شناسهٔ خبر: 44733544 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

برچیدن روال نامطلوب ثبت نام‌ها؛ هدف اصلی مجلس پیرو طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری| رد حواشی مربوط به حذف رقبای انتخاباتی

سخنگوی هئیت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: آنچه که مجلس در طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری به دنبال آن است، برچیدن روال نامطلوب ثبت نام‌های نامزدها در این انتخابات است. جرم کیف قاپی از جرایمی است که شاکیان بسیاری دارد. در این بخش کارشناسان وکیل‌آنلاین نحوه نوشتن شکواییه کیف قاپی را توضیح داده‌اند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - بنا بر اعلام خانه ملت، محمدحسین فرهنگی در نشست خبری ظهر امروز (شنبه، ۶ دی ماه) با اشاره به برخی از شبهات و ادعا‌های مطرح شده در خصوص اقدامات مجلس برای اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری توسط برخی از رسانه ها، تاکید کرد: فلسفه و انگیزه اصلی مجلس در پیگیری این موضوع این است که شاهد ثبت نام‌های بی رویه نامناسب گذشته نباشیم که گا‌ها برخی از آن‌ها به آبروی نظام آسیب می‌زد.

وی ادامه داد: شورای نگهبان در گذشته برای ورود مجلس به این مضوع گاهی مخالفت‌هایی داشت، زیرا این امر را جزو اختیارات خود در ذیل اصل ۱۱۰ قانون اساسی می‌دانست؛ این مهم در حالی است که خودشان به این جمع بندی رسیدند می‌تواند این قانون مثل بخش‌های دیگر قانون اساسی نحوه اجرایش تبیین شود لذا مجلس برای تبیین این امر وارد موضوع شد.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی افزود: این مصوبات الزاما نهایی نیست، شاید در شورای نگهبان ایراداتی نسبت به آن گرفته شود که این موضوع حق قانونی شورا به شمار می‌رود.

فرهنگی بیان کرد: به عنوان مثال گفته می‌شود دایره ثبت نام‌ها به سمتی برده شده که خارج از احکام قانون اساسی مانند اصل ۱۱۵ است؛ مسلما شورای نگهبان در این موضوع دقت خواهد داشت و امکان مخالفت با برخی جزئیات وجود دارد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، گفت: در شبهات طوری موضوع بیان شده که مجلس درصدد صدور مجوز برای نظامیان است؛ درحالی که این مجوز از ابتدای انقلاب وجود داشته و هیچ اقدام جدیدی در این باره انجام نشده است. به عنوان نمونه در اولین انتخابات ریاست جمهوری که برگزار شد یکی از دریاداران مطرح ارتش در آن زمان شرکت کرد و در ادوار بعدی نیز این رویه وجود داشته است؛ قانون اساسی در این زمینه منع نکرده است و ما هم نمی‌توانیم آن‌ها را منع کنیم.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی افزود: موضوع احصاء شده افرادی بودند که مدیریت در سطح ملی دارند که باید مشخص شود چه کسانی هستند؛ در این موضوع بخش دولتی تصریح شده و به بند‌های الف تا ج ماده ۷۱ قانون مدیریت خدمات کشوری مجوز داده است و گفته شده افراد نظامی می‌توانند شرکت کنند؛ لذا تصمیم جدیدی برای حضور افرادی که سابقه نظامی دارند گرفته نشده و این امر بخشی از جنگ روانی است که برخی از عناصر درون جریان‌های سیاسی راه اندازی کردند.

وی تصریح کرد: قبل از شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی نیز این امر در مورد ایشان نیز مطرح شد؛ ایشان صراحتا عنوان کردند بنده چنین نظری ندارم در حالی که ایشان قهرمان ملی کشورمان است و متاسفانه این حرکت زننده‌ای بود که از سوی برخی نسبت به ایشان انجام شد.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: مجلس به حاشیه‌ها توجه نخواهد داشت و هرآنچه مبنای قانون اساسی است پیگیری خواهد کرد لذا نتیجه این نخواهد بود که تحت تاثیر این بحث‌ها منصرف شویم.

فرهنگی بیان کرد: در مورد سایر جزئیات و فروعی که قانون اساسی عنوان کرده سعی کردیم در طرح جدید مجلس آن‌ها را اعمال کنیم؛ بنابراین نظر نمایندگان در صحن و کمیسیون اعمال شده و وقتی به شورای نگهبان ارسال شود آن‌ها مستقلا نظراتشان را اعلام خواهند کرد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم گفت: در خصوص اینکه چرا موضوع یاد شده در گذشته از سوی مجلس پیگیری نشده باید عنوان کرد شورای نگهبان برداشتش این بود که این امر با اختیاراتی که شورا دارد متناقض است لذا اجازه ورود نداده اند، اما وقتی مشاهده شد آنچه اختیارات شورای نگهبان است برای دستگاه‌های مجری (وزارت کشور) لازم الاجرا نیست و نمی‌توانند به بحث ثبت نام‌ها وارد شوند موافقت کردند این موضوع از سوی مجلس بررسی شود.

وی ادامه داد: آنچه مجلس دنبال می‌کند، برچیدن روال نامطلوب در زمان ثبت نام‌ها است، شورای نگهبان با این موضوع به صورت کلی و اجمالی موافق است، اما جزئیات می‌تواند مورد اختلاف باشد. برای ثبت نام شورای اسلامی شهر و روستا یا استخدام‌ها شرایط مشخصی وجود دارد مانند حداقل داشتن مدرک دیپلم یا کارشناسی ارشد لذا برای امری مثل ریاست جمهوری که مدیریت کلان کشور طی ۴ سال است نمی‌تواند ثبت نام بدون ارائه مدارک مثبته مناسب باشد.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بنابراین براساس منطق، موافقت شورای نگهبان و قانون اساسی در خصوص موضوع ثبت نام حداقل کاری که می‌تواند انجام شود این است که طبق روال کاری ثبت نام شورا‌های شهر و روستا به طریق اولی و برای ریاست جمهوری اعمال شود.

فرهنگی افزود: در پاسخ به این سوال که چرا مدرک دکتری برای ثبت نام ریاست جمهوری پیش بینی نشده باید عنوان کرد ممکن است کسانی دارای تجربیات خوبی باشند، اما مدرک دکتری ندارند لذا مجلس این شرط را تعیین نکرد ایجاد نکرد.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: داشتن تجربه و مدیر و مدبر بودن نص سریع قانون اساسی است؛ رجال مذهبی و سیاسی بودن نص صریح اصل ۱۱۵ قانون اساسی است؛ براین اساس در موقع ثبت نام برخی از موارد یاد شده باید ارائه شود تا شاهد ثبت نام‌های بی جا از سوی برخی افراد کم سواد، خردسال و نوجوان و افراد بسیار مسن و بالای ۷۰ سال نباشیم که این امر قدم مثبتی محسوب می‌شود.

وی گفت: اینکه گفته می‌شود با این اقدام مشخصا رقبایی حذف می‌شوند باید گفت کدام ماده و حکم رقیبی را حذف می‌کند؟ اصلا محور چه کسی است که رقبای او با این اصلاحات حذف خواهند شد. این موارد حاشیه سازی‌هایی است که توسط برخی رسانه‌ها انجام می‌شود و خلاف واقع است.

فرهنگی همچنین تصریح کرد: در روز‌های اخیر مسائل و ابهاماتی در خصوص برگزاری جلسات صحن مجلس و ... مطرح شد که باید تاکید کرد همه موارد مطابق آئین نامه داخلی پیگیری می‌شود، ستاد ملی مبارزه با کرونا مجوز‌هایی را صادر کرده که محدودیت‌هایی را برای مجلس قائل است. در این راستا مطابق آئین نامه داخلی مجلس امور را پیگیری کرده که براساس آن در بازه زمانی مشخص جلسات در سه سالن با رعایت فاصله‌ها به صورت موفقیت آمیز برگزار شد.

فرهنگی درباره طرح شفافیت آرای نمایندگان نیز گفت: این طرح در روز‌های ابتدایی آغاز به کار مجلس یازدهم اعلام وصول شد و به کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس رفت که به دلیل اهمیت آن، به استناد آیین نامه داخلی به مرکز پژوهش‌های مجلس ارجاع شد که بعد از بررسی‌های صورت گرفته به کمیسیون بازگشت تا جزئیات آن رسیدگی شود.

وی افزود: تأکید داریم در کنار شفافیت آرا، از استقلال مجلس مراقبت شود و نمایندگان نیز تحت فشار قرار نگیرند؛ لذا به دنبال این هستیم که نتیجه این قانون شفافیت در کنار حفظ جایگاه و شأن نمایندگان و مجلس باشد.

فرهنگی در ادامه با اشاره به تصویب طرح شفافیت آرای نمایندگان در کمیسیون و قرارگرفتن آن در سامانه، عنوان کرد: پیشنهادات نمایندگان طی ده روز اخذ شد و با توجه به عادی بودن طرح قرار شد به استناد ماده ۱۰۰ آیین نامه داخلی مجلس با جمع آوری امضا آن را خارج از نوبت بررسی کنیم.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: در حال حاضر صحن مجلس در حال بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری است و طرح بعدی درباره فولاد خواهد بود که بازار حساسی است و ضروری بود بعد از گزارش کمیسیون صنایع، مصوباتی در این حوزه داشته باشیم از این رو در صورت کسب آرای نمایندگان، طرح شفافیت آرا بعد از این موضوع به صورت اولویت دار در صحن بررسی می‌شود.

در بخش دیگری از این نشست خبری، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. فرهنگی در پاسخ به سوالی درباره کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ و میزان همخوانی آن با عدم وابستگی به درآمد‌های نفتی، اظهار داشت: جواب آن منفی است و همخوانی وجود ندارد؛ وابستگی بودجه به نفت بسیار بالا بوده و درآمد‌ها خوش‌بینانه دیده شده و هزینه‌های برآوردشده نیز اجتناب ناپذیر است که در صورت عدم تحقق درآمد‌ها کشور دچار مشکلات فراوانی می‌شود.

فرهنگی همچنین با اشاره به نظرات مختلف نمایندگان درباره تصویب کلیات لایحه بودجه، توضیح داد: لایحه بودجه در صورت رد شدن به دولت ارجاع می‌شود که آن‌ها نیز دو هفته فرصت دارند گزارش آن را بعد از بررسی به مجلس بدهند که این بار در کمیسیون بررسی نمی‌شود بلکه مستقیما به صحن مجلس می‌آید تا کلیات آن بررسی شود که در صورت تأیید، به کمیسیون تلفیق لایحه بودجه خواهد رفت تا بررسی آن ادامه یابد.

این عضو کمیسیون صنایع مجلس اضافه کرد: نظر بعدی این است که اصلاح لایحه دولت از اختیارات مجلس بوده و دولت نیز برای همراهی اعلام آمادگی کرده است؛ لذا ما بر اساس واقعیات موجود بودجه را تصویب می‌کنیم در صورتی که دولت توانست درآمد‌های بالاتری را با منوالی که خود در لایحه آورده کسب کند، این را طی احکامی در یک تبصره‌ای می‌آوریم و سیاست گذاری می‌کنیم که در صورت تحقق تا سقف لایحه، می‌تواند با این سیاست ها، درآمد‌ها را در ردیف‌های آن بر اساس هر حکمی که ضمن آن تبصره آمده توزی کند که البته تمام این‌ها بستگی به رأی نمایندگان در کمیسیون تلفیق و صحن علنی مجلس دارد.

وی همچنین در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره استجازه رئیس مجلس از رهبر معظم انقلاب در قبال بعضی از موضوعات مثل کرونا و افزایش سقف کمیسیون ها، گفت: این موضوع بیشتر در حوزه کرونا صورت گرفته و افزایش سقف کمیسیون‌ها به استناد این موضوع انجام نمی‌شود چنانچه مجوز کمیسیون قضایی برای آغاز به کار بر اساس مصوبه مجلس بود.

وی افزود: همچنین درباره افزایش سقف کمیسیون‌ها برای نمایندگان جدیدالورود نیز طرح دیگری در دستور است که ۱۰ روز آن پایان یافته و در صورت اولویت دار شدن در صحن علنی بررسی می‌شود.

فرهنگی اضافه کرد: برای موضوعاتی مثل برگزاری جلسات در مکان‌های مختلف مجلس و مواردی مثل توزیع اوراق در صحن علنی که باعث می‌شد چندین دست بچرخد که کرونا شیوع بیشتری یابد، از ستاد کرونا مجوز گرفتیم تا به صورت الکترونیکی آن‌ها را برگزار کنیم.

این عضو هیئت رئیسه مجلس در ادامه نیز در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری و رایزنی با شورای نگهبان، عنوان کرد: این قانون به انتخابات آتی می‌رسد و حتی اگر شورای نگهبان ایراد بگیرد، مجلس آن را بعد از دریافت نظرات شورای نگهبان به مجلس، خارج از نوبت بررسی می‌کند.

وی افزود: در شکل گیری چنین طرحی نظر شورای نگهبان اخذ شده است و پشتوانه‌ای به نام مرکز پژوهش‌ها داریم که نظرات آن‌ها نیز تا حدود زیادی اعمال شده است؛ آنچه که در صحن علنی کم و زیاد می‌شود جدید هستند و رایزنی درباره آن‌ها نشده است در نتیجه ممکن است در شورای نگهبان مورد بحث واقع شده و ایراد گرفته شود.

فرهنگی در ادامه نشست خود در پاسخ به خبرنگار خانه ملت درباره نحوه اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی که مورد تأیید شورای نگهبان واقع شده است، گفت: پیش بینی‌های لازم برای عملیاتی شدن این قانون در مصوبه انجام شده و مکانیزم‌هایی برای اعمال فشار به افراد دارای مسکن برای اعلام در سامانه‌های پیش بینی شده، تعیین شده است و باید توسط سازمان امور مالیاتی رصد شود تا مالیات به خانه‌های خالی تعلق گیرد.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس ادامه داد: البته مجلس درباره نحوه اجرای این قانون نگرانی‌هایی دارد چرا که در گذشته مصوباتی برای خانه‌های خالی مصوباتی داشته ایم و باوجود اینکه ضمانت اجرایی نداشته، دستگاه‌های مربوطه می‌توانستند در قالب آیین نامه‌های داخلی آن را اجرا کنند لذا همیشه بعد از تصویب و ابلاغ قوانین این نگرانی را داریم که قانون توسط مجریان به درستی انجام می‌شود یا خیر.

وی در ادامه این نشست در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها عنوان کرد: بعد از تصویب این قانون در مجلس، دولت مخالفت‌هایی کرد، اما بعد از ابلاغ آن، دولت رسما اعلام کرد این قانون را اجرا می‌کند لذا از آن جایی که طبق قانون هنوز فرصت باقی است طرف خارجی و مسئولان اجرایی داخلی باید توجه داشته باشند حالت کج دار و مریز گذشته را نخواهیم داشت و بعد از انقضای مدت تصریح شده در قانون، اقدامات خود را به طور روشن در ارتباط با بحث هسته‌ای انجام خواهیم داد و مسئولان اجرایی نیز قول همراهی داده اند.

فرهنگی اضافه کرد: مسئولان کشور‌های اروپایی به خصوص آمریکا خودشان باید تصمیم بگیرند و زمان بندی این قانون به گونه‌ای است که نمی‌توانند بگویند در زمان انتقال قدرت بوده ایم و امکان تصمیم گیری نداشتیم بلکه این اختیار را خواهند داشت که به راحتی تصمیم گرفته و آن را اعلام کنند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: تفاوتی این دوره با دوره قبل در این است که در دوره قبل مسئولان اجرایی بر خلاف مصوبه قبلی که به اسم برجام معروف و پیش بینی شده بود به تدریج گام‌هایی برداشته شود و مسئولان سریع اقدام کردند این دوره اینگونه نخواهد بود بلکه باید منتظر باشیم تا اقدامات عملی آن‌ها آغاز شده و تعهدات خود را انجام دهند یعنی فروش نفت را تسهیل کرده و موضوعات ارزی را حل کنند و ۱+۴ تحریم‌ها را بردارند و مشکلات رفع شود تا بعد از آن اقدامات لازم را صورت دهیم و در غیر این صورت، پیش از موعد هیچ اقدامی نمی‌کنیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: آنچه در برجام آمده زمان بندی داشت که بعضا یا منقضی شده و یا رو به انقضا است و قطعا باید از تسهیلاتی که طی زمان بندی برخوردار می‌شدیم برخوردار شویم و آن را حق خود می‌دانیم. /

انتهای پیام/

نظر شما