شناسهٔ خبر: 44802661 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

پس از دو سال تعطیلی

درهای موزه هنرهای معاصر دی‌‌ماه باز می‌شود‌

صاحب‌خبر -
گروه فرهنگی/ سرانجام در نشست خبری تکلیف بازگشایی موزه هنرهای معاصر بعد از مدت‌ها مشخص شد. مدت‌هاست که موزه هنرهای معاصر که مهم‌ترین گنجینه‌های هنر مدرن در ایران است به دلیل بازسازی تعطیل است و مدیران هر بار وعده بازگشایی آن را می‌دهند تا سرانجام در نشست خبری مرمت و معرفی هویت بصری موزه هنرهای معاصر تهران که روز دوشنبه ۸ دی‌ماه در تالار رودکی برگزار شد به حاشیه‌های موزه‌های معاصر پاسخ داده شد.
موزه هنرهای معاصر عمری 43 ساله دارد و حال در میانسالی موزه، مدیران آن تصمیم به بازسازی موزه‌ای دارند که گنجینه‌ای بزرگ در دل خود دارد. اردیبهشت سال ۹۷ بازسازی آن شروع شد. وعده اولیه اتمام کار هرگز اجرایی نشد و هادی مظفری مدیرکل اداره‌ هنرهای تجسمی وعده بازگشایی آن را در تابستان امسال به روزنامه ایران داد. اما این وعده هربار به تعویق افتاد و بهانه هم تصمیم ستاد ملی کرونا اعلام شد. این نشست در دو گروه بخش مرمت و هویت بصری موزه و با حضور هادی مظفری مدیرکل اداره هنرهای تجسمی، احسان آقایی رئیس موزه هنرهای معاصر تهران، زهرا نوروزی رئیس اداره نظارت بر طرح‌های عمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رضا عابدینی طراح هویت بصری موزه برگزار شد.  هادی مظفری مدیرکل اداره هنرهای تجسمی در این نشست گفت: «درهای موزه هنرهای معاصر تهران بعد از بیش از دو سال تعطیلی، دی ماه باز می‌شود.»
او با اشاره به علل طولانی شدن فرآیند بازسازی موزه توضیحاتی را ارائه کرد و فراهم کردن شرایط لازم برای نگهداری آثار گنجینه را از مهمترین علل این تأخیر برشمرد.
مظفری اظهار کرد: «نکته اول این است که ما قرار بود مکانی را مرمت و بازسازی کنیم که ارزشمندترین آثار هنری دنیا در آنجا قرار گرفته بود. بنابراین بارها این موضوع مورد بررسی قرار داده شد که آیا در جریان این فرآیند آثار باید در موزه نگه داشته شوند یا اینکه خارج شوند. در این میان با توجه به لزوم فراهم بودن شرایط لازم برای نگهداری آثار و همچنین با در نظر گرفتن مباحث امنیتی خروج آثار، در نهایت به این نتیجه رسیدیم که امن‌ترین مکان برای نگهداری آثار، خود موزه است.» او در ادامه تصریح کرد: «ما نیاز به یک گنجینه موقت در موزه داشتیم که طبیعتاً این گنجینه موقت نیز باید امن می‌بود. از سوی دیگر باید این نکته را نیز درنظر داشت که به دلیل اهمیت آثار، امکان پیشبرد همزمان جبهه‌های مرمت وجود نداشت. در واقع اگر ذره‌ای گرد و غبار هم بلند می‌شد، ما سریعاً کار را متوقف می‌کردیم تا به آثار آسیبی وارد نشود که همین امر نیز در زمانبندی پروژه نقش بسیار مهمی داشت.» مدیرکل اداره هنرهای تجسمی همچنین مواجهه با جبهه‌های جدید و تغییرات قیمت‌ها در دو سال اخیر را از دیگر دلایل طولانی شدن مرمت موزه عنوان کرد و با اشاره به شیوع ویروس کرونا در کشور، یادآور شد: «آخرین قول ما برای بازگشایی موزه پایان فصل بهار ۹۹ بود که متأسفانه شیوع ویروس کرونا و پدید آمدن این شرایط باعث شد که زمان بیشتری صرف اتمام کار این پروژه شود. هرچند موزه آخرین کارگاهی بود که تعطیل شد و اولین کارگاهی بود که کار خود را آغاز کرد.»
مظفری با بیان اینکه موزه هنرهای معاصر تهران در دی ماه افتتاح می‌شود، گفت: «در نهایت مرمت موزه هنرهای معاصر تهران تمام شده و هم‌اکنون در تدارک افتتاحیه هستیم. بر همین اساس در ۱۰ روز آینده یک نشست خبری دیگر خواهیم داشت که تاریخ بازگشایی، نمایشگاهی که رونمایی می‌شود و برنامه‌های آتی موزه اعلام می‌شود.»
زهرا نوروزی رئیس اداره نظارت بر پروژه‌های عمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گزارشی از روند بهسازی ارائه کرد و گفت: «یکی از دغدغه‌های اصلی ،بحث آب‌بندی سقف و دیوارهای موزه بود که کار از بام‌ها آغاز شد و با توجه به عمر حدود ۵۰ ساله این بنا کارها پیش رفت؛ بام‌ها برداشته و با تعبیه عایق‌های رطوبتی و حرارتی نوین، بام‌ها جاگذاری شد. اصلاح سیستم‌های حفاظتی و امنیتی در بخش گالری‌ها پیگیری و کارهایش انجام شد. در فاز دوم به سراغ گنجینه موزه رفتیم و اصلاحات این بخش انجام شد.»‌

نظر شما