شناسهٔ خبر: 44659772 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تاکید نائب رئیس شورای شهر تهران بر آموزش پیش‌هنگام بحران‌های شهری

تهران-ایرنا- نائب رئیس شورای شهر تهران تاکید کرد: ضروری است آموزش‌های لازم برای مقابله با بحران‌ها و نشانی محل قرارگیری مراکز تخلیه امن اضطراری با کمک تبلیغات محیطی و تابلوهای شهری و همچنین تولید محتواهای آموزشی در فضای مجازی و رسانه ملی به آگاهی شهروندان برسد.

صاحب‌خبر -

«سید ابراهیم امینی» نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران در آغاز نشست امروز- دوم دی ماه- شورای شهر، فرا رسیدن سال نو میلادی را به هموطنان مسیحی تبریک گفت و افزود: جا دارد از هموطنانی که در شب یلدا و همزمان با روز پرستار با چشم پوشی از دید و بازدیدهای شب یلدا، به عدم گسترش چرخه شیوع ویروس کرونا و تداوم روند نزولی ابتلای به این ویروس در کشور کمک کردند، تقدیر کنم.

وی گفت: همچنین لازم است از زحمات مدیریت شهری پایتخت در ایام منتهی به شب یلدا از جمله تدابیر سازمان میادین میوه و تره‌بار به‌منظور تسهیل دسترسی شهروندان به اقلام مورد نیاز این شب با قیمت مناسب تقدیر کنم.

امینی در ادامه با اشاره به پنجم دی‌ماه سال ۱۳۸۲، و وقوع زلزله بم اظهار داشت: یکی از غم‌بارترین بلایای تاریخ معاصر کشورمان در شهر بم در این تاریخ به وقوع پیوست و زلزله مهیب این شهر هزاران انسان بی‌گناه را به کام مرگ فرو برد.

وی با بیان اینکه سالروز این فاجعه بزرگ به عنوان روز ملی ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی،  نامگذاری شده است، گفت:  ضمن گرامیداشت یاد جان‌باختگان زلزله بم، جا دارد حال که به فصل سرما نزدیک شده‌ایم، باتوجه به نزدیک شدن روزهای پربارش سال و با مدنظر قراردادن زلزله‌های سال‌های اخیر تهران، تمهیدات لازم جهت مقابله با سیلاب‌ و آبگرفتی‌های احتمالی در سطح معابر به‌طکر جدی‌تر انجام شود.

وی گفت: همچنین پیش‌بینی‌های لازم به‌منظور واکنش سریع در صورت وقوع سایر حوادث غیرمترقبه مانند زلزله توسط مجموعه‌های مرتبط از جمله شهرداری‌های مناطق، ستاد مدیریت بحران شهر تهران و ستاد ملی مدیریت بحران آنجا م شود.

عضو شورای تهران افزود: در مواجهه با بلایای طبیعی و انسانی بزرگ، علاوه بر نقش پررنگ وظایف ستاد مدیریت بحران در مدیریت پیش و پس از حادثه، آگاهی شهروندان از واکنش مناسب احتمالی نیز دارای اهمیت فراوان است.

شهرداری در پیگیری پرونده‌ها و دعاوی تعلل دارد

«محمود میرلوحی» عضو شورای اسلامی شهر تهران طی سخنانی با اشاره به بند ۱۷ ماده ۸۰ قانون تشکیلات و وظایف شوراهای اسلامی شهر تهران گفت: نظارت بر حسن جریان دعاوی برعهده شورای شهر است.

 وی با ابراز نگرانی از سه پرونده در شهرداری تهران عنوان کرد: احساس می‌کنم شهرداری تهران در پیگیری این سه پرونده از جمله پرونده «املاک نجومی»، پرونده «شرکت رسا تجارت» و پرونده «گزارش تلفیق بودجه سال ۹۳ شهرداری تهران» تعلل می‌کند.

وی گفت: در پرونده املاک نجومی که با کمال تاسف در دوره ما منع تعقیب خورده است، بازرسی کل کشور با اینکه ۱۰ روز فرصت بررسی داشت اما ۲۲ روز بعد از نتیجه اعتراض کرد و پرونده از دستور خارج شد.

میرلوحی گفت: جای تاسف دارد که در پرونده رسا تجارت که با فشار و اصرار ما قرار شد شکایت روی پرونده باشد اما با گذشت یک سال از دی ماه گذشته تاکنون هنوز هیچ اقدام عملی و جدی انجام نشده است.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به پرونده گزارش تلفیق بودجه سال ۹۳ شهرداری تهران نیز گفت: در ماده ۵ این گزارش ۳۳ بند تخلف وجود داشت که باید حراست و بازرسی آن را بررسی و ظرف مدت شش ماه پاسخ می‌دادند،  اما هنوز شاهد هیچ نتیجه ای نیستیم.

وی خطاب به شهردار تهران گفت: شاهد تغییراتی در بخش اقتصادی هستیم که مختصر افراد موثر در حال تغییر هستند اما این روند صحیح نیست.

میرلوحی با بیان اینکه افکار عمومی انتظار دارد ولی این پرونده‌ها با تعلل روبرو است، اظهارداشت: انتظار برخورد جدی با متخلفان و حمایت از نیروهای سالم در شهرداری تهران را دارم.

ضرورت تعیین تکلیف پروژه‌های ناتمام شهرداری تهران

«محمد سالاری» رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران نیز در این جلسه با اشاره به پروژه‌های بلاتکلیف شهر تهران، اظهار داشت: به رغم جلسات مختلف با شهردار تهران و معاونان ایشان همچنان بسیاری از پروژه‌های شهرداری بلاتکلیف مانده است.

وی افزود: از جمله این پروژه‌ها می‌توان به پروژه پایانه شرق، پروژه مشارکتی هزار و یک شب که سند آن آماده شده اما هنوز بخش‌هایی از آن برای تکلیف است، پروژه باغ صبا در خیابان شریعتی، پروژه صادقیه، طرح انتقال خلازیل، اتوبوس هوایی در منطقه یک، خانه شاعران در منطقه ۳، طرح قطب گردشگری سرخه حصار، دوشان تپه و پروژه مژده نیاوران، اشاره کرد.

وی از شهردار تهران خواست کارگروهی را برای تعیین تکلیف این پروژه‌ها تشکیل دهد و به شورای شهر گزارش لازم را ارائه کند.

تذکر به شهردار برای برنامه تهران ۱۴۰۰

ناهید خداکرمی عضو شورای شهر تهران در تذکری خطاب به شهردار گفت: طرح تهران ۱۴۰۰ در اسفند ۹۶ در شورا تصویب شد اما بالاخره با گذشت مدت زمان مدیدی دیروز از لوگوی آن با تمرکزی عجیب بر روی مسائل اجتماعی رونمایی شد در حالی که قرار بود تمام معاونت های شهرداری تهران برنامه ی خود را برای این رویداد ارائه کنند.

وی ادامه داد: بابت این موضوع به شهردار تهران تذکر می دهم چرا که نوروز ۱۴۰۰ یک نوروزی است که تا ۱۰۰ سال دیگر تکرار نمی شود بنابراین شهرداری باید به عنوان تسهیلگر این موضوع، تمام ارگانها و سازمان ها به ویژه میراث فرهنگی را به مشارکت بطلبد.
به گفته خداکرمی، از طبیعت و روستاهای تهران، از توچال تا بی بی شهربانو و بازار تا آداب و رسوم اقوام ساکن در تهران باید برای نوروز ۱۴۰۰ مدنظر قرار بگیرد.

وی افزود: به شهردار تذکر می دهم که اولا هرچه سریعتر برنامه رویداد شهرداری ۱۴۰۰ را برای تصویب به شورا ارائه کند؛ دوم اینکه منطبق با طرح مصوب سال ۹۶ برنامه جذب اسپانسر و سرمایه گذار داخلی و خارجی رویداد فوق را در تمام ابعاد شهرسازی اقتصادی فرهنگی و اجتماعی پیش ببرد و سوم اینکه در یکی از میادین شهر تهران اقدام به ساخت سازه حجمی بزرگ برای این رویداد کند.
خداکرمی خاطرنشان کرد: همچنین از مردم و بازاریان می خواهم که ماگ(لیوان) و تی شرت و سایر اقلامات را با لوگوی تهران ۱۴۰۰ وارد بازار کنند.

وی گفت: تهران ۱۴۰۰ می‌تواند ثروت آفرینی کند و شور و نشاط را به خیابان های تهران بیاورد.

درخواست از مجمع تشخیص

خداکرمی، درخواستی هم از مجمع تشخیص مصلحت کرد و گفت: شورای شهر نمی تواند نسبت به سلامت مردم بی تفاوت باشد؛ مرگ ۵۳ هزار ایرانی و ۲۳ هزار تهرانی و وضعیت بحران کرونا در دنیا نشان می دهد که باید تصمیم عاجلانه و منطبق با شرایط گرفته شود و از این رو مجمع تشخیص مصلحت نظام باید هرچه سریعتر با بررسی دوباره پیوستن به گروه اقدام مشترک مالی، مقدمات ارتباط شفاف کشور را با نظام بانکی بین المللی فراهم کند تا خریداری واکسن و ورود کرونا تسریع شود.

شهرداری مکانی به جمعه بازار پروانه اختصاص دهد

«احمدمسجدجامعی» عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران در جلسه امروز شورا در تذکری خطاب به شهرداری گفت: ما معمولا برای شب یلدا و تهران گردی به بازارچه سنتی پروانه می رفتیم و جالب بود کالاهای عرضه شده در این جمعه بازار، بیشتر هنر دست هنرمندان و کارآفرینان همان جا بود و در واقع آنجا، محل عرضه هنر بود.

وی ادامه داد: می توان گفت بین هزار تا هزار و ۲۰۰ نفر کالای خود را در این جمعه بازار عرضه می کردند که بیش از ۸۰ درصد آنها ساخته دست خودشان بود.

به گفته مسجدجامعی، حدود یک‌سال است که این یک هزار و ۲۰۰ نفر، در محدودیت قرار گرفتند و علت آن هم این است که می خواستیم فضا را بازسازی کنیم.

وی افزود: بیش از ۵۰ درصد فروشندگان جمعه بازار پروانه، زنان سرپرست خانوار و دختران هنرمند و دانشجو هستند؛ از این رو در تپه های عباس آباد فضایی برای آنها درنظر گرفته شد اما انتظار این است که شهرداری تهران این موضوع را جدی تر دنبال کند.

مسجد جامعی همچنین گفت که از بنیاد مستضعفان هم تشکر می‌کنم که یک‌بار برای ۳۱۳ نفر از آنها کارت یک میلیونی هدیه تهیه کرد و داد.

وی افزود: خرداد ماه قول داده بودند که ۶ ماهه بنایی برای بهره برداری جمعه بازار پروانه در تپه های عباس آباد ساخته و بهره برداری شود که البته کروناست اما اگر این مکان ایجاد شود به این هنرمندان کمک شایانی می شود.

این عضو شورا خاطرنشان کرد: یک‌بار هم ایده ایجاد جمعه بازار پروانه در پارک شهر مطرح شد؛ اما به نظر من فرقی ندارد عباس آباد یا پارک شهر، مهم این است که مکانی برای عرضه تولیدات هنری این جامعه مدنی و کارآفرین اختصاص داده شود.

شهرداری اراده‌ جدی برای ساماندهی دستفروشان ندارد

 «علی اعطا» سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران نیز در این جلسه درباره عدم اجرای مصوبه ساماندهی مشاغل سیار و بی کانون شهر تهران که سال ۹۷ در شورای شهر تصویب شد، تذکر داد  و گفت: به رغم پیگیری‌های متعدد، بررسی‌ها نشان داد در شهرداری تهران اراده ویژه‌ای برای اجرای این مصوبه‌ وجود ندارد.

وی گفت: دستاورد اصلی این مصوبه شاید این بود که برای نخستین بار فرهنگ سازمانی شهرداری که همیشه دستفروشی را جزو مصادیق سد معبر می‌دانست، دستفروشی را از مصادیق سد معبر خارج کرد.

اعطا تاکید کرد: این مصوبه معطوف به ساماندهی دستفروشان از سه منظر زمانی، مکانی و هویت بخشی است.

وی ادامه داد: این مصوبه به این معنا است که دستفروشان در چه ساعت‌هایی می‌توانند فعالیت داشته باشند، مکانی به این معنا که دستفروشان در چه مکانی و کدام پیاده‌روها و کدام بازارها می‌توانند فعالیت کنند و به لحاظ هویت‌بخشی و شناسنامه‌دار کردن دستفروشان را ساماندهی می‌کند.

عضو شورای شهر تهران، با انتقاد از اینکه این مصوبه تاکنون اجرا نشده، گفت: اکنون که لایحه بهره‌برداری از پیاده روها را در دستور کار داریم، عدم اجرای مصوبه ساماندهی مشاغل سیار و بی کانون در بخشی از افکار عمومی، برای طرح موضوع ساماندهی پیاده روها در صحن شورای شهر ، تأثیر منفی ایجاد کرده است.

اعطا عنوان کرد: کسانی تصور می کنند چون مصوبه پیشین به اجرا درنیامد، لایحه جدید که بهره برداری از پیاده روها توسط برخی اصناف را مطرح می کنند، به معنای نادیده گرفتن مصوبه ساماندهی مشاغل سیار و بی کانون است.

این عضو شورای شهر تهران تاکید کرد که عدم توجه شهرداری در این مصوبه به شورای شهر لطمه می‌زند.

وی نسبت به این موضوع به شهرداری تذکر داد و گفت:  انتظار می‌رود این مصوبه اجرا شود اما شهرداری مطلقاً به این موضوع توجه نمی کند و بررسی ها نشان می دهد هیچ گونه اقدامی در این خصوص صورت نگرفته است.

وی از شهردار تهران خواست در این‌باره توضیح روشنی را ارائه دهد که شورا تکلیف مصوبه خود را با شهرداری بداند.

اعتبار افزایش حقوق کارگران شهرداری تهران در متمم بودجه دیده شود

«زهرا صدراعظم نوری» دیگر عضو شورای شهر، در تذکری خطاب به شهردار گفت: کارگران فضای سبز و رفت و روب شهرداری تهران از زحمتکش ترین طبقات هستند و سختی کار آنها مشهود است اما میزان حقوق و دستمزد آنها مطابق با زحمتشان نیست و فاصله دارد.

وی ادامه داد: دولت در سال جاری مصوب کرد که افزایش حقوق کارگران اجرایی شود اما اگر این موضوع در شهرداری اعمال نشود مشکل زا خواهد بود بنابراین از شهردار تهران می خواهم که به حقوق این کارگران که بخش قابل توجهی از بدنه شهرداری هستند، توجه کند.

نوری خاطرنشان کرد: با توجه به بخشنامه دولت، امسال باید ۴۱ درصد افزایش حقوق این کارگران انجام می شد که تنها ۱۵ درصد آن در شهرداری اعمال شده و ۲۶ درصد آن تامین نشده، از این رو برای جلوگیری از تبعات احتمالی و حمایت از کارگران، شخص شهردار در متمم بودجه امسال تامین اعتبار حقوق این کارگران را مدنظر قرار دهد.

ترک جلسه جلسه شورا توسط صدراعظم نوری

زهرا صدر اعظم نوری در این جلسه، درخواست بازگشت طرح اعطای تسهیلات به کارکنان مبتلا شده به کرونا در حین انجام وظیفه را داشت که نائب رئیس شورا نپذیرفت و رای گیری کلیات را انجام داد و گفت پس از بحث کلیات درباره ارسال به کمیسیون یا عدم ارسال تصمیم گیری میکنیم.
پس از این عدم پذیرش صدراعظم نوری، وی جلسه شورا را ترک کرد.

به گزارش ایرنا، دویست و پنجاه و هشتمین جلسه شورای شهر تهران، به ریاست «سید ابراهیم امینی» نایب رییس شورای شهر، و با شیوه ترکیبی حضوری و مجازی اعضای شورای شهر، و با حضور 14 عضو آغاز شد.

اعضای شورای اسلامی شهر تهران در نشست امروز خود، تعیین حسابرسان منتخب شورا جهت انجام عملیات حسابرسی سال ۹۹ شورا و شهرداری، بررسی طرح تعیین حسابرسان منتخب شورا جهت انجام عملیات حسابرسی سال ۱۳۹۹ شورای اسلامی شهر تهران، شهرداری و سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته را در دستور کار دارند.

همچنین طرح الزام شهرداری تهران به اعطای تسهیلات به کارکنان شهرداری که در حین انجام وظایف محوله به کرونا مبتلا شده و جان خود را از دست داده‌اند را در دستور کار دارند.

در ادامه جلسه طرح الزام شهرداری تهران به تهیه و ارائه لایحه نظام‌نامه و برنامه عملیاتی مسئولیت پذیری اجتماعی در شهرداری تهران بررسی می‌شود.

سپس طرح تعیین حسابرسان منتخب  شورا جهت انجام عملیات حسابرسی سال ۱۳۹۹  شورای اسلامی شهر تهران، شهرداری  و سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به آن مورد بررسی قرار گرفته و گزارش کمیسیون برنامه و بودجه قرائت می‌شود.

همچنین در این جلسه گزارش‌های حسابرس رسمی شورا در خصوص  سازمان بهشت زهرا و معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران برای سال مالی ۱۳۹۹ قرائت می‌شود. و لایحه شهردار تهران در خصوص  طرح بهره برداری از پیاده‌روها بررسی شده و گزارش کمیسیون برنامه و بودجه قرائت می‌شود.

در ادامه مجمع عمومی عادی شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه برگزار شده و لایحه شهردار تهران درخصوص تعیین ضوابط کنترل آلاینده‌های هوا در پایانه‌های اتوبوسرانی و ترمینال‌ها بررسی شده و گزارش کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری قرائت خواهد شد.

سپس لایحه شهردار در خصوص «تعیین ضوابط کنترل آلاینده های هوا در پایانه های اتوبوسرانی و ترمینال ها» بررسی خواهد شد.

در پایان انتخاب شش نفر نماینده شورا از شخصیت های صاحب‌نظر در حوزه های ماموریتی موضوع بند «چ» ذیل تبصره دوم اصلاحی مصوبه «اصلاحیه مصوبه اعطای نشان های شهروندی» و بررسی لایحه شهردار تهران موضوع انتخاب ۲ نفر کارشناس متخصص جهت عضویت در سازمان نوسازی شهر تهران در اجرای بند «د» ذیل ماده نهم اساسنامه شرکت مذکور بررسی شده و گزارش کمیسیون شهرسازی و معماری قرائت می‌شود.

نظر شما