شناسهٔ خبر: 44667265 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اختلاف برجامی روزنامه‌های کیهان و جوان

تهران- ایرنا- روزنامه‌های اصولگرای جوان و کیهان به اختلاف برجامی رسیده‌اند؛ یعنی جوان از نتیجه دیروز جلسه وزیران امور خارجی عضو برجام راضی است اما کیهان این جلسه را نشان از توطئه جدید امریکا، اروپا و رژیم صهیونیستی علیه ایران می‌داند.

صاحب‌خبر -

روزنامه کیهان در گزارشی با عنوان «آمریکا و اروپا در تدارک توطئه مدیران ناتوان در پی حاشیه» به نشست غیررسمی وزرای خارجه ایران و ۱+۴ و بیانیه‌ای مشترک را درخصوص برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) پرداخت. کیهان بخش هایی از این بیانیه را در گزارش خود آورد و نوشت: وزرای خارجه در این بیانیه خاطرنشان ساختند برجام، که توسط قطعنامه ٢٢٣١ (٢٠١۵) شورای امنیت سازمان ملل متحد تأیید شده، همچنان به‌عنوان عنصری کلیدی در نظام عدم‌ اشاعه هسته‌ای جهانی و یک دستاورد مهم دیپلماسی چند جانبه است که در صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی نقش دارد. وزرا بار دیگر بر تأسف عمیق خود از خروج ایالات متحده از توافق تأکید نمودند. آنها تأکید نمودند که قطعنامه ٢٢٣١ همچنان کاملاًً لازم‌الاجرا است. در پایان این بیانیه، وزرا توافق کردند که به گفت‌وگو برای تضمین اجرای کامل برجام توسط تمامی طرف‌ها ادامه دهند. وزرا دورنمای بازگشت محتمل ایالات متحده به برجام را مورد توجه قرار دادند و بر آمادگی خود برای پرداختن به این موضوع با نگاهی مثبت و در یک تلاش مشترک تأکید داشتند. درباره بیانیه مذکور گفتنی‌هایی است که در ادامه به اختصار به آن می‌پردازیم.

البته کیهان اینگونه نوشت که این نشست «بازی در پازل طرف عهدشکن» بود و آورد: در بیانیه مذکور «وزرا بار دیگر بر تأسف عمیق خود از خروج ایالات متحده از توافق تأکید کردند»!؛ آیا اعضای برجام فقط موظفند که درباره خروج آمریکا از توافق صرفا ابراز تأسف کنند!؟ اکنون حدود ۶۵ ماه از امضای برجام سپری شده است. در این مدت آمریکا و ‌تروئیکای اروپا به هیچ عنوان به تعهدات خود عمل نکرده‌اند. در سوی مقابل، دولت ایران تعهدات خود را به‌صورت پیش‌دستانه و نامتوازن اجرا کرد. اینکه علی‌رغم سپری شدن حدود ۵ سال و نیم از امضای برجام، اعضای این توافق صرفا در برابر عهدشکنی آمریکا به ابراز تأسف بسنده می‌کنند، چیزی نیست جز بازی در پازل طرف عهدشکن.
این روزنامه در گزارش خود «تلاش اروپا برای حفظ برجام» را شعارهایی تکراری و نخ‌نما دانست و نوشت: اروپا ۱۱ تعهد در برجام داشت و تاکنون به هیچ‌کدام از تعهدات، عمل نکرده است. طرف اروپایی در برجام متعهد شده بود که ضمن خرید نفت از ایران و پرداخت پول آن، تبادلات بانکی را نیز برقرار کرده و همچنین کالاهای تحریمی را با ایران مبادله کند. اما در پسابرجام هیچ‌گاه این مسئله به وقوع نپیوست.
کیهان همچنین مستقل و بی طرف بودن آژانس را مغایر با واقعیت دانست و آورد: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌بارها ثابت کرده است که هم مستقل نیست و هم عادل نیست. مستقل نیست زیرا تحت تأثیر قدرت‌هاست، عادل نیست چون بارها و بارها برخلاف عدالت حکم کرده و نظر داده است.
کیهان موضع گیری جو بایدن و اعضای ارشد تیم وی در ماه های و هفته های اخیر را نیز اظهاراتی دقیقاً تکرار اظهارات گستاخانه ‌ترامپ و پمپئو دانست و نوشت: نکته قابل توجه اینجاست که اعضای اروپایی برجام نیز همان‌طور با ‌ترامپ در مسئله ایران هم‌صدا بودند، اکنون نیز با جو بایدن هم‌صدا و هم‌نظر هستند.
این روزنامه  اروپا را همصدا با آمریکا و رژیم صهیونیستی نامید و آورد: اعضای اروپایی برجام در کنار آمریکا و رژیم صهیونیستی در پی دائمی‌ کردن محدودیت‌های هسته‌ای ایران و تعمیم خسارت محض برجام به حوزه‌های موشکی و منطقه‌ای هستند و در این راستا از هیچ توطئه و اقدام خصمانه‌ای چشم‌پوشی نمی‌کنند.

روزنامه جوان اما در گزارشی از نتیجه دیروز جلسه وزیران امور خارجی عضو برجام راضی بود و نوشت: اولین نشست وزرای خارجه ۱+۴ بعد از انتخابات ریاست جمهوری امریکا برگزار شد؛ نشستی که به‌رغم همه بحث‌هایی که اروپاییان درباره «برجام‌پلاس» پیش کشیدند، تمام هم و غمش بر حفظ برجام به شکل و شمایل فعلی آن متمرکز شد.

این روزنامه مدعی شد که مصوبه ۲۰ روز قبل مجلس با عنوان «اقدام راهبردی برای رفع تحریم‌ها»، اگر برای مجلسیان آبی نداشت، دست‌کم برای تیم مذاکره‌کننده این نان را داشت که طرف‌های اروپایی به جای تمرکز بر «برجام‌پلاس» و بحث‌هایی از این دست، مجدداً روی حفظ برجام متمرکز شدند.

این روزنامه در ادامه گزارش خود گزارشی از نشست بیان کرد و آورد: محمدجواد ظریف و پنج همتای اروپایی، روس و چینی او، اولین نشست ۱+۴ را در کشاکش بحث‌ها درباره نحوه بازگشت دولت آینده امریکا به توافق هسته‌ای با ایران برگزار و وزرای شش کشور در پایان آن به یک بیانیه مشترک رضایت دادند.
روزنامه جوان در ادامه این گزارش بیانیه وزرای خارجه ۱+۴ را خطاب به دولت بعدی امریکا دانست و نوشت: بیانیه وزرای خارجه ۱+۴، باز هم حاوی جمله تکراری «تأسف عمیق خود را از خروج ایالات متحده از توافق ابراز می‌کنیم» است و تأکید می‌کند: «قطعنامه ٢٢٣١ همچنان کاملاً لازم‌الاجرا است».

اما جوان این بیانیه را حاوی جمله‌ای جدید و شاید کم‌سابقه می داند که دولتی را در امریکا خطاب قرار می‌دهد که هنوز وارد کاخ سفید نشده است.
این روزنامه در ادامه گزارش خود، بیانیه ۱+۴ را حاوی نوعی فاصله‌گذاری محترمانه با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قلمداد می کند که از نقش آژانس حمایت کرده، ولی بر نقش آن به عنوان سازمان بین‌المللی «مستقل، بی‌طرف و راستی آزمایی کننده» تأکید می‌کند و می نویسد: در این بیانیه آمده است: «وزرا بر اهمیت نقش آژانس به عنوان تنها سازمان بین‌المللی مستقل و بی‌طرف که از طرف شورای امنیت سازمان ملل متحد مأموریت یافته تا بر اجرای تعهدات عدم اشاعه هسته‌ای ذیل برجام نظارت و آن‌ها را راستی‌آزمایی کند، تأکید کردند. آن‌ها بر اهمیت تداوم همکاری توأم با حسن‌نیت با آژانس تأکید کردند.» ‌این بخش از بیانیه ۱+۴ از این جهت حائز اهمیت است که رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هفته قبل گفته بود توافق هسته‌ای برجام بارها نقض شده است و به سادگی نمی‌توان آن را به حالت اول بازگرداند و به نوع تازه‌ای از توافق نیاز است. کاظم غریب‌آبادی، نماینده ایران در واکنش به این سخنان گروسی گفته است تنها نقش آژانس، نظارت و راستی‌آزمایی و ارائه گزارش‌های واقعی در این زمینه است و باید از ورود به مسائل سیاسی اجتناب کند. او گفته است: «تنها نقش آژانس، نظارت و راستی‌آزمایی اقدامات مرتبط هسته‌ای و ارائه گزارش‌های به‌روز رسانی واقعی در این زمینه است. ارائه هرگونه ارزیابی درباره اینکه این تعهدات چگونه اجرا می‌شود (به‌عنوان مثال، اشاره به عباراتی مانند نقض)، قطعاً فراتر از مأموریت محوله به آژانس است و باید از آن اجتناب شود.»

نظر شما