شناسهٔ خبر: 44700624 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

چهارمین انتخابات کنست طی ۲ سال برگزار می‌شود

انتخابات جدید اسرائیل در دوره پسا ترامپ

روزنامه جوان

در آستانه روی کار آمدن دولت جدید امریکا و نگرانی از تغییر احتمالی سیاست‌های واشنگتن در قبال سیاست‌های منطقه‌ای رژیم صهیونیستی، اختلافات در کابینه این رژیم نیز تشدید شده و با شکست کابینه ائتلافی، کنست منحل شده و کار به برگزاری انتخابات جدید کشیده شده است؛ انتخاباتی که دور چهارم آن طی دو سال و در دوران پسا ترامپ برگزار می‌شود، که همه تلاش خود را انجام داد تا قدرت نتانیاهو در سرزمین‌های اشغالی را مستحکم کند.

صاحب‌خبر -
سرویس بین الملل جوان آنلاین: شکاف سیاسی در کابینه‌ای که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر و بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به صورت دوره‌ای نخست‌وزیر آن بودند به قدری تشدید شد تا عمر کابینه آن‌ها به هشت ماه هم نرسد و سرزمین‌های اشغالی در آستانه برگزاری چهارمین انتخابات در دو سال گذشته قرار گیرد. یاریو لوین، رئیس پارلمان رژیم صهیونیستی روز چهار شنبه از انحلال بیست و سومین پارلمان این رژیم و برگزاری انتخابات زودهنگام در سرزمین‌های اشغالی خبر داد. عدم توافق میان حزب لیکود به رهبری نتانیاهو و حزب آبی و سفید به رهبری گانتس درباره بودجه، عامل انحلال پارلمان بود. به گزارش روزنامه القدس‌العربی، نتانیاهو اصرار داشت که تنها بودجه سال جاری تصویب شود، اما بنی گانتس از وی خواسته بود همزمان بودجه سال ۲۰۲۱ را نیز ارائه کند و یک بودجه واحد تصویب شود. روز دو شنبه بنی گانتس، شریک کابینه ائتلافی رژیم صهیونیستی از تفاهم اخیر با بنیامین نتانیاهو، برای به تأخیر افتادن تصویب بودجه عقب‌نشینی و شروط جدیدی را اعلام کرد که پیش‌بینی شده بود نتانیاهو آن را نپذیرد. طبق قانون رژیم صهیونیستی، انتخابات سه ماه پس از انحلال کنست باید برگزار شود و بر این اساس انتخابات زودهنگام در سرزمین‌های اشغالی روز ۲۳ مارس برگزار خواهد شد.

انتخابات جدید، چهارمین دور آن طی دو سال است و تلاش احزاب برای کسب اکثریت پارلمان درحالی است که تجارب انتخابات سه دور قبلی نشان داد که هیچ حزبی نتوانست اکثریت کرسی‌های پارلمان را کسب کند. انتخاباتی که دیگر در آن خبری از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا به عنوان حامی نتانیاهو نیست و دولت دموکرات جو بایدن، رئیس‌جمهور آتی امریکا بر سر کار خواهد آمد که نگاهش به سیاست‌های راست‌های افراطی اسرائیل تا حدی متفاوت‌تر از ترامپ است. باتوجه به اینکه سیاست‌های بایدن به بنی گانتس نزدیک‌تر است، به همین منظور احتمال دارد گانتس خواسته با انحلال کنست و برگزاری انتخابات جدید در دوره بایدن بتواند اکثریت را در دست بگیرد و دولتی مستقل تشکیل دهد.

نتانیاهو مقصر اصلی

با انحلال پارلمان صهیونیستی، رهبران دو حزب همدیگر را به کارشکنی متهم می‌کنند. به گزارش روزنامه هاآرتص، بنی گانتس دیروز در پیامی در توئیتر به شدت از بنیامین نتانیاهو انتقاد کرد و نوشت که نتانیاهو بیشتر از آنکه حرف بزند، دروغ می‌گوید. گانتس در ادامه نوشت: «نتانیاهو فقط برای آنکه به دادگاه نرود ما را به سوی انتخابات می‌کشاند و هر چیزی غیر از آن یک حقه است. ما وارد کابینه شدیم تا از دموکراسی دفاع کنیم.» به گزارش شبکه المیادین، بنیامین نتانیاهو هم در سخنانی پس از انحلال کنست اظهار کرد که بنی گانتس از توافق با حزب لیکود عقب‌نشینی کرد. وی افزود: «گانتس به دلیل اختلافات در داخل حزبش اسرائیل را به برگزاری انتخابات جدید کشاند.» نتانیاهو در ادامه گفت: «لیکود در انتخابات به پیروزی چشمگیری دست خواهد یافت.» این درحالی است که نظرسنجی‌ای که روز چهار شنبه به سفارش شبکه کان‌نیوز اسرائیل انجام شد، نشان می‌دهد ۴۳ درصد از ساکنان فلسطین اشغالی، نتانیاهو را به عنوان مقصر برگزاری انتخابات سرزنش می‌کنند. آن‌ها باور دارند که نتانیاهو از حفره‌ای در توافق ائتلاف کابینه مرتبط با طرح بودجه سوءاستفاده کرد تا نخست‌وزیری چرخشی را از گانتس بگیرد. این بررسی همچنین نشان داد که ۳۶ درصد از شرکت‌کنندگان خواستار نخست‌وزیری گیدئون سعر، هم‌حزبی پیشین نتانیاهو هستند که چند روز پیش از لیکود جدا شد و حزب جدیدی تأسیس کرد. ۳۹ درصد از صهیونیست‌ها نیز همچنان خواستار تداوم نخست‌وزیری نتانیاهو هستند. نفتالی بنت، رئیس حزب یامینا نیز از حمایت ۲۳ درصدی برای نخست‌وزیری برخوردار است. نتانیاهو که تاکنون از حمایت همه‌جانبه دونالد ترامپ برخوردار بود، حالا با روی کار آمدن دولتی به ریاست جمهوری جو بایدن که چندان حامی سیاست‌های راستگرایان در سرزمین‌های اشغالی نیست، برای پیروزی در انتخابات با وضعیت جدیدی مواجه شده است. هرچند گانتس نتانیاهو را متهم کرده که برای فرار از دادگاه، کار را به انتخابات کشانده است، نتانیاهو نیز جایگاه چندان محکمی ندارد. به نظر می‌رسد نتانیاهو در دوران ریاست جمهوری ترامپ، با وجودی که تعدادی از کشور‌های عربی را در روند عادی‌سازی با خود همراه کرد، اما در جلب حمایت صهیونیست‌ها و ساکنین اراضی اشغالی شکست خورده است. چنانکه اعتراضات چندماهه اخیر درباره عملکرد نتانیاهو به خوبی گویای این مسئله است. مبارزات انتخاباتی چهارمین انتخابات پارلمانی برای نتانیاهو که درگیر خشم و نارضایتی مردم، بحران کرونا و پرونده‌های فساد است، به مراتب دشوار خواهد بود.

تونس: خبری از عادی‌سازی نیست

باوجود تلاش‌های نتانیاهو و ترامپ برای آوردن کشور‌های دیگر به سمت عادی‌سازی با اسرائیل، برخی دولت‌های عربی از این مسئله خودداری کرده‌اند. برخی رسانه‌های امریکایی اخیراً به نقل از برخی افراد نزدیک به توافق‌های عادی‌سازی اعلام کرده بودند که تونس نیز جزو کشور‌های آماده پیوستن به روند عادی‌سازی است. به گزارش شبکه الجزیره، با این حال اتحادیه مشاغل تونس در بیانیه‌ای که در صفحه فیس‌بوک خود منتشر کرد، به دولت این کشور در خصوص برداشتن هر قدمی در مسیر عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی هشدار داد و تأکید کرد: «اعضای اتحادیه، احزاب ملی و تمامی مردم تونس با هر گونه تلاش برای کشاندن کشور به باتلاق عادی‌سازی مقابله خواهند کرد.» وزارت خارجه تونس نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: «هر ادعایی که در مورد تصمیم تونس برای عادی‌سازی با اسرائیل مطرح می‌شود، به هیچ وجه صحت ندارد و کاملاً با موضع رسمی و اصولی تونس که حامی مسئله عادلانه و حقوق قانونی مردم فلسطین است، تناقض دارد.»

نظر شما