شناسهٔ خبر: 4476642 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: بانی فیلم | لینک خبر

مديرعامل خبرگزاري فارس: فرزندان لوس جشنواره فجر حاتمي كيا را متهم به مطالبه گري مي كردند

حاتمي كيا: شرمم مي آيد كه جشنواره فجر اين گونه برگزار مي‌شود

بانی فیلم آنلاین: ده نمكي: آقاي حاتمي كيا! شما مي دانيد شهيد آويني چه مي خواسته - مراسم تجلیل از ابراهیم حاتمی کیا به پاس ۳۰ سال حضور این فیلمساز در سینمای انقلاب با عنوان «دیده بان سینمای انقلاب» روز نوزده فروردین ماه در خبرگزاری فارس برگزار شد..

صاحب‌خبر -

به گزارش  مهر، در این مراسم که با حضور جمعی از سینماگران و اهالی برگزار شد، نظام الدین موسوی مدیرعامل  خبرگزاری فارس گفت: مراسم سپاس از ۳۰ سال حضور ابراهیم حاتمی کیا، در آستانه سالگرد شهادت شهید آوینی برگزار شده است. برخی از افراد در حوزه های مختلف به نماد تبدیل شده اند و ابراهیم حاتمی کیا نیز از جمله افرادی است که تبدیل به نماد و انگاره ذهنی مردم در عرصه سینما شده است که می توان از او و آثارش با عنوان سینمای متعهد یاد کرد.
وی در ادامه افزود: ابراهیم حاتمی کیا از جمله دوستان نزدیک شهید آوینی بوده است و این شهید اهل قلم عنوان ققنوس سینمای انقلاب را بر روی حاتمی کیا گذاشت و اگر ۳۰ سال زندگی هنری حاتمی کیا را بررسی کنیم غیر از زندگی ققنوس‌وار حاتمی کیا چیزی در نمی آید.
مدیرعامل خبرگزاری فارس در پایان صحبت های خود یادآور شد: مطالبات حاتمی کیا برای تولید فیلم همواره مورد سوال بوده است و شاهد بودیم که فرزندان لوس جشنواره فیلم فجر، حاتمی کیا را متهم می کردند که با داشتن امکانات کافی همچنان مطالبه گری می کند اما به اعتقاد من مطالبات حاتمی کیا به جا و برای نشان دادن هویت مردم ایران از طریق سینما به جهان بوده است.
نادر طالب زاده، از جمله مهمانان حاضر در این مراسم با بیان این مطلب که ابراهیم حاتمی کیا یک علامت در زمان است، توضیح داد: من در برنامه تلویزیونی «راز» توفیق داشتم که در گفتگو با ابراهیم حاتمی کیا مسائل مهم را مطرح کنم. خوشبختانه در این برنامه که با مصاحبه ای از حاج ابراهیم همت با تصویربرداری و کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا آغاز شد، به این نکته اشاره کردم که این فیلم کوتاه تنها مصاحبه درست و حسابی حاج همت بوده است.قدردانی از ابراهیم حاتمی کیا قدردانی از فردی است که زمان را می شناسد و همواره اصل بوده است؛ چراکه انقلاب همیشه یک اصل فراموش نشدنی است و زمانی که ما در آن زندگی می کنیم امانتی است که به دست ما سپرده شده است.
این فیلمساز تصریح کرد: ایران، سربازان بسیاری دارد که فرزند زمان خویش هستند و در هنر سینما حاتمی کیا منحصر‌به‌فرد است که با زبان درام نکاتی را بیان کرد که دیگران نتوانستند به این معنا که یا در حیطه کارشان نبوده بپردازند و یا از پس آن برنیامدند.
در ادامه این نشست، مسعود ده‌نمکی با اشاره به سالگرد شهادت مرتضی آوینی گفت: سیدمرتضی آوینی از جمله افراد شاخصی بود که در عرصه سینما و هنر مهندسی فرهنگی می کرد. این شهید اهل قلم، اهل مصالحه بر سر آرمان ها نبود و در هنر متعهد انقلاب اسلامی خیزش داشت.اما امروز تنها نام آوینی را می بینیم و کمتر سخنی از اندیشه عمیق شهید آوینی مطرح می‌شود و من امیدوارم بلایی که امروز بر سر شهید آوینی آمده است سر ابراهیم حاتمی کیا نیاید.
کارگردان فیلم «رسوایی» افزود: من از روزی می ترسم که جریان فکری انقلاب اسلامی که فکر می کند از چهره های متعلق به این جریان تجلیل می کند، راه به خطا رود؛ چراکه به اعتقاد من بی قطب نما حرکت می کنند.
ده نمکی خطاب به ابراهیم حاتمی کیا گفت: آقای حاتمی کیا شما یکی از دوستان نزدیک شهید آوینی بوده اید و می دانید که شهید آوینی چه می خواسته. شما این شهید اهل قلم را به خوبی می شناسید و حال می خواهم بگویم که فرزندان امروز انقلاب تشنه دانستن درباره شهید آوینی هستند، اما قطب نما ندارند و دنبال منور می‌گردند.
محمدرضا شرف‌الدین مدیرعامل انجمن سینمای دفاع مقدس که به عنوان یکی از مهمانان حاضر در مراسم تجلیل از ۳۰ سال فیلمسازی ابراهیم حاتمی کیا با عنوان «دیده‌بان سینمای انقلاب» نیز با بیان این مطلب گفت: امروز پس از سالها دوستی با ابراهیم، از ایشان تشکر می‌کنم و می‌گویم که دوست اش دارم.
وی با بیان این مطلب که قبل از حضور در این مراسم کتاب «آیینه جادویی» شهید آوینی را مطالعه کرده است گفت: در بخش های پایانی کتاب جلد دوم «آیینه جادویی»؛ شهید آوینی نقدی بر جشنواره فیلم فجر داشت که در این نقد به صراحت پنبه جشنواره را زده بود و گفته بود که جشنواره فجر باید چه رویکردی داشته باشد و چه آرمان‌هایی را بیان کند..
شرف‌الدین به نقل از شهید آوینی درباره رویکردهای جشنواره فیلم فجر گفت: مرتضی آوینی در بخش هایی از انتقادهای خود در این کتاب گفته بود که جشنواره فیلم فجر باید آرمان‌ها و مانیفست انقلاب را بیان کند..
در ادامه این مراسم، نرگس آبیار کارگردان فیلم تحسین شده «شیار ۱۴۳» گفت: ابراهیم حاتمی کیا جریان فیلم دفاع مقدس را مردمی، پویا و زنده نگه داشت و توانست ارزش های نجیب، شریف و کمتر دیده شده در جامعه را به تصویر بکشد.
آبیار افزود: به اعتقاد من ابراهیم حاتمی کیا قهرمان زنده، زخم خورده و پایان ناپذیر مملکت‌ام است چراکه تاریخ جنگ را به زیبایی به تصویر کشیده است. او با نشان دادن دفاع مقدس مفهوم جنگ کلاسیک در دنیا را به چالش کشیده و تبدیل به دفاع مقدس کرده است. دفاع مقدس آزمونی برای رسیدن به انسانیت است که ابراهیم حاتمی کیا پرچمدار این عرصه است.
اصغر نقی‌زاده بازیگر فیلم های ابراهیم حاتمی کیا در مراسم تجلیل از این فیلمساز گفت: یک روز سر فیلم از «کرخه تا راین» از حاتمی کیا پرسیدم برای چه فیلم می‌سازی؟ و او گفت فیلم می‌سازم تا یاد رفقا را زنده نگه دارم. زمان اکران فیلم «از کرخه تا راین» عده‌ای به حاتمی کیا معترض شدند اما وقتی مقام معظم رهبری فیلم را دیدند بسیار آن را پسندیدند در غیر این صورت «از کرخه تا راین هم » هم مانند «گزارش یک جشن» می‌شد.
نقی‌زاده در پایان گفت:‌ از این تریبون می‌خواهم بگویم که امیدوارم ابراهیم را بیش از اندازه بزرگ نکنیم چون خودش خوب است.
در پایان این مراسم، ابراهیم حاتمی کیا کارگردان سینمای ایران گفت: پیش بینی نمی کردم که مراسمی این چنین برگزار شود و ممنون هستم که مرا مورد لطف و عنایت قرار دادید.
وی افزود: واقعیت این است که نمی توان گفت که چنین مراسم هایی نباید برگزار شود چراکه من نفر اول و آخر نیستم بلکه دیگرانی وجود دارند که در این سینما باید دیده شوند.
کارگردان فیلم «آژانس شیشه ای» ادامه داد: آغاز بحث را با بیان دیالوگی که صبح امروز بین من و عزیزی رد و بدل شد شروع می کنم. برای ساخت فیلم مستندی نیاز داشتم که داخل هواپیماهایی از کار افتاده بروم. زمانی که به مسئول مربوطه مراجعه کردم، گفتم من بودجه ای برای انجام مراحل تحقیقاتی خود در هواپیماهای از خط خارج شده ندارم اما اینقدر اعتبار دارم که از مراکز مختلف سینمایی و حتی از حسن روحانی برای شما نامه بیاورم.
حاتمی‌کیا یادآور شد: این مسئول در پاسخ به صحبت من گفت همین که به اینجا آمدید اعتبار محسوب می شود و شما می توانید تحقیقات خود را انجام دهید. صحبت این مسئول مربوطه برای من شادمانی آورد؛ هم شادمانی و هم خوف آورد که آیا می توانم این مسئولیت را به انجام برسانم.
وی در ادامه صحبت های خود با اشاره به مطلب ده نمکی مبنی بر اینکه از عکس های بزرگ تبلیغاتی باید ترسید، گفت: آقای ده نمکی در صحبت های خود گفت باید از عکس های بزرگ شده ترسید، اما من می گویم که چون فن و حرفه من تبلیغات است این عکس ها نمی تواند من را گول بزند. این ها نمی‌تواند اتفاق عجیبی باشد اگر چه نمی‌توانیم احترام عزیزان را فراموش کرده و نادیده بگیریم.
کارگردان «ارتفاع پست» ادامه داد: زمانی که زیر ۴۵ سال بودم به سوژه های بسیاری فکر می کردم و با انرژی روی تک تک آنها وقت می گذاشتم اما از یک سنی به بعد احساس کردم که انگار وقت ندارم و بسیاری از کارهایم روی زمین مانده است. در واقع احساس وظیفه نسبت به مسائل می‌کنم اما زمان کافی ندارم. خدا را شاکرم کارهای بزرگی صورت گرفت البته خودم را هم گول نمی‌زنم زیرا آقا مرتضی به ما یاد داد که خودمان را گول نزنیم ،«الاعمال به النیات».
حاتمی‌کیا با بیان اینکه من از مرتضی آوینی آموخته ام که خود را گول نزنم، متذکر شد: چند وقتی است که تصویر جوان افغانی که در جنگ سوریه توسط داعش سربریده شد از جلوی چشمان من کنار نمی رود و خجالت می کشم که چرا در سوریه در کنار این سرباز نبودم و درست در همین لحظه و همین نقطه است که عقب افتاده ام.
حاتمی‌کیا با بغض و چشمان اشکبار گفت: من خجالت می‌کشم که در سوریه نبودم. احساس می‌کنم عقب افتادم. یک زمانی خودم را پیشرو می‌دانستم، ولی جبهه وسعت گرفت و می‌بینم که خیلی عقب هستم و خجالت می‌کشم وقتی بچه‌های افغانستانی یا بچه‌هایی که بی‌سر و صدا در منطقه می‌جنگند کشته می‌شوند.
وی تصریح کرد: زمانی بود که احساس می کردم در مسیر حرکت خود پیشرو هستم اما در حال حاضر که شاهد کشته شدن سربازان و مردم بی دفاع کشور همسایه ام توسط داعش هستم، احساس می کنم عقب مانده ام و نتوانسته ام کاری برای این جنگ خانمانسوز بکنم.
این کارگردان سینما افزود: حاج قاسم سلیمانی سردار بزرگ ایرانی نسبت به من محبت دارد که فیلم «چ» را می بیند و درباره آن حرف می زند، اما من خاک پای آن نمی شوم. بسیار دلم می خواست که این قدرت و جسارت را داشتم که در میان برادران رزمنده باشم؛ بچه های مظلومی که نه اسمی از آنها می ماند و نه تصویری.
حاتمی‌کیا در بخش دیگری از سخنان توضیح داد: وقتی داعشی ها به میدان آمدند و بیرحمانه سر مردم را بریدند با خودم گفتم که چقدر حرف برای گفتن در این کارزار وجود دارد؛ حرفهایی که به گمان من عالم سینما برایش غریب است چرا که درگیر مسائل کوچک و بی اهمیتی هستیم که معلوم نیست راه به کجا می برد.
کارگردان «روبان قرمز» افزود: در جشنواره پارسال دیدید که چه فیلم‌هایی نمایش داده شد و من شرمم می آید که بگویم ایران با این عظمت جشنواره اش این گونه برگزار می شود که به نظر من این مفهومی جز سر زیر برف کردن ندارد. مخاطب من آقای ایوبی نیست، چراکه این مدیر سینمایی چند روزی مهمان سینما است. من معتقدم مسئولانی که وظایف بزرگتر دارند باید فکری به حال این شرایط بکنند. جمهوری اسلامی کجا و از این ارزش ها و حرف‌‌ ها کجا؟ آن پاسدارانی که در سوریه شهید می‌‌شوند کجای سینمای ما هستند؟ کجای منظومه هنر ایران این افراد جای می گیرند تا بتوانیم از آنها صحبت کنیم؟ شاید بچه‌های مستند بتوانند بخشی از حرف‌ها را بزنند.  این موضوعات مهم کجا جای می گیرد که باید درباره آن حرف بزنیم؟‌
وی در پایان متذکر شد: روزی یکی از بچه‌ها دستش سرصحنه آسیب دید و فریاد زد من برای سینمایی دستم را از دست می‌دهم که ارزش ندارد. او را به بیمارستان رسانیدیم، خوشبختانه مشکلی نبود و آسیب جدی نبود. بعد که وضعیتش بهتر شد گفتم: عزیزم اگر برای سینما آمدی و دستت آسیب دیده باختی! اگر برای ارزشی بزرگتر آمدی اگر جانت را هم بدهی اشکالی ندارد. من هم دلم می خواهد اگر سرصحنه بمیرم با این ارزش بمیرم نه صرفاً برای هنر سینما باشد. خدا عاقبت‌مان را به خیر کند آقای شرف‌الدین دعا کنید در بستر نمیرم، دعا کنید عاقبت به خیر شویم.
پس از پایان سخنان ابراهیم حاتمی کیا، مراسم رونمایی از تمبر این فیلمساز سینمای ایران برگزار شد.
در این مراسم، چهره هایی چون محمد حمزه‌زاده معاون حوزه هنری، سعید راد بازیگر، سیدمحمد حسینی وزیر سابق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی قائم مقام مدیرتولید فیلم «چ»، نادر طالب زاده فیلمساز، محمدتقی فهیم منتقد، علیرضا قزوه شاعر، حسین مسافرآستانه مدیرعامل رسانه های تصویری، معصومه آباد نویسنده، نرگس آبیار کارگردان فیلم «شیار ۱۴۳»، محمدحسین قاسمی تهیه کننده فیلم «شیار ۱۴۳»، محمد خزائی دبیر جشنواره فیلم مقاومت، محمد احسانی مدیر شبکه یک تلویزیون، اصغر نقی زاده بازیگر فیلم های ابراهیم حاتمی کیا، سعید حدادیان مداح اهل بیت(ع)، محمدرضا شرف‌الدین مدیرعامل انجمن سینمای دفاع مقدس، مصطفی رحماندوست، مهدی چمران و جمع دیگری از سینماگران و اهالی رسانه حضور داشتند.

برچسب‌ها: