شناسهٔ خبر: 44829094 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کوتاه از صدا و سیما؛

افخمی از دیدار هنرمندان با مقام معظم رهبری می‌گوید

تهران- ایرنا- ویژه‌برنامه «نقد سینما» شبکه پنج سیما این هفته جمعه (۱۲ دی) به مناسبت اولین سالگرد شهادت سردار قاسم سلیمانی روی آنتن می‌رود.

صاحب‌خبر -

به گزاش خبرنگار فرهنگی ایرنا، بخش ابتدایی برنامه با میزبانی امیررضا مافی، بهروز افخمی نویسنده و کارگردان و حجت الاسلام والمسلمین ساسان فلاح فر مستندساز، به بررسی تصویر حاج قاسم وتاثیرات آن بر شکل گیری تصویر قهرمان در سینمای امروز ایران می پردازد.

در ادامه این ویژه برنامه مرتضی شعبانی تهیه کننده، مستندساز و پیشکوت دفاع مقدس، به بررسی تولیدات سینمای مستند در یکسال گذشته خواهد پرداخت و در خصوص  آثار شاخص در این حوزه گفتگو خواهد کرد.

در پایان این برنامه طبق روال همیشگی بهروز افخمی در میز آموزش فیلمسازی، پس از مرور خاطرات خود از حضور در محضر مقام معظم رهبری که در مستند «غیررسمی» نیز منتشر شده بود، به جمع بندی موضوع فیلمنامه اصلی (اورجینال) خواهد پرداخت.

برنامه نقد سینما به تهیه‌کنندگی یوسف بچاری، جمعه  این هفته حوالی ساعت ۲۱ از شبکه پنج روی‌ آنتن می‌رود.

یاد سردار در دل‌ها می ماند
شبکه پنج سیما، در اولین سالگرد شهادت سردار دلها شهید حاج قاسم سلیمانی با تهیه و تولید ویژه برنامه های مختلف یاد و خاطره این سردار گرانقدر انقلاب اسلامی را گرامی می دارد.

ویژه برنامه قرار قاسم ویژه اولین سالگرد شهادت سردار سلیمانی در دو قسمت جمعه و چهارشنبه (۱۷ دیماه) ساعت ۲۳ روی آنتن شبکه پنج می رود.

ویژه برنامه قرارِ قاسمکاری از گروه تهران و شهروندی شبکه پنج سیما است که با تهیه کنندگی میلاد پیغمبر زاده و سردبیری سید محمد موسوی و اجرای محمد حسین رنجبران با حضور مهمانان ویژه تماشایی خواهد شد.

دو برنامه دیگر گروه تهران و شهروندی تهران ۲۰ و در شهر نیز از ابتدای هفته جاری معطوف به دو مناسبت حماسه ۹ دی و سالگرد شهید حاج قاسم سلیمانی روی آنتن شبکه پنج سیما می رود.

به خانه بر می گردیم با پویش قاسم هنوز زنده است 

برنامه به خانه بر می گردیم گروه خانواده شبکه پنج سیما، با راه اندازی پویش قاسم هنوز زنده است از ابتدای هفته جاری بصورت ویژه به یاد سردار قاسم سلیمانی با مخاطبان همراه شده است. این برنامه با هدف تکریم یاد این شهید بزرگوار، آیتم های ویژه در جدول پخش هفتگی خود طراحی کرده است. دعوت از مهمانان ویژه، نماهنگ های حماسی، پخش کلیپ و سرود ارسالی مخاطبان مرتبط با موضوع پویش و... در این برنامه تماشایی می شود.

بچه های رنگین کمان به یاد حاج قاسم

برنامه رنگین کمان میان برنامه های متنوعی با موضوع رشادت ها و مهربانی های سردار حاج قاسم سلیمانی روی آنتن می برد.

هر صبح به یاد حاج قاسم سلیمانی
برنامه صبحگاهی یه روز تازه گروه اجتماعی از ابتدای این هفته معطوف به دو مناسبت حماسه ۹ دی و اولین سالگرد سردار رشید ایران حاج قاسم سلیمانی روی آنتن شبکه پنج سیما رفته است. این برنامه هر روز ساعت ۷ تا ۹ صبح تماشایی می شود. در یه روز تازه پویش برای تو می نویسم، برای تو که مرد میدان بودی نیز فعال شده است و دلنوشته های مردم دریافت و خوانده می شود.

مسابقه پنج ستاره این هفته پنجشنبه ساعت ۲۱ سوال پیامکی: سردار دلها شهید حاج قاسم سلیمانی در طول دوران هشت سال دفاع مقدس فرمانده کدام لشگر بود ؟ ۱- ۴۱ ثارالله  ۲- ۲۵ کربلا  ۳- ۱۸الغدیر  ۴- ۹بدر را برای مخاطبان طراحی کرده است و به قید قرعه به ده نفر از برگزیدگان هدیه می دهد.

عطر عاشقی در مزار حاج قاسم

برنامه عطر عاشقی با هدف تکریم سردار دل‌ها جمعه ساعت۱۷:۳۰ ویژه شهادت حاج قاسم سلیمانی روی آنتن می رود. این برنامه با سفر به شهر کرمان، از گلزار شهدای کرمان و مزار این شهید والا مقام تماشایی خواهد شد. زمینه سازی ظهور و نقش حاج قاسم سلیمانی و سایر شهدای مدافع حرم، موضوع این برنامه است که با حضور دکتر پور ابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی و نماینده کرمان" گفتگو خواهد شد. همچنین نوای گرم و دلنشین جواد حسینخانی برای تلاوت زیارت آل یس، طنین انداز خواهد شد.

عطر عاشقی همچنین جمعه (۲۶ دی) در آستانه شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) به بیت الزهرا منزل حاج قاسم سلیمانی می رود و حجت الاسلام احمد شرفخانی کارشناس مذهبی پیرامون آثار و علائم منتظران ظهور سخنرانی خواهد کرد . حاج جواد حسینخانی نیز با نوی زیبای خود به تلاوت زیارت آل یس می پردازد.

برنامه ظهرگاهی تانیایش"نیز با توجه به اولین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی و هفته بصیرت معطوف به این دو مناسبت روی آنتن شبکه پنج سیما می رود.

همچنین برنامه تا نیایش به صورت ویژه (سه شنبه، پنج شنبه و شنبه ۹، ۱۱ و ۱۳) موضوعاتی مانند بصیرت سردار و مکتب حاج قاسم سلیمانی را در قالب گفتگوهای ویژه تقدیم مخاطبان می کند.

خاطراتی شنیدنی از همرزم حاج قاسم سلیمانی

چهل ستون به مناسبت سالگرد شهادت سردار دل ها حاج قاسم سلیمانی امروز دهم دی ماه ساعت ۲۰ میزبان حجت الاسلام شمس الدینی می شود .

حجت الاسلام شمس الدینی در چهل ستون از خاطرات مشترک، مهم و گفته نشده خود با حاج قاسم می گوید و مخاطبان شاهد یک فضای صمیمانه بین حضار و مهمانان هستید. مهمان به سبب دوستی نزدیک با حاج قاسم سلیمانی از ویژگی های اخلاقی و شخصیتی او می گوید و باعث ایجاد یک فضای احساسی می شود که در نوع خود مثال زدنی است.

برنامه ترکیبی چهل ستون کاری از گروه سیاسی شبکه پنج سیماست که بخش اصلی آن را گفت و گوی گرم و صمیمانه جوانان با مسئولان تشکیل می دهد. این برنامه دارای دو بخش موشن گرافیک از معرفی مهمان و معرفی دست آورد های برنامه است.

فصل ششم برنامه تولیدی‌ترکیبی"چهل ستون ویژه سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی به تهیه کنندگی محمد حسین سعادتی، کارگردانی رضا الهی و با اجرای آرش رضوانی از چهارشنبه (۱۰ دی) به مدت ۵ شب تماشایی می شود.

روایت زندگی «حاج قاسم» در انیمیشن «چهل شاهد»

کمیک موشن دو قسمتی مرتبط با زندگی سردار سلیمانی در مجموعه «چهل شاهد» همزمان با سالگرد شهادت این شهید بزرگوار پخش می شود.

مجموعه پویانمایی چهل شاهد تولید مرکز پویانمایی صبا، اثری زندگی نامه ای به تهیه کنندگی و کارگردانی محمدعلی صفورا در ۴۰ قسمت تولید می شود.

یک قسمت از این مجموعه ۴۰قسمتی به زندگی سردار سلیمانی اختصاص یافته است که مقاطعی از زندگی او را در برمی‌گیرد و قرار است در سالگرد شهادت این شهید بزرگوار پخش شود. مطالعه، نگارش سناریو و پیش تولید پویانمایی «زندگی تا شهادت سردار سلیمانی» سال گذشته با کیفیت Full HD به صورت اثری نیمه‌بلند با تکنیک کمیک موشن آغاز شده است.

انیمیشن چهل شاهد شامل زندگی تا شهادت ۴۰شهید انقلاب و دفاع مقدس با نمایش تصویری از اخلاق، رفتار و سبک زندگی آنان از جمله قاسم سلیمانی، جهان آرا، آوینی، برونسی، باقری، همدانی، منتظرالقائم و محسن حججی است.

سفر به نگارستان گلستان؛ شهرستان رامیان

چهاردهمین قسمت مجموعه مستند گلستان، نگارستان ایران با موضوع گردشگری در شهرستان رامیان، از شبکه افق پخش خواهد شد. گلستان، نگارستان ایران عنوان مجموعه مستندی است به مناطق بسیار زیبا و دیدنی و گردشگری استان گلستان می پردازد.

در هر قسمت یکی از شهرها و مناطق این استان به مخاطبان معرفی می شود. چهاردهمین قسمت این مجموعه، دیدنی های شهرستان رامیان را به تصویر می کشد.

از جاذبه‌های گردشگری شهرستان رامیان می‌توان به قله ۲۴۰۰ متری قلعه موران به همراه چشم‌انداز زیبا و بقایای تاریخی، یخچال‌های طبیعی، گله‌های اسب وحشی و گونه‌های نادر دارویی گیاهی موجود در بالای کوه، استخر طبیعی گل رامیان با عمق نزدیک به ۸۰ متر و مجموعه ابشارهای سرخه کمر اشاره کرد.

گلستان، نگارستان ایران را می توانید شنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۷:۳۰ از شبکه افق تماشا کنید. تکرار این مستند روز بعد ساعت ۶ روی آنتن می رود.

دکتر میرسیدی به «قرنطینه» شبکه پنج می رود

ششمین قسمت از برنامه قرنطینه شبکه پنج سیما پنجشنبه (۱۱ دی) ساعت ۲۲ میزبان دکتر عاطفه میرسیدی گزارشگر و مجری بخش های پزشکی اخبار تلویزیون می شود. این برنامه با اجرای امین زندگانی سعی می کند از دریچه طنز، به مسائل و موضوعات اجتماعی روز در کشور بپردازد.

قرنطینه پنجشنبه ها ساعت ۲۲ پخش و جمعه ها ساعت ۱۹ باز پخش می شود.

پیرجنگل های  «هیرکان» مهمان برنامه فرمول یک می شود

محمد غفاری مشهور به پیرطاهر که سال‌هاست در جنگلهای هیرکان مازندران، از حیوانات در حال انقراض این جنگل  محافظت می کند، مهمان برنامه فرمول یک می شود.

این جنگلبان که مراقب است شکارچیان، جانداران در حال انقراض هیرکان  را به کام مرگ نفرستند در برنامه فرمول یک با مردم و مسئولان حرفهایی دارد. برنامه فرمول یک کاری از گروه اجتماعی شبکه یک سیماست که با تهیه کنندگی و اجرای سیدعلی ضیا دوشنبه تا چهارشنبه هر هفته حدود ساعت ۳۰ : ۲۳ دقیقه پخش می شود.

در یک اقتصاد شفاف، این همت و پشتکار افراد است که آنها را موفق می کند اما در فقدان شفافیت، رانت اطلاعاتی ایجاد میشود و کسی که رانت دارد، برنده است نه الزاما کسی که بیشتر تلاش کرده است. به همین دلیل هم اقتصاددانان به مسئولان کشورها توصیه می کنند، اطلاعات را هرچه بیشتر شفاف کنند و مانع شفاف شدن قیمتها را در فضای مجازی نگیرندو..

این مجموعه کاری از گروه جهش تولید است که با تهیه کنند محمد رضا حاجی جعفری، اولین فصل آن در ۱۰ قسمت تهیه و چهارشنبه ها حدود ساعت ۲۰ : ۱۹ دقیقه پخش می شود.

فرمولی که یک جوان را از روستا به دانشگاه استنفورد رساند

جوان ایرانی که با طراحی فرمولی توانست در زمره برترین دانشمندان جهان قرار بگیرد مهمان فرمول یک می شود.

جوان دیلمانی توانسته پله‌های ترقی را از روستاهای ییلاقی و صعب‌العبور دیلمان با فرمولی که طراحی کرده طی کند و در زمره دو دانشمند جهان قرار بگیرد امشب مهمان برنامه فرمول یک است و درباره رمز موفقیتش صحبت می کند.

راهب غلامی، متولد ۱۳۶۵ در روستای دیلمان مازندران است، او عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان و استادیار گروه مهندسی مکانیک است که در لیست دو درصد دانشمندان برتر جهان که توسط دانشگاه استنفورد در تاریخ ۱۶ اکتبر ۲۰۲۰ در مجله Plos Biology گزارش شده است، قرار گرفت.

زمینه تحقیقاتی دکتر غلامی میکرومکانیک و نانومکانیک محاسباتی و دارای بیش از ۱۰۰ مقاله چاپ‌شده در مجلات WOS و معتبر بین‌المللی است.

او در برنامه فرمول یک با علی ضیا درباره راز موفقیتش صحبت می کند.

برنامه فرمول یک کاری از گروه اجتماعی شبکه یک سیماست که با تهیه کنندگی و اجرای سیدعلی ضیا دوشنبه تا چهارشنبه حدود ساعت ۲۰ : ۲۳ دقیقه پخش می شود.

نظر شما