شناسهٔ خبر: 4484285 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

اي پي/ اوباما: مناقشات حزبي درباره توافق هسته اي با ايران از حد فرا رفته است

صاحب‌خبر - تهران / خبرگزاری صدا و سیما /سیاسی 1394/01/23
به گزارش آسوشیتدپرس از پاناما،‌
باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا روز شنبه با اشاره به انتقادات شدید دو سناتور بلندپایه جمهوری خواه اعلام کرد مناقشه دو حزبی بر سر توافق هسته ای با ایران و دیگر موضوعات مرتبط با سیاست خارجی آمریکا از حد و مرزها فراتر رفته است. او گفت این مناقشات « باید متوقف شود.»
اوباما از این موضوع شکایت کرد که جان مک کین سناتور جمهوری خواه از ایالت آریزونا اعلام کرده است تفسیر جان کری وزیر امور خارجه آمریکا از چارچوب توافق هسته ای با ایران « به نوعی غیر قابل اعتمادتر » از اظهارات
آیت الله خامنه ای رهبر معظم ایران در این باره است.
اوباما در کنفرانسی خبری در پایان نشست دو روزه اجلاس کشورهای قاره آمریکا گفت:« این نشانه آن است که تعصبات حزبی از همه خط و مرزها عبور کرده است.» ‌او افزود:« و ما باز هم شاهد چنین موضوعی هستیم.»
سناتور جان مک کین به این انتقاد واکنش نشان داد و در بیانیه ای اعلام کرد اختلافات بین نسخه ایرانی و آمریکایی توافق به موضوعات مربوط به بازرسی ها ، کاهش تحریم ها و دیگر موضوعات کلیدی موبوط می شود.
در بیانیه مک کین آمده است :« انکارناپذیر است که نسخه ای که دولت باراک اوباما ارائه داده است بسیار متفاوت تر از نسخه ای است که رهبر معظم ایران درباره آن سخن گفته است.»
اوباما - که در کنفرانسی خبری در پاناما سخن می گفت - همچنین گفت قابل درک است که افراد به ایران بدگمان باشند ،‌ حتی آنهایی که با توافق هسته ای مخالف هستند.
او گفت:« باید این موضوع را در نظر داشته باشیم که ما در حال مذاکره با یک قدرت خارجی به ویژه کشوری که گفته می شود دشمن ماست ، هستیم بنابراین دولت آمریکا یا وزیر امور خارجه ما هنگام ارائه اطلاعات و جزییات مربوط به مذاکرات باید ملاحظاتی را رعایت کنند.»
اوباما که از سخنان تهاجمی اکثریت جمهوری خواه در کنگره عصبانی بود همچنین از میچ مک کانل رهبر اکثریت در سنا به شدت انتقاد کرد و گفت نماینده جمهوری خواه کنتاکی « دارد به جهان می گوید» اطمینان نداشته باشید که آمریکا می تواند به اهداف مورد نظر خود دست یابد.
مک کانل از آمریکاییها خواسته است با قوانین و راهکارهای مورد نظر اوباما موافقت نکند . او گفت حتی اگر این راهکارها بادوام باشند ، آمریکا نباید بر اساس اهداف مورد نظر اوباما پیش برود.
اوباما بار دیگر از 47 سناتور آمریکایی که به مقامات ایران نامه نوشتند انتقاد کرد. آنها اعلام کردند هر گونه توافقی که ایرانی ها با آمریکا دست یابند لزوما پس از پایان دوران ریاست جمهوری اوباما قابل اجرا نخواهد بود.
اوباما گفت:« این موضوع مطرح نیست که ما قرار است چگونه سیاست خارجی خود را قطع نظر از این که چه کسی رئیس جمهور یا وزیر امور خارجه است ، پیش ببریم.»
اوباما گفت او همچنان « کاملا یقین » دارد که چارچوب توافق بهترین راه برای جلوگیری ایران از دست یابی به یک سلاح هسته ای است. و او افزود اگر مذاکرات نهایی سبب حصول توافق نشود که به اندازه کافی سخت گیرانه است، در آن صورت آمریکا می تواند عقب گرد کند.
رئیس جمهور آمریکا گفت به نظر می رسد منتقدان جمهوری خواه به جای تلاش برای دست یابی به توافقی بهتر در حال تخریب آن هستند.
او گفت:« نمی فهمم چرا این قدر همگان در تلاش برای شکست مذاکرات هستند.»
مک کین هفته گذشته اعلام کرد اظهارت آیت الله خامنه ای رهبر معظم ایران نشان می دهد که ایران و دولت اوباما مواضع متفاوتی دارند.
مک کین سخنان رهبر معظم ایران در این باره را که ایران اجازه بازرسی های نامحدود را نخواهد داد یک « مانع بزرگ » دانست. او افزود این رهبر عالی ایران است که تصمیم نهایی را در ایران می گیرد و نه حسن روحانی رئیس جمهور یا وزیر امور خارجه این کشور .
مک کین گفت:« اگر می خواهیم توجهات جدی به این توافق داشته باشیم این اختلافات باید توسط دولت توضیح داده شود.»
مک کین رئیس کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا از جمله امضا کنندگان نامه جمهوری خواهان به مقامات ایران بود، نامه ای که در آن هشدار داده شده بود هر گونه توافقی که اوباما بدان دست یابد « تنها یک توافق اجرایی » است که رئیس جمهور بعدی می تواند آن را لغو کند.
اما مک کین سپس اذعان کرد نوشتن نامه به مقامات ایران موثرترین اقدام ممکن نبوده است. کری این اقدام را محکوم و آن را « بر خلاف قانون اساسی » دانست.
کمیته روابط خارجی سنای آمریکا قرار است درباره این موضوع بحث و تبادل نظر کند و روز سه شنبه درباره اجرای اصلاحات در قانونی که از کنگره می خواهد درباره توافق هسته ای نظر دهد ، رأی گیری خواهد کرد.
اوباما با این قانون مخالفت و اعلام کرد آن را وتو خواهد کرد اما قانون گذاران آمریکایی از هر دو حزب جمهوری خواه و دموکرات اصلاحات بیشماری را ارائه کرده اند که سبب می شود دست یابی به توافق هسته ای غیر ممکن شود یا این که کاخ سفید راه گریز بیشتری در مذاکرات با ایران داشته باشد.
بر اساس این لایحه، اوباما می تواند به صورت یکجانبه تحریم هایی را لغو کند یا کاهش دهد که بر اساس اقدام رئیس جمهور بر ایران اعمال شده اند. اما او نمی تواند تحریم هایی را که کنگره آمریکا بر ایران اعمال کرده اند ، به مدت 60 روز به حالت تعلیق در آورد .
157/153

نظر شما