شناسهٔ خبر: 44773717 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

اخبـــــار

صاحب‌خبر -

در نخستین روز سفر  وزیر ارتباطات به سیستان و بلوچستان اعلام شد
هدف گذاری برای دسترسی ۱۲۰۰ روستا به شبکه ملی اطلاعات

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، ایجاد دسترسی برای ۱۲۰۰ روستا، توسعه پوشش جاده‌ای و پایداری شبکه را از شاخص‌های هدف‌گذاری شده برای سفر خود به استان سیستان و بلوچستان اعلام کرد.
به گزارش «ایران»، محمدجواد آذری جهرمی در نخستین روز سفر خود به استان سیستان و بلوچستان و در جلسه بررسی وضعیت ارتباطی این استان که با حضور احمدعلی موهبتی، استاندار سیستان و بلوچستان برگزار شد، با اشاره به اینکه این استان در حدود ۷۷۰۰ روستا دارد، گفت: از این تعداد تاکنون ۲۵۰۰ روستا به شبکه ارتباطی کشور دسترسی پیدا کرده‌اند که کار بزرگی انجام شده اما نیاز به انجام کار بزرگ‌تری داریم. وی با اشاره به اینکه نباید کارهای انجام شده نادیده گرفته شود، افزود: به‌دلیل گستردگی و وسعت این استان و حضور بیشتر مردم در مناطق روستایی توجه به این مناطق باید بیشتر باشد. آذری جهرمی با بیان اینکه در این شرایط تحت فشار، برای خدمت‌رسانی به مردم اینجا هستیم، گفت: شرایط مطالبه‌گری که کرونا ایجاد کرده فرصتی برای ما مسئولان است که مسائل مردم را با سرعت بیشتری برطرف کنیم. وی افزود: توسعه ارتباطات فقط ایجاد دسترسی نمی‌کند بلکه وضعیت آموزش، بهداشت و تجارت را نیز بهبود می‌بخشد. وزیر ارتباطات به حضور و بررسی تیم‌های کارشناسی از دو ماه گذشته در این استان به سه شاخص برای هدف‌گذاری در این سفر اشاره کرد و گفت: دسترسی ۱۲۰۰ روستا به شبکه ملی اطلاعات، توسعه پوشش جاده‌ای و پایداری شبکه و کاهش اختلالات در این سفر هدف‌گذاری شده است. وی تأکید کرد: با بسیج امکانات و با هماهنگی و همدلی تمام دستگاه‌های مسئول، می‌توانیم در مدت کوتاهی تأثیر مثبتی در وضعیت ارتباطی استان ایجاد کنیم که به مطلوب مورد رضایت مردم برسد.
همچنین وزیر ارتباطات خبر داد که پروژه بالا آمدن سایت‌ها، طوری برنامه‌ریزی می‌شود که زمان انجام تک‌تک آنها قابل سنجش و نمایش به مردم باشد و در صورت تأخیر مشخص شود چه فرد و دستگاهی کوتاهی کرده است و یا چه مشکلی در مسیر پروژه وجود دارد. همچنین در این جلسه احمد علی موهبتی استاندار سیستان و بلوچستان نیز در سخنانی به وسعت و در عین حال عقب‌ماندگی تاریخی این استان اشاره کرد و گفت: شاخص ارتباطی این استان از میانگین کشوری پایین‌تر است و امیدواریم با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و اقدامات انجام شده شرایط بهتری ایجاد شود. وی افزود: به دلیل مشکلات زیرساخت ارتباطی زیرساخت‌های آموزش، اقتصاد و امنیت نیز در این استان دچار مشکل است. استاندار سیستان و بلوچستان تصریح کرد: با پوشش دسترسی در روستاها و توسعه زیرساخت‌های ارتباطی، این استان در مسیر توسعه قرار می‌گیرد.
گفتنی است وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هفته گذشته در برنامه زنده اینستاگرامی با مردم سیستان و بلوچستان سخن گفته و به آنها وعده داده بود به‌صورت میدانی پیگیر تکمیل ارتباطات روستایی این استان خواهد شد و در همین راستا شنبه شب برای تحقق این وعده و پیگیری و تسریع پروژه‌های ارتباطی وارد شهر زاهدان شد.


پس از 5 ماه
سامانه بهین یاب به بهره‌برداری کامل رسید

سامانه خوداظهاری دستگاه‌های استخراج رمز ارز «بهین یاب» سرانجام پس از 5 ماه و با تکمیل شدن تمام بخش‌هایش  عملیاتی و به بهره‌برداری رسید.
به گزارش «ایران»، عباس آشتیانی رئیس کمیسیون بلاک چین و استخراج رمز ارز سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور با اعلام این خبر گفت: بعد از تکمیل شدن این سامانه، طبق دستورالعمل ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و مصوبه هیأت دولت تمام دارندگان دستگاه‌های استخراج رمز ارز (ماینر) مکلف شدند حداکثر ظرف مدت یک ماه از زمان اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) (یعنی 4 دی ماه 99 تا 4 بهمن ماه 99) نسبت به ثبت مشخصات هویتی خود به همراه تعداد و نوع دستگاه‌هایی که در مالکیت آنهاست، در سامانه‌ بهین یاب اقدام کرده و از طریق درگاه بانکی پرداخت اینترنتی تعیین شده (بهداد) نسبت به پرداخت تمام حقوق و عوارض دولتی اقدام و گواهی پرداخت دریافت کنند. آشتیانی افزود: مالکان دستگاه‌های استخراج رمزارز باید در این مدت یک ماهه نسبت به ثبت‌نام دستگاه‌های خود اقدام کنند در غیر این صورت با تمام شدن مهلت، عواقب ناشی از ثبت‌نام نکردن در سامانه بهین یاب بر عهده مالک و دارنده دستگاه است و دستگاه قاچاق محسوب می‌شود.
وی درباره تأخیر در بهره‌برداری از این سامانه نیز گفت: 5 ماه پیش یعنی 25 مردادماه سال‌جاری که سامانه بهین یاب برای خوداظهاری دستگاه‌های استخراج رمز ارز راه‌اندازی شد تنها یک بخش از آن که همانا ثبت‌نام بود، عملیاتی شده بود و مابقی بخش‌ها که مربوط به دستورالعمل ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز(تخصیص حساب)، گمرک (تعیین حقوق و عوارض بر اساس ارزشگذاری دستگاه‌های ماینینگ)و بانک مرکزی (ارائه درگاه بانکی) آماده نبود از این‌رو تنها ماینرهایی که دارای پرونده تعزیراتی (500 هزار) بودند در این سامانه ثبت‌نام کرده بودند و بقیه ماینرها به‌دلیل شفاف نبودن بقیه بخش‌ها بخصوص حقوق و عوارض از ثبت‌نام در این سامانه خودداری کرده بودند. وی افزود: در زمینه تخصیص شماره حساب برای واریز حقوق و عوارض دستگاه‌ها بین نهادهای ذینفع هم اختلاف نظر وجود داشت از این‌رو سرانجام ستاد مبارزه با قاچاق کالا شماره حسابی که مربوط به خزانه و وزارت اقتصاد و دارایی است را برای واریز حقوق و عوارض گمرکی اختصاص داد تا بعد از واریز از آن طریق بین ذینفعان تقسیم شود.
آشتیانی در ادامه افزود: از سوی دیگر در زمینه بحث ارزشگذاری دستگاه‌های استخراج رمز ارز با گمرک اختلاف نظراتی وجود داشت، چرا که این دستگا ه‌ها نه تنها دارای تنوع زیادی هستند، بلکه مدت هاست که به علت توقیف و اعلام قاچاق بودن تجهیزات، بلا استفاده مانده و با آمدن نسل‌های جدید از دستگاه‌های ماینینگ ارزش واقعی خود را از دست داده بودند. بنابراین باید بدرستی ارزشگذاری می‌شدند که این موضوع نیز با برگزاری جلساتی از سوی وزارت صمت، گمرک و فعالان ماینینگ حل و میزان حقوق و عوارض بدرستی تعیین شد.
رئیس کمیسیون بلاک چین سازمان نصر در ادامه گفت: مهمتر اینکه بانک مرکزی نیز موظف بود تا درگاهی را برای واریز حقوق و عوارض راه‌اندازی کند که خوشبختانه با پیگیری دولت تمام این کارها انجام شد و سامانه «بهین‌یاب» پس از گذشت ۵ ماه از اجرایی شدن مصوبه هیأت وزیران درخصوص ثبت دستگاه‌های استخراج رمز ارز بالاخره به بهره‌برداری رسید. آشتیانی در ادامه افزود: دارندگان دستگاه‌ها می‌توانند به‌صورت قانونی با دریافت مجوز از وزارت صمت در این حوزه فعالیت خود را آغاز کنند و آنهایی که مجوز ندارند می‌توانند دستگاه‌های خود را به واحدهای مجوز دار در قالب «هتلینگ» (هاستینگ) بسپارند.
این فعال حوزه استخراج رمز ارز ابراز امیدواری کرد بعد از عملیاتی شدن این سامانه، بحث نرخ انرژی‌های حامل نیز تعدیل شود.

نظر شما