شناسهٔ خبر: 44779132 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

ترامپ از امضای بسته کمکی کرونا خودداری کرد

زجرآمریکا تا انتقال قدرت در واشنگتن

صاحب‌خبر -

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا همچنان از امضای بسته کمکی کرونا که به تصویب کنگره رسیده امتناع می‌ورزد. پیامدهای آن را شهروندان آمریکا باید متحمل شوند. ممکن است کمک بیکاری میلیون‌ها نفر قطع شود. به گزارش دویچه وله، میلیون‌ها شهروند آمریکایی در معرض تهدید قرار گرفته‌اند که کمک بیکاری خود را از دست بدهند، تنها به این دلیل که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا از تأیید و امضای سند بسته کمکی کرونا برای میلیون‌ها آمریکایی را امتناع می‌ورزد. کنگره آمریکا پس از ماه‌ها بحث و گفت‌وگو میان دو جناح دموکرات و جمهوریخواه بالاخره در ماه جاری دسامبر بر سر این بسته مالی به توافق رسید. امتناع از امضای تأیید این بسته از سوی ترامپ به آن معناست که ۱۴ میلیون شهروند آمریکا از حق دریافت کمک کرونایی یا کمک بیکاری بی بهره خواهند ماند.
پس از آنکه کاخ سفید اعلام کرد این مصوبه کنگره را تأیید خواهد کرد، به طور غیرمنتظره‌ای دونالد ترامپ از امضای این سند خودداری کرده است.
پیش‌نویس این سند هم‌اکنون در مرکز تفریحی «مارالاگو» در فلوریدا آماده برای امضای ترامپ است. رئیس‌جمهوری ترامپ اما روز جمعه گلف بازی می‌کند و وقت برای امضای آن ندارد. بسته کمکی کرونا حدود ۹۰۰ میلیارد دلار است. این بخشی از بسته قانونی بزرگتر و همه‌جانبه دو هزار میلیارد و ۳۰۰ میلیارد دلاری است. از این میزان، یک بیلیون و ۴۰۰ میلیارد آن برای هزینه‌های جاری دولت پیش‌بینی شده است.
با امتناع ترامپ از امضای این بسته قانونی، بودجه دولت نیز بلوکه خواهند شد و این تهدید وجود دارد که از روز سه‌شنبه آینده ۲۹ دسامبر تمام ادارات دولتی تعطیل شوند.
فاجعه آمریکا
«این دوره‌ی پسا انتخابات، فاجعه‌بار بوده است. اگرچه همواره این نگرانی‌ در مورد آنچه ممکن است در ماه‌های بین یک انتخابات ریاست جمهوری و مراسم تحلیف اتفاق افتد، وجود دارد، چند هفته‌ اخیر بدترین نگرانی‌ها را در جامعه آمریکا دارد.»
به گزارش ایسنا ، «ژولیان زلیزر»، تحلیل‌گر سیاسی سی‌ان‌ان در تحلیلی برای این شبکه خبری نوشت: «دوره انتقال قبلاً طولانی‌تر هم بود. تا زمان تصویب متمم بیستم در ۱۹۳۳، این فاصله از اوایل نوامبر تا ۴ مارس که رئیس جمهور تحلیف می‌شد، به طول می‌انجامید. این وقفه چهار ماهه به کنگره اجازه شمارش و گزارش آرا، و به رئیس جمهور منتخب نیز فرصت کافی برای سفر به پایتخت می‌داد. اما مشکلاتی که طی این دوره ممکن است سر برآورند- در کنار پیشرفت‌های فناورانه که زمان سفر را کوتاه می‌کنند- فشاری برای کوتاه کردن زمان این دوره ایجاد کرد؛ به ویژه بعد از «زمستان جدایی» ننگین ۱۸۶۰ که طی آن آبراهام لینکلن، رئیس جمهور منتخب، پس از اینکه چند ایالت جنوبی اتحادیه را به منظور تشکیل کنفدراسیون ترک کردند، بی‌قدرت رها شد. متمم بیستم روز تحلیف را به ۲۰ ژانویه انتقال داد و ۳ ژانویه را به عنوان روز آغازین کنگره جدید، تعیین کرد. اگر کشور نیازمند آخرین یادآوری برای دلیل ضرورت تغییر بود، این یادآوری را پس از انتخابات ۱۹۳۲، زمانی که فرانکلین دی. روزولت، رئیس جمهور منتخب به خاطر بحران اقتصادی نزولی رکود بزرگ، قادر به آغاز «نیو دیل» نبود، دریافت کرد. با این حال، معلوم می‌شود که حتی دو ماه هم تضمینی برای دوره موقت بدون اشکال نیست. دونالد ترامپ از زمان باقی مانده در سمت خود برای فعالیت به عنوان یک توپ ویرانگر سیاسی استفاده کرده، در حالی که آمریکا هنوز تحت آسیب شدید همه‌گیری کووید ۱۹ قرار دارد.
ترامپ که ماه‌ها در حال فریاد کشیدن ادعاهای دروغین تقلب انتخاباتی بوده، در تلاش برای به چالش کشیدن نتایج انتخابات در ایالت‌های چرخشی کلیدی، چندین دادخواست ناموفق را آغاز کرد و نیز با مجالس قانون‌گذاری ایالتی تماس گرفت تا آن‌ها را قانع کند از جانب او دست به مداخله بزنند. حتی زمانی که این استراتژی هم بی‌ثمر واقع شد و تلاش او برای چنگ‌زنی به قدرت به طور فزاینده‌ای درمانده به نظر رسید، رئیس جمهوری بدون هیچ شواهد معتبری به طرح ادعای تقلب در انتخابات، ادامه داد.
در حالی که رئیس جمهور در تلاش‌های خود برای تغییر نتیجه انتخابات ناموفق بوده، ممکن است در کاشت بی‌اعتمادی و برافروختن شعله‌های فضای سیاسی سمی موفق شده باشد و احتمالاً حکومت برای جو بایدن، رئیس جمهور منتخب را دشوارتر کرده باشد.
جو بایدن و سیاست قانون طلایی
ترامپ همچنین سابقه خطرناکی برای رئیس جمهورهای آینده ایجاد کرده تا با تکیه بر ادعاهای جعلی، با نتایج انتخابات مخالفت کنند و برای بدتر کردن مسائل، ترامپ روند انتقال را به تأخیر انداخته و کار را برای دولت بایدن در روز اول، دشوارتر کرده است.
رئیس جمهور در حالی که به انتخابات حمله می‌کند، مسئله حال حاضر را کورکورانه جلو می‌برد: سیاست‌های همه‌گیری کشور. در حالی که آمریکا با افزایش زمستانه مبتلایان روبه‌روست و ظرفیت واحدهای مراقبت ویژه تکمیل شده، دونالد ترامپ چشم خود را به روی میلیون‌ها خانواده‌ای که به خاطر همه‌گیری در رنج هستند، بسته است. با وجود ۱۸ میلیون مبتلا، بیش از ۳۳۰ هزار مرگ و میلیون‌ها نفری که با سختی اقتصادی روبه‌رو هستند، هدایت کمی از سمت واشنگتن در مورد آنچه ایالات باید به منظور جلوگیری از شیوع این ویروس وحشتناک انجام دهند، وجود داشته است. اگرچه تاکنون ۱ میلیون آمریکایی واکسن کووید ۱۹ را دریافت کرده‌اند، این تعداد بسیار کمتر از هدف دولت مبنی بر واکسیناسیون ۲۰ میلیون آمریکایی تا آخر دسامبر است. ژنرال «گوستاو پرنا»، مدیر ارشد عملیات
 Warp Speed هفته گذشته بابت محاسبه اشتباه تعداد دوزهایی که به چندین ایالت فرستاده می‌شود، عذرخواهی کرد و مشکلات مربوط به  پرسنل و برنامه‌ریزی وجود داشته که روند واکسیناسیون را کند کرده است.

برچسب‌ها:

نظر شما