شناسهٔ خبر: 44816450 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

انتقام خون شهید سلیمانی حق مردم ایران است

رئیس جمهور گفت: رئیس جمهور و وزیر خارجه آمریکا مسئول مستقیم ترور سردار شهید سلیمانی هستند و حق مردم ماست که انتقام خون سردار سلیمانی را بگیرند.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
 آقای روحانی در جلسه هیات دولت در سخنانی گفت: بعضی فکر می‌کنند شهید سلیمانی فقط یک شجاع کم نظیر بود؛ اما فقط بحث شجاعت نبود و درایت او نیز کم نظیر بود.
 وی افزود: در سال‌های ۷۶ و ۷۷ با حاج قاسم سلیمانی ملاقات‌های هفتگی داشتیم و مشخص بود که او با درایت بود.
 رئیس جمهور تاکید کرد: شهید سلیمانی یک افتخار ملی برای ایران و ملت‌های منطقه است. آن‌ها خواستند قهرمان ملی را از ما بگیرند، اما اشتباه کردند و قهرمان ملی ما تبدیل به قهرمان ابدی شد.

آقای روحانی در جلسه هیئت دولت، با اشاره به پایان سال ۲۰۲۰ میلادی و شیوع کرونا در این سال، افزود: سال گذشته میلادی برای جهان با سختی سپری شد.
 رئیس جمهور با اشاره به اینکه همچنان کرونا به عنوان یک مشکل بزرگ در پیش روی جهان است، اظهار داشت: باید تلاش شود تا از این مشکل فاصله بگیریم و آن روزی که بشود آن را روز اعتماد عمومی برای پایان کرونا قرار داد، هنوز نامشخص است.
 آقای روحانی با اشاره به اینکه خوشحالیم که کادر درمان، مردم و همه نیرو‌هایی که در صحنه هستند، بسیج، سپاه و سایر نیرو‌ها با همه توان و امکانات وارد صحنه شدند، گفت: از وزارت بهداشت و کمیته‌هایی که در این زمینه فعال بودند، تشکر می‌کنم.
 رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش افزود: در سال میلادی ۲۰۲۰ که فردا تمام می‌شود، با یک غم و درد بسیار بزرگ مواجه شدیم و آن شهادت سردار بزرگ ما با یک ترور وحشیانه توسط مقامات آمریکایی بودیم که در رأس آن رئیس جمهور آمریکا و وزیر خارجه این کشور قرار دارند و مسئول اصلی این جنایت هستند؛ البته دیگران هم در این جنایت سهیم هستند و ملت ما دست از آن‌ها نخواهد کشید.
 آقای روحانی با تاکید بر اینکه حق مردم ایران است بابت خون عزیزشان انتقام بگیرند، تصریح کرد: شهادت سردار سلیمانی انتقام از جمهوری اسلامی ایران، ملت‌های منطقه، استقلال کشورها، ملت‌های بزرگی که در برابر توطئه‌های آمریکا و صهیونیسم ایستادند، بود.
رئیس جمهور ادامه داد: آن‌ها می‌خواستند داعش حکومت منطقه را بر عهده بگیرد؛ داعش یعنی یک مشت مزدور صهیونیست‌ها و آمریکایی ها. وقتی داعش زخمی می‌شد صهیونیست‌ها آن‌ها را می‌بردند و مداوا می‌کردند. وقتی اسلحه می‌خواستند رژیم اسرائیل به آن‌ها اسلحه می‌داد.
 آقای روحانی با اشاره به این که نفع اول ناامنی در منطقه را صهیونیست‌ها می‌برند، ادامه داد: بعد از صهیونیست ها؛ آمریکایی‌ها نفع می‌برند. اینکه عراق، سوریه، لبنان و یمن و افغانستان ناامن باشد چه کسی سود می‌برد جز صهیونیست ها؟
 رئیس جمهور افزود: تمام کشور‌های منطقه از ناامنی و مستقل نبودن ضرر می‌کنند. این‌ها می‌خواستند از یک مرد بزرگی که روبروی این‌ها با درایت می‌ایستاد را از بین ببرند.
 آقای روحانی با اشاره به اینکه برخی فکر می‌کنند سردار شهید سلیمانی یک فرد شجاع کم نظیر بود، گفت: بله شجاع و کم نظیر بود، اما تنها شجاعت و شهامت نیست، درایت مهم است.
 رئیس جمهور با بیان اینکه از سال ۶۲ سردار سلیمانی را می‌شناختم و در بیست و چند سال گذشته هم تقریباً هفتگی همدیگر را در یک مقطعی می‌دیدیم، افزود: در دوران ریاست جمهوری هم ملاقات‌های ما در زمینه‌های مختلف زیاد بود.
 آقای روحانی در ادامه با بیان اینکه سردار سلیمانی اهل تحلیل و تدبیر بود و سیاست منطقه و جهان را درک می‌کرد، اظهار داشت: سردار سلیمانی به معنای واقعی کلمه معتدل بود؛ نه چپ و نه راست بود و هیچ جناحی نمی‌تواند سردار سلیمانی را از خودش بداند. شهید سلیمانی یک قهرمان ملی و افتخاری برای مردم ایران، مسلمانان انقلابی و ملت‌های منطقه بود.
 رئیس جمهور گفت: آمریکایی‌ها خواستند قهرمان ملی ما را بگیرند، اما به نظر من اشتباه کردند و این قهرمان ملی ما تبدیل به یک قهرمان ابدی شد و برای همیشه در تاریخ ما شهید سلیمانی ماندگار شد.
 آقای روحانی افزود: سردار سلیمانی در دوران دفاع مقدس به صورت شبانه روزی در تلاش بود و بعد برای امنیت منطقه شرق و مرز‌ها و بعد برای مسائل منطقه و کمک به ملت‌های مسلمان در منطقه تلاش می‌کرد.
 
  قطع پای آمریکا از منطقه؛ انتقام نهایی ایران
 
رئیس جمهور گفت: تا زمانی که پای آمریکا را از منطقه قطع نکنیم، انتقام نهایی را نگرفته ایم.
آقای روحانی در ادامه سخنانش در نشست هیات دولت؛ هدف دشمن از شهادت سردار سلیمانی را شکستن مقاومت در منطقه دانست و تصریح کرد: دشمن می‌خواست مردم عراق، سوریه، یمن، افغانستان و همه کشور‌هایی که شهید سلیمانی در آن‌ها نفوذ و تلاش و جهاد داشت، مایوس کند، اما عکس این موضوع اتفاق افتاد.
 رئیس جمهور خاطرنشان کرد: امروز روحیه مقاومت در تمام این کشور‌ها افزایش یافته است، طبق گفته قرآن خون شهدا به زمین ریخته نمی‌شود بلکه دمیده می‌شود و انسان‌ها را می‌سازد؛ شهید سلیمانی زنده است، نمی‌میرد و برای همیشه زنده تاریخ است.
 آقای روحانی افزود: آن‌هایی که کسی را شهید می‌کنند؛ نمی‌فهمند که آن قهرمان را ابدی می‌کنند؛ امروز نیز می‌بینیم که صحنه مقاومت شور، اشتیاق و قدرتی حتی بیشتر یافته است.
 رئیس جمهور همچنین گفت: دست سردار ما را قطع کردید باید پای شما را از این منطقه قطع کنیم و تا زمانی که شما (آمریکا) در این منطقه حضور دارید ما انتقام نهایی را نگرفته ایم و با قطع پای شما از این منطقه ما انتقام نهایی را گرفته ایم؛ ما این راه را ادامه خواهیم داد.
 آقای روحانی خاطرنشان کرد: یکی از آثار این کار وقیحانه و احمقانه (ترور شهید سلیمانی) این بود که ترامپیسم پایان یافت و چند روز دیگر دوران حکومت این قاتل وحشی پایان می‌یابد و کل زندگی و تاریخ او به زباله دان سپرده می‌شود، ما از این که پیش از سالگرد شهادت سردار سلیمانی ترامپیسم پایان یافت، بسیار خوشحالیم و این کار بزرگی بود که نه کار ما و ملت‌های منطقه بلکه کار مردم آمریکا بود، چرا که ملت آمریکا نیز فهمید که این فرد لیاقت ریاست جمهوری را ندارد و رقیب او را به قدرت نشاند.
 رئیس جمهور گفت: مطمئنم دوران پس از ترامپ، شرایط بسیار بهتری برای ثبات و امنیت کل منطقه خواهد بود.
 
  تشییع شکوهمند شهید سلیمانی نخستین سیلی به جلادان کاخ سفید
 
رئیس جمهور حضور ده‌ها میلیونی مردم ایران و عراق در مراسم تشییع پیکر مطهر شهید سلیمانی را نخستین سیلی بر چهره جلادان کاخ سفید دانست.
 آقای روحانی افزود: آمریکایی‌ها آنچنان تودهنی خوردند که حمله موشکی به عین الاسد در مقایسه با آن کوچک بود.
 وی با تکریم شخصیت سردارشهید حاج قاسم سلیمانی تصریح کرد: اخلاص در کلام، رفتار و عمل آن شهید کاملا مشهود بود و هیچگاه در پی مقام و موقعیتی نبود.
 رئیس جمهور در ادامه گفت: یادم نمی‌رود که در لحظات اولیه تسلط داعش بر موصل و آغاز حملاتشان به عتبات عالیات؛ شهید سلیمانی با همه وجود و اخلاصش به صحنه رفت در حالی که اصلا در عراق معلوم نبود که چه وضعی حاکم است.
 روحانی افزود: خود آن شهید تعریف می‌کرد که چگونه به منطقه سبز بغداد رفته بود؛ نمی‌خواهم اسم ببرم، اما این درحالیست که خیلی مقامات عراقی از آن منطقه فرار کرده بودند، اما آن شهید تک و تنها در آن شرایط سخت وارد عرصه شد.
 رئیس جمهور همچنین گفت: البته مردم عراق به صحنه آمدند و مرجعیت فتوا داد و هم این‌ها در کنار هم قرار گرفت.
او افزود: زمانی که اربیل در حال سقوط بود همه کسانی که در کردستان عراق شعار می‌دادند و می‌دهند فرار کرده بودند، اما کسی که در بیابان‌های کردستان عراق شبانه روز همه نیرو‌ها را تجمیع می‌کرد شهید سلیمانی بود.
 رئیس جمهور گفت: شما نمی‌دانید میدان جنگ اینگونه چقدر سخت است زمانی که نیرو‌ها منظم نیست و همه فرار کردند وضع به نحوی بود که حتی از اسم داعش می‌ترسیدند و در حالی که حتی داعش وارد نشده بود همین که می‌گفتند داعش آمده است، شهرخالی می‌شد.
 آقای روحانی افزود: در چنین شرایطی بود که شهید سلیمانی وارد عرصه شد و ایستادگی کرد؛ آن شهید واقعاً حق بزرگی به گردن منطقه و استقلال ثباتش دارد.
 رئیس جمهور گفت: البته مضجع شریف ائمه هدی در عتبات عالیات عراق، حتماً شهید سلیمانی را مشمول لطف خاص خود قرار داده و خواهند داد، مضجع مطهر شش شهید ما در آن کشور است که همگی در خطر بودند زیرا داعشی‌ها رحم نمی‌کردند چنانکه آستان مقدس سامرا را تخریب کردند بلکه طبق مشاهده خودم حتی سنگ قبر مطهر نیز شکافته بودند.
آقای روحانی با اشاره به اقدامات وحشیانه و بی رحمانه داعش افزود: آنان پرورش یافته استکبار و صهیونیست‌ها بودند و بدون اعتقاد به هیچ اصولی می‌خواستند منطقه را به هم بریزند.
 رئیس جمهور گفت: آمریکا از شهید سلیمانی عصابی بود و صهیونیست‌ها به شدت عصبانی بودند چنانکه آدم‌های دیگری نیز در منطقه که منابع شان در خطر بود از آن شهید عصبانی بودند از او انتقال گرفتند.
آقای روحانی افزود: شهید سلیمانی نقشه‌های آنان را از سال ۲۰۰۱ و از زمان حمله به عراق و افغانستان و در تمام مراحل تا ظهور داعش به هم ریخته بود و همه جا با همه وجود در صحنه فعال بود.
 رئیس جمهور با اشاره به حضور مستمر شهید سلیمانی درکشور‌های مختلف منطقه برای مقابله با اشغالگران؛ آن شهید را از نظر قدرت درک و تحلیل و نیز بلند نظری دارای شخصیتی کم نظر دانست.
 آقای روحانی به جلسات مشترک با شهید سلیمانی در طول سال‌های طولانی اشاره کرد و گفت: آن شهید هیچ گاه به سمت این جناح یا آن جناح نمی‌رفت و همواره مسیر اعتدال ملی را طی می‌کرد.
 رئیس جمهور افزود: آن شهید همواره اسلام، رهبری و ملت را می‌دید و اینطور نبود که به فکر این جناح و آن جناح باشد، او از افتخارات بزرگ ما بود.
 آقای روحانی گفت: مردم هم به اخلاص، شهامت و فداکاری او پاسخ دادند؛ شهادت شهید سلیمانی منطقه را تکان داد و نخستین پاسخی که دربرابر جلادان کاخ سفید داده شد ابتدا ازجانب ملت عراق بود که در عتبات عالیات باچه شور و عشقی پیکر مطهر آن شهید و همرزمش شهید المهندس را تشییع کردند.
 رئیس جمهور افزود: وقتی پیکر مطهر آن شهید به ایران آمد اگر ممکن بود همه شهر‌های ایران شایق بودند که به آن پیکر مطهر ابراز علاقه کنند و دیدید که در شهر‌های مختلف به ویژه در اهواز، مشهد مقدس، قم و تهران چه اجتماع کم نظیر برپا شد.
 آقای روحانی اضافه کرد: در کرمان که موطن و مدفن آن شهید بود، مردم چه کردند. واقعا یکی از روز‌های تاریخی ما در آن هفته بود که از صبح جمعه که به شهادت رسید تا سه شنبه که دفن شد، دیدید که در سراسر جهان چه خبر بود.
 رئیس جمهور گفت: سیل حضور مردم آنچنان بود که ترامپ اصلا در مخیله اش نمی‌آمد و صهیونیست‌ها تصور نمی‌کردند که فردی را شهید کنند و کل ایران به خیابان‌ها بریزند او را تکریم کنند.
 آقای روحانی تشییع با شکوه و با عظمت پیکر مطهر شهید سلیمانی را پاسخ اصلی و قاطع به جنایت آمریکایی‌ها دانست.
 رئیس جمهور همچنین اقدام مجلس عراق در تصویب خروج آمریکایی‌ها از این کشور با اکثریت قاطع آرا را نیز اقدامی بسیار مهم برشمرد.
 رئیس جمهور گفت: آمریکایی‌ها اصلا فکر نمی‌کردند که سرداری را شهید کنند و همه نمایندگان عراق رای به اخراج آنان دهند و آنان را مشتی قاتل بدانند؛ آنان فکر می‌کردند جایگاهی در عراق دارند، اما مجلس این کشور با رای قاطعش کار بسیار بزرگی کرد.

برچسب‌ها:

نظر شما