شناسهٔ خبر: 44848113 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

نخستین واکسن کرونای ایران به سه داوطلب تزریق شد

کوو ایران

صاحب‌خبر -


در آستانه نزدیک شدن به یک‌سالگی شیوع ویروس کرونا در ایران، تزریق انسانی فاز یک مطالعات بالینی واکسن کرونای ایرانی با نام اختصاصی «کوو ایران برکت» روی چند نفر از داوطلبان آغاز شد. کوو ایران برکت؛ نخستین واکسن کرونای ساخت محققان ایرانی است که با تزریق روی سه داوطلب رونمایی شد. نخستین داوطلب تزریق واکسن هم دختر مخبر رئیس ستاد اجرایی فرمان امام(ره) بود که نخستین تزریق با موفقیت و بدون علائمی نظیر شوک و تب انجام گرفت. دومین تست واکسن هم روی علی عسگری معاون اجتماعی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) انجام شد. داوطلب سوم هم مهندس خلیلی، مدیرعامل یکی از شرکت‌های زیرمجموعه ستاد اجرایی فرمان امام بود.
به گفته دکتر حسینی مدیر گروه مطالعات بالینی واکسن ایرانی کرونا؛ بعد از این مرحله به مرور مرحله نخست تا تزریق به داوطلب آخر که ۵۶ نفر هستند ادامه خواهد داشت. همچنین دو تزریق در روز صفر و ۱۴ انجام می‌شود و بعد از ۲۸ روز از آخرین تزریق نتایج اطلاع‌رسانی خواهد شد.
«طیبه مخبر» که اولین داوطلب دریافت واکسن ایرانی بود، گفت: «خوشحالم، ولی نه فقط از اینکه به عنوان اولین نفر واکسن را تزریق می‌کنم، از اینکه این فرآیند علمی به‌خوبی در کشور پیش رفته است».
علی عسگری هم پس از تزریق واکسن کرونا در فاز یک مطالعات بالینی به عنوان داوطلب دوم گفت: «خودم پزشک هستم و نگران نبودم. این واکسن کاملاً ایمن است، در مراحل بعدی این موضوع ثابت خواهد شد.»
همچنین وزیربهداشت در رونمایی از «کوو ایران برکت» با اشاره به تجربه 100 ساله کشور در ساخت واکسن، ایران را به عنوان نخستین واکسن‌ساز آسیا معرفی کرد و گفت: «امروز اولین تزریق را روی یک انسان انجام دادیم، این انسان عزیز دختر دکتر مخبر بود و پیام این عمل این بود که ما خون خود را رنگین‌تر از ملت نمی‌دانیم.»
در ادامه این مراسم، محمد مخبر رئیس ستاد اجرایی فرمان امام(ره) نیز با بیان اینکه از سه مسیر دیگر تولید واکسن کرونا در حال انجام است، گفت: در حال حاضر توانایی داریم که از دو یا سه هفته آینده ماهانه ۱.۵ میلیون دوز از واکسن کرونا را در ایران طراحی و تولید کنیم. این در حالی‌است که تجهیزاتی که آورده و متصل می‌شود، بخشی در داخل قابل تهیه هستند و این امکان را به ما می‌دهد تا بتوانیم بیش از ۱۲ میلیون دوز واکسن در ماه تولید کنیم. قطعاً اگر به این نقطه برسیم، دیگر چیزی به اسم مشکل واکسن نخواهیم داشت.
رئیس ستاد اجرایی فرمان امام(ره) گفت: اکنون نیز با همت و تلاش ۲۴ ساعته دانشمندان ایرانی و حمایت و دلگرمی خانم دکتر محرز توانستیم اولین واکسن کرونا را در ایران تولید کنیم و با تمام توان برای توسعه این مسیر گام بر‌می‌داریم.
 مشروح این گزارش را فردا در روزنامه ایران بخوانید.

نظر شما