شناسهٔ خبر: 44694013 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

چین: گشت هوایی مشترک با روسیه تهدیدی علیه دیگران نیست

وزارت دفاع چین امروز (چهارشنبه) اعلام کرد، گشت هوایی مشترک با روسیه که به تازگی در منطقه آسیا-پاسیفیک انجام شد و بخشی از همکاری نظامی سالانه و دوجانبه با هدف تقویت همکاری استراتژیک و امنیت جهانی بود، هیچ کشوری را هدف قرار نمی‌دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، روز سه‌شنبه، نیروهای هوافضای روسیه و نیروی هوایی چین یک گشت هوایی مشترک در منطقه آسیا-پاسیفیک به مدت ۱۰ ساعت انجام دادند.

دو بمب‌افکن استراتژیک تی‌یو-۹۵ام‌اس (Tu-۹۵MS) روسیه و چهار بمب‌افکن استراتژیک اچ-۶ شیان (Xian H-۶) چین در این اقدام مشترک حضور داشتند و طبق گفته دو طرف، این عملیات کاملا مطابق با قوانین بین‌المللی انجام شد. همچنین در قسمتی از آن، جنگنده‌های اف-۱۵ ژاپن هواپیماهای روسیه و چینی را اسکورت کردند.

در بیانیه وزارت دفاع چین آمده است: گشت مشترک استراتژیک هوایی چین و روسیه برای توسعه بیشتر مشارکت استراتژیک جامع هماهنگی چین و روسیه در این دوره جدید و ارتقا سطح هماهنگی استراتژیک و قابلیت عملیاتی مشترک دو ارتش برای حفاظت مشترک از ثبات استراتژیک جهانی است. این گشت‌زنی بخشی از برنامه همکاری نظامی سالانه بین چین و روسیه است و هیچ شخص ثالثی را هدف قرار نمی‌دهد.

در همین حال کاتسونوبو کاتو، دبیرکابینه ژاپن اعلام کرد، مسکو و پکن از قبل توکیو را درباره طرح‌هایشان برای گشت هوایی مشترک در نزدیکی مرزهای ژاپن مطلع نکرده بودند.

او گفت: روز گذشته چهار بمب‌افکن چینی و دو بمب‌افکن روسی یک پرواز طولانی مشترک از دریای چین شرقی به دریای ژاپن در منطقه آسیا-اقیانوسیه انجام دادند. مدت زمان پرواز از ۱۰ ساعت فراتر رفت. نیروهای دفاع از خود ژاپن در حالت آماده‌باش بودند. ژاپن از قبل از طرف چینی‌ها یا روس‌ها از این برنامه مطلع نشد. ما از طریق کانال‌های دیپلماتیک به طرف‌های چینی و روسی اطلاع دادیم که چنین تمایلی داشتیم.

در ژوئیه ۲۰۱۹، روسیه و چین اولین گشت هوایی مشترک خودشان را در منطقه آسیا-اقیانوسیه با هدف تعمیق روابط دوجانبه و تقویت همکاری‌های نظامی بین این کشورها و همچنین تسهیل امنیت جهانی انجام دادند. به نظر می‌رسد که این گشت هوایی با رعایت قوانین بین‌المللی انجام شد، با این حال ژاپن و کره‌جنوبی، روسیه و چین را به نقض حریم هوایی خودشان متهم کردند.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما