شناسهٔ خبر: 44684538 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تداوم پافشاری مخالفان در ارمنستان برای استعفای نخست‌وزیر

تهران - ایرنا - همزمان با پافشاری معترضان در ارمنستان برای استعفای نخست‌وزیر این کشور و تاکید «نیکول پاشینیان» بر تداوم حضور در قدرت، شرایط سیاسی جدیدی در ارمنستان شگل گرفته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، هزاران نفر از معترضان ارمنستانی بار دیگر در حالی دیروز (سه شنبه) در خیابان‌های ایروان پایتخت حضور یافته و خواستار استعفای پاشینیان شدند که به نظر قصد کنار گذاشتن این درخواست‌شان را ندارند.

حصول توافق‌نامه جدید آتش‌بس در قره‌باغ میان ایروان- باکو با میانجی‌گری روسیه عامل اعتراض‌های اخیر در ارمنستان بود و مخالفان پاشینیان اعلام کردند که نخست‌وزیر این کشور نباید این توافق‌نامه را امضا می‌کرد.

درگیری‌ها در قره باغ ۱۰ نوامبر (۲۰ آبان) با امضای بیانیه سه جانبه روسای جمهوری آذربایجان، روسیه و نخست‌وزیر ارمنستان پایان یافت. حصول این توافقنامه امیدواری زیادی را برای توقف کامل درگیری‌ها و برقراری آتش‌بس تمام عیار در منطقه قفقاز ایجاد کرد و به دنبال آن تحولات جدیدی در این دو کشور رخ داد. در جمهوری آذربایجان مردم مدعی پیروزی شدند و در ارمنستان معترضان نسبت به موافقت دولت ایروان با این توافق، اعتراض داشتند که آغازگر اعتراض‌هایی علیه پاشینیان نخست‌وزیر این کشور شد.

در همین حال تارنمای شبکه فرانسه ۲۴ گزارش داد که معترضان دیروز در اطراف چند ساختمان دولتی تجمع کرده و شعارهایی در راستای تاکید بر کناره‌گیری پاشینیان سر دادند. گزارش شده است که معترضان در مناطق دیگر چندین مسیر مهم را بستند و در میدان اصلی ایروان چادرهایی را برپا کردند.

«اشخان ساگاتلیان» یک عضو مخالف دولت پاشینیان در این رابطه عنوان کرد: ما چادرهایی را به نشانه اعتراض برپا کرده‌ایم و می‌خواهیم تا زمانی که امکان دارد، در اینجا بمانیم.

مخالفان همچنین از ائتلاف تحت هدایت پاشینیان که اکثریت کرسی‌های پارلمان را در اختیار دارد، خواستند با اعضای مخالف دولت وارد مذاکره شوند.

این در حالی است که چند روز پیش مردم و مقامات ارمنستان برای گرامی داشت یاد سربازان کشته شده ارمنی طی درگیری‌های قره‌باغ راهپیمایی کردند و سه روز عزامی عمومی در این راستا اعلام شد.

در این میان خبرگزاری «آرمن پرس» گزارش داد که ساگاتلیان که یک عضو «جنبش نجات ملی» ارمنستان است، از حامیان این جنبش خواست تا در ورودی‌های ساختمان‌های دولتی را در ایروان مانع ایجاد کنند.

مخالفان همچنین از ارتش و پلیس ارمنستان خواسته‌اند، به آنها در درخواست از پاشینیان برای استعفا بپیوندند.

نخست‌وزیر ارمنستان اخیرا ضمن رد شایعه‌ها در مورد کناره‌گیریش از قدرت، بار دیگر تاکید کرد، در این سمت به فعالیتهایش ادامه خواهد داد. وی عنوان کرد که مسئله کناره‌گیریش از این سمت صحت نداشته و او در حال انجام کارهایش است. پاشینیان در ادامه تاکید کرد که اولویت شماره یک در ارمنستان اکنون ثبات و حفظ فضای امنیتی در مرزهای کشور است. وی قول داد که به طور مداوم این مسیر را دنبال کند.

پاشینیان در حالی با اعتراض‌های مخالفان در ارمنستان روبرو است که در سوی دیگر مناقشه بلاتکلیف قره‌باغ همچنان برای وی یک چالش کاری محسوب می‌شود. اواخر آذر نیز به دنبال نقض توافق‌ آتش‌بس در قره باغ و اتهام‌زنی طرفین درگیر در مورد از سرگیری حملات، نگرانی‌هایی در مورد شروع مجدد جنگ در این منطقه مورد مناقشه ارمنستان و جمهوری آذربایجان وجود دارد.

پیش از این در حالی میانجی‌گری‌های بین‌المللی برای پایان دادن به مناقشه طولانی ارمنستان- جمهوری آذربایجان در قره‌باغ نتیجه نداده بود که این بار روسیه با طرح مورد نظرش توانست نظر دو طرف را برای کنار گذاشتن اقدامات نظامی متقاعد کند، اما به نظر می‌رسد این مناقشه پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و نیازمند یک اقدام جامع بین‌المللی با مشارکت جدی نهادهایی همچون سازمان ملل است.

به نظر می‌رسد مناقشه قره باغ حداقل در دو ماه اخیر وارد مرحله دیگری شده، چون تحولات جدیدی از جمله اعتراض‌ها در ارمنستان را به دنبال داشته است. در این میان برخی کارشناسان معتقدند که «گروه مینسک» باید به طور جدی وارد عمل شود و قاطعانه برای اجرای آتش‌بس پایدار عمل کند، اما به نظر نمی‌رسد این گروه بین‌المللی نیز با توجه به سوابق کاری‌اش در این منطقه، بتواند چندان سازنده و موثر اقدام کند.

نظر شما