شناسهٔ خبر: 44677222 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه هفت‌صبح | لینک خبر

اتحادیه اروپا: لغو تحریم هسته اصلی برجام است

صاحب‌خبر -

نماینده اتحادیه اروپا در سازمان ملل متحد، لغو تحریم را هسته اصلی برجام دانست و تاکید کرد جمهوری اسلامی ایران باید از منافع اقتصادی این توافق بهره‌مند شود.

به گزارش ایرنا، اولوف اسکوک روز سه‌شنبه در نشست شورای امنیت که با موضوع دهمین گزارش دبیرکل سازمان ملل درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ برگزار شد، این مطلب را مطرح کرد.
وی با بیان اینکه به نمایندگی از جوزسپ بورل به عنوان هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام صحبت می‌کند، افزود: در ماه‌های گذشته دیپلماسی چندجانبه دچار مشکلات جدی شده است.
نماینده اتحادیه اروپا در سازمان ملل متحد ادامه داد: برنامه جامع اقدام مشترک اکنون پنج ساله شده است و در برابر فشارهای سال‌های گذشته مقاومت کرد.
اسکوک با یادآوری اینکه در نشست ۱۶ دسامبر کمیسیون مشترک و نشست روزگذشته وزیران خارجه اعضای برجام بر اجرای کامل این توافق تاکید شد، اضافه کرد: این عزم و اراده گویای اهمیت حفظ این توافق برای تداوم دیپلماسی چندجانبه و پایداری و پشتیبانی از توافق چندجانبه است.
وی تاکید کرد: برجام جزء کلیدی معماری جهانی منع گسترش سلاح اتمی است که خطر امنیتی منطقه‌ای و جهانی را کاهش می‌دهد.
نماینده اتحادیه اروپا در سازمان ملل متحد با اشاره به بازرسی کم سابقه بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران، اظهار کرد: اینها در سایه همکاری ایران برای اجرای پروتکل الحاقی و پادمان‌ها محقق می شود.
اسکوک یادآور شد: اجرای پروتکل الحاقی بخشی از تعهد ایران تحت برجام است. از دست دادن برجام همچنین به معنای از دست رفتن پروتکل الحاقی و تضمین دسترسی آژانس بین المللی انرژی اتمی و از دست رفتن شفافیتی است که برجام ایجاد کرده است.
وی خاطرنشان کرد: هیچ جایگزین مثبتی برای برجام وجود ندارد که محصول مذاکرات ۱۲ ساله و مشارکت سطح بالای جامعه بین‌المللی و مورد تایید قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد است.
نماینده اتحادیه اروپا با تاکید بر اینکه این توافق به طور آشکارا تحت فشار قرار دارد، اظهار کرد: عمیقا از تصمیم هجدهم اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ آمریکا برای خروج از برجام متاسف هستیم که پیامد بعدی آن اعمال دوباره تحریم‌های یکجانبه آمریکا بود که به موجب برجام لغو شد و تمدید نکردن معافیت‌های مربوط بود.

برچسب‌ها:

نظر شما