شناسهٔ خبر: 4469787 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

10 هزار میلیارد ریال برای توسعه مکانیزاسیون کشاورزی کشور در نظرگرفته شد

ساری - ایرنا - رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که در سال جاری 10 هزار میلیارد ریال اعتبار برای توسعه طرح مکانیزاسیون بخش کشاورزی در کشور درنظر گرفته شد،گفت : حدود هزار 700 میلیارد ریال از این مقدار اعتبار برای مکانیزاسیون برنج هزینه خواهد شد.

صاحب‌خبر -

کامبیز عباسی روز شنبه درحاشیه آغاز کشت مکانیزه برنج در روستای طوله کلای بخش دابو دشت آمل در گفت و گو با ایرنا افزود : این اعتبار برای طرح توسعه مکانیزاسیون برنج در استان های شمالی هزینه خواهد شد زیرا وزارت جهاد کشاورزی برنامه ای برای توسعه اراضی شالیزاری در سایر استان های برنج خیز کشور ندارد.

وی مقدار اعتبار هزینه شده بخش اجرای طرح توسعه مکانیزاسیون حوزه زراعت برنج در کشور را در دو سال اخیر دوهزار میلیارد ریال اعلام کرد و اظهار داشت : در دو سال اخیر به اندازه 25 سال گذشته سرمایه گذاری به لحاظ اعتباری در این بخش صورت گرفت که با ادامه این روند سرمایه گذاری در 2 الی سه سال آینده طرح مکانیزاسیون را در حدود کمتر از هفت سال آینده در کلیه اراضی شالیزاری کشور خواهیم داشت.

رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد : در زمان حاضر 25 تا 30 درصد از مجموع 610 هزار هکتار از اراضی شالیزاری کشور عملیات کاشت مکانیزه انجام و 50 درصد آن به صورت مکانیزه برداشت می شود.

وی کمبود سرمایه گذاری و نبود برنامه جامع مشخص را بزرگترین چالش حوزه کشاورزی کشور برشمرد و یادآور شد : با تشکیل دولت تدبیر و امید و با همدلی بین مسوولان و کشاورزان بسیاری از چالش های فراروی این بخش و نیازمندیهای کشاورزی برطرف شده است.

عباسی تصریح کرد : ماشین زراعت برنج وارداتی هستند و سیاست این نهاد این است که در کنار انتقال این ماشین های کشاورزی و زراعت برنج به داخل کشور بتواند عملیات بومی سازی این خودروها را تا آنجا که مقدور است انجام بدهد.

وی کاهش هزینه تولید برنج ، تضمین سلامت شالیکاران ، کاهش سختی کار ، کاهش مصرف نهاده ها و کاهش مصرف آب را جمله مزایای طرح مکانیزاسیون برنج اعلام و اضافه کرد : با اجرای طرح مکانیزاسیون برنج در مقایسه با کشت سنتی به طور میانگین بین 50 تا 60 درصد کاهش هزینه تولید خواهیم داشت.

وی تصریح کرد : همچنین با اجرای طرح مکانیزاسیون برنج علاوه بر جلوگیری از بیماری پوستی و روماتیسمی فعالان این حوزه ، مصرف آب در این بخش بین 25 تا 30 درصد کاهش می یابد.

عباسی پاسخگویی به تقاضای کشاورزان را بزرگترین اقدامات دولت تدبیر و امید در بخش مکانیزاسیون کشاورزی اعلام کرد و بیان داشت : با اتخاذ برنامه های اصولی دورنمای توجه دولت و توسعه طرح مکانیزاسیون درکشاورزی کشور بسیار نوید بخش است.

بیش از 450 هزار هکتار ازاراضی شالیزاری کشور در استان های شمالی گیلان ، مازندران و گلستان وجود دارد.

مازندران با 230 هزار هکتار اراضی شالیزاری 42 درصد برنج کشور را تامین می کند.ک/3

6026/6097

نظر شما