به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش، صبح امروز محسن حاجی میرزایی در نشست با يك هزار و صد نفر از مدیران مدارس استان قم که در فضای مجازی و از طریق بستر شاد برگزار شد، ضمن تسلیت ایام سوگواری حضرت فاطمه (س) اظهار کرد: افتخار میکنم که در مجموعهای مشغول به كار هستم که جزو فرهیختهترین و مسئولیتپذیرترین افراد جامعه هستند. فرصت خدمت در نظام تعلیم و تربیت را مغتنم شمرده و خدا را شاكرم.
حاجي ميرزايي افزود: يكي از وجوه بارز زندگي، نقشآفرینی است. افراد در شرايط مختلف و در قالب نقشهای مختلف قرار میگیرند و انتظار میرود كه بتوانند نقش خود را بهخوبی ايفا كنند. نقش افراد در ابتداي زندگي، نقشي ساده است و بهتدریج با رشد فرد و ورود به اجتماع، نقشها بيشتر و پیچیدهتر میشود.
وزير آموزشوپرورش با اشاره به اينكه نقشآفرینی در شرايطي که از قبل قابل پیشبینی نبوده، بسيار سختتر از حالت عادي است و نياز به برنامهریزی، نظارت و دقت بالا دارد، تصريح كرد: شرایط امسال ویژه و خاص است، در سالهای قبل، همهچیز مشخص و به روال عادی بود و دستیابی به یک آرامش نسبی میسر بود اما امروز به دلیل شیوع ویروس کرونا شرایط کاملاً تغییر کرده و ادامه مسیر بر اساس آنچه در سالهای قبل برنامهریزی و انجام میشده، امکانپذیر نیست. در اين شرايط ناگزيريم كار را با روشی جدید و متناسب با شرايط جديد از قبل ادامه دهیم.
ركن نظام تعليم و تربيت مدرسه است و فعاليت مدرسه بر پايه برنامهریزی درست مديران متكي است
وی گفت: در شرایط امروز كه كشور درگير بيماري كرونا شده است، نهتنها باید مسیر جدیدی را بسازیم بلکه باید همزمان توانايي حركت در اين مسير را هم داشته باشيم. راهی که تاکنون نرفتهایم و تجربهای از آن نداریم و آینده مسیر هم مبهم است. باوجود کرونا وضعيت ما دگرگونشده است. این شرایط جدیدی است که همه دنیا با آن مواجه است.
حاجي ميرزايي با اشاره به اينكه در وضعیت جدید، هم فرصت و هم تهدید وجود دارد، عنوان كرد: تهدید این است که در این شرایط دچار استیصال و درماندگی شویم و نتوانیم کار را بهخوبی انجام دهیم اما فرصتهای طلایی نیز وجود دارد. فرصت تاریخی بینظیری به وجود آمده است برای اینکه بیاموزیم و خود را محک بزنیم توانایی خود را در آن توسعه دهیم و از آن بیاموزیم.
وزير آموزشوپرورش نقش مديران مدارس را در اين دوران بسيار حساستر از قبل دانست و گفت: بخش بزرگي از آموخته هاي همه افراد به دوران مدرسه مربوط میشود و رفتارها و نقشآفرینیهای افراد در جامعه از يادگيري در دوران مدرسه نشات میگیرد. کارشناسان و صاحبنظران خوشفکر آموزشوپرورش از زمان گذشته بر اين باور بودند که باید مدرسه محوری در آموزشوپرورش تقویت شود. ركن نظام تعليم و تربيت مدارس هستند و اساس مدارس بر پايه برنامهریزیهای صحيح مديران مدارس منطبق است.
عضو كابينه دولت تدبير و اميد تصريح كرد: بر اساس آمارها، استان قم رتبه اول را در ارتباط الکترونیکی و فعالیت در شبكه شاد دارد و اين موضوع نشان مي دهد استان توانسته خود را با شرایط جدید بهخوبی هماهنگ كند.
وزير آموزشوپرورش با تأکید بر اينكه مدیران مدارس بايد از وضعیت تکتک دانش آموزان اطلاع داشته باشند و اجازه ندهند حتی یک دانشآموز از تحصیل بازبماند، بيان كرد: با توجه به شرایط فعلی عمومی و جهانی انتظار میرود، اطلس دقیقی از همه دانش آموزان داشته باشید و مدیران از وضعیت تکتک دانش آموزان اطلاع داشته باشند.
توجه به نقش خانواده ها در تعليم و تربيت
وی گفت: در شرایط فعلی معیار شایستگی مدیران این است که هیچ دانشآموزی مورد غفلت قرار نگیرد و از آموزشها محروم نشود و لازمه این کار نظارت بر کار معلمان و تشویق آنها به کار جهادی از سوي مديران مدارس است.
وزیر آموزشوپرورش با توجه به نقش خانوادهها در تعليم و تربيت دانش آموزان گفت: در این شرایط باید ارتباط مدرسه با خانوادهها بیشازپیش تقویت شود و از ظرفیت خانوادهها بهرهمند شویم. خانوادهها باید در جریان فعالیتهای مدرسه قرار گیرند و این موضوعی است که اكنون شرايطش بيش از پيش فراهم شده است. باید از این فرصت به نحو شايسته اي استفاده کرد.
وی بابیان اینکه باید همه به تحقق برنامههای مدرسه کمک کنند، اظهار کرد: میتوانیم این سال را به یک سال ماندگار در اذهان عمومی مبدل کنیم. قطعاً این رویداد همه جهان را تحت تأثیر قرار داده است، بیاییم خاطرات شیرینی در این دوران رقم بزنیم تا دانش آموزان در آینده از مدیران و معلمان امروز با عنوان ایثارگران و فداکاران دوران کرونا یاد کنند.
حاجی میرزایی بابیان اينكه شرایط فعلی پایدار نمیماند و تغییر خواهد کرد پس فرصت را نباید از دست بدهیم، اظهار کرد: پس از هر سختي، آرامشي برقرار خواهد شد. كرونا را باتدبیر و برنامهریزی به یک فرصت طلایی تبديل كنيم. در این شرایط امکان خلاقیت و نوآوری وجود دارد که نباید بهسادگی از کنار آن گذشت.
وي گفت: براي استمرار آموزش در دوران كرونا، با همكاري توانمندترين تيم فني كشور موفق به طراحي و راهاندازی شبكه آموزشي دانشآموز (شاد) شديم. مطمئناً کار در این حجم بزرگ، در حال حاضر با مشكلاتي نيز روبرو است و تنها تدبیر شما است که میتواند به ما در این مسیر کمک کند.
حاجي ميرزايي ادامه داد: در مدارس، شوراي مدرسه را فعال كنيد و با دعوت خانوادهها در مورد مسائل آموزشي و پرورشي مربوط به آموزش دانش آموزان در مدرسه تصمیمگیری كنيد. ما از طرحها و خلاقیتهای تازه و جديدي كه از مدارس شروع میشود، استقبال خواهيم كرد.