و نامش را در فهرست تروریسم قرار داد. اما خب مخفیانه به عراق می‌رفت و روابط خود با همه گروه‌های شیعه، سنی و کُردها را حفظ کرد.

دختر ابومهدی المهندس افزود: او در آماده‌سازی توافقنامه وضعیت نیروهای خارجی، توافقی که بین عراق و آمریکا شکل گرفت و منجر به خروج نیروهای آمریکا از عراق تا سال ۲۰۱۱ شد، نقشی اساسی داشت. بعد از سال ۲۰۱۱ آزادانه وارد عراق شد و با تاسیس الحشد الشعبی در سال ۲۰۱۴ نامش بر سر زبان‌ها افتاد.

منار المهندس در خصوص بعد انسانی شهید ابومهدی المهندس هم گفت: ما دنیا را با پدرم شناختیم، حق و باطل را با او شناختیم، او حامی و پشتیبان بود. او بود که می‌خنداند، او همه چیز بود، او پدر، دوست، رفیق، وفادار و مخلص بود.

نظر شما