شناسهٔ خبر: 44660236 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

گاردین: کشورهای اروپایی خواهان بازگشت بدون پیش شرط آمریکا به برجام هستند

روزنامه گاردین در گزارشی پس از جلسه دیروز وزرای امور خارجه کشورهای عضو برجام، مطرح کرد که کشورهای اروپایی بر این باورند که برای احیای توافق هسته ای پیش شرط جدیدی قائل نشوند و بازگشت ایران و آمریکا به پایبندی به توافق در این مرحله باید بدون نیاز به پذیرفتن تمدید یا تقویت آن باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا،  روزنامه گاردین در پی نشست مجازی روز گذشته وزرای امور خارجه کشورهای عضو برجام در گزارشی نوشت: وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا موافقت کرده اند که پیش شرط های جدیدی برای احیای توافق هسته ای ایران قائل نشوند و بر این باورند که تهران و واشنگتن باید بتوانند به پایبندی کامل به توافق بازگردند،  بدون این که در این مرحله نیاز باشد تمدید یا تقویت توافق را بپذیرند. 
این اقدام یکی از موانع بالقوه در مسیر ایران برای بازگشتن به پایبندی به توافق موجود را مادامی که آمریکا تحریم هایش را لغو کند و بر قطعنامه های سازمان ملل پایبند باشد، رفع می کند. 
به نظر می رسد انگلیس بر این باور  است که مسئله ی تمدید توافق تا وقتی که  «پیش رفت چشم گیری» در بازگشت آمریکا و ایران به پایبندی به توافق رخ نداده است،  نباید مطرح شود. 
هایکو ماس وزیر امور خارجه آلمان از ایران خواست که فرصت ایجاد شده از سوی دولت جو بایدن رئیس جمهور منتخب آمریکا را برای بازگشتنش به توافق هسته ای از دست ندهد. 
او در برلین در جمع خبرنگاران گفت: اکنون باید نگاهمان رو به جلو باشد و در هفته ها و ماه های بعدی مشخص می کنند که آیا می توان توافق را حفظ کرد. اما موضوع فراتر از این است.  پشت این ماجرا این سوال مطرح است که می توان از طریق مذاکرات راهکاری بلند مدت برای مناقشه ای پیدا کرد که دهه ها است بر سر برنامه هسته ای ایران وجود دارد. 

دومینیک راب وزیر امور خارجه انگلیس هم گفت که مهم است ایران کاهش بیشتری در تعهداتش نسبت به توافق ایجاد نکند. 
اما چیزی که ممکن است مهم ترین پیش رفت باشد این است که وزرای امور خارجه سه کشور انگلیس،  آلمان و فرانسه نسبت به تعویق افتادن هر مذاکره ای برای تمدید و تقویت توافق،  رضایت دارند. 
عدم وجود هر گونه ملزومات اروپایی برای ایران که ایران با اصول توافقی جدید در این مرحله موافقت کند،  ممکن است احیای نسبتا سریع تر توافق هسته ای را سریع تر کند. 
یک مقام ارشد اتحادیه اروپا گفت: همه در آن نشست با ضرورت حفظ توافق و متقاعد کردن آمریکا به این که بازگشت به توافق به همین شکلی که هست و بدون هر گونه پیش شرط و بدون گفتن این که می خواهیم چیز دیگری اضافه کنیم، بهتر است. اگر می خواهیم ایران به پایبندی کامل بازگردد،  باید منافع اقتصادی وعده داده شده را فراهم کنیم. در حال حاضر، تجارت میان ایران و کشورهای اروپایی کمتر از چیزی است که قبل از توافق بود.

بر اساس این گزارش، موضوع بازگشت ایران به پایبندی نسبت به توافق هسته ای در حالی مطرح می شود که ایران یک سال پس از خروج آمریکا از توافق هسته ای و تحریم هایی که بر کشورمان اعمال کرد،  همچنین با وجود تعلل کشورهای اروپایی عضو برجام در عمل به تعهداتشان نسبت به ارائه راهکارهایی برای کاهش تاثیر تحریم ها و عادی سازی روابط تجاری با ایران،  اعلام کرد که در پنج گام معین تعهدات داوطلبانه اش در توافق هسته ای را کاهش می دهد.
 اما مقامات ایران گفته اند،  به محض عملی شدن تعهدات کشورهای عضو برجام،  این اقدامات انجام شده به حالت قبل باز خواهند گشت.

انتهای پیام 

نظر شما