شناسهٔ خبر: 44651966 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

آلمان: ایران آخرین فرصت برجام را از دست ندهد

استقبال از احتمال بازگشت آمریکا به برجام

صاحب‌خبر -
گروه سیاسی: وزیران خارجهٔ کشورهای عضو برجام و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای بار دیگر بر لزوم حفظ و اجرای کامل توافق هسته‌ای تاکید کردند.
نشست وزیران خارجهٔ پنج‌ کشور عضو برجام شامل فرانسه، بریتانیا، آلمان و روسیه و چین، با ایران،  به ریاست جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیهٔ اروپا به‌شکل ویدئویی برگزار شد.طرفهای برجام تأکید کردند که متعهدند تا برای حفظ این توافق متقابلاً تلاش کنند. اعضای حاضر همچنین گفتند که اجرای کامل و درست تعهدات برجام از سوی تمامی طرفها حیاتی است و نیز باید بر سر چالش‌های اجرایی این پیمان، از جمله منع گسترش تسلیحات هسته‌ای و نیز برداشته شدن تحریم‌ها گفتگو کرد.
وزیران خارجهٔ کشورهای عضو این توافق همچنین تأکید کردند که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تنها سازمان بین‌المللی مستقل و بی‌طرفی است که از سوی شورای امنیت سازمان ملل تعیین شده تا بر اجرای تعهد منع گسترش تسلیحات هسته‌ای در برجام نظارت کند.وزیران خارجهٔ شش کشور حاضر یادآوری کردند که توافق برجام که با قطعنامهٔ ۲۲۳۱ سازمان ملل رسمیت یافته، عنصر مهمی در ساختار منع گسترش تسلیحات هسته‌ای،‌ و نیز دستاور بزرگِ دیپلماسی چند‌جانبه‌گراست که به تأمین امنیت منطقه‌‌‌ای و بین‌المللی کمک می‌کند.
در پایان، اعضا تأسف بسیار خود را از خروج ایالات متحده از این توافق مجدداً اعلام کرده، ابراز امیدواری کردند که این کشور به برجام برگردد و نیز تأکید کردند که آماده‌اند تا به‌اتّفاق یکدیگر برای این منظور تلاش کنند.
در بیانیه‌ مشترک وزیران خارجهٔ کشورهای عضو برجام آمده است:
۱. نشست وزرای خارجه سه دولت / اتحادیه اروپایی + دو (چین، فرانسه، فدراسیون روسیه، بریتانیا، نماینده عالی اتحادیه اروپایی در امور خارجه و سیاست امنیتی) و جمهوری اسلامی ایران، اعضای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، در روز٢١ دسامبر ٢٠٢٠ (١ دی ١٣٩٩) به صورت مجازی برگزار شد. این نشست به ریاست آقای جوزپ بورل، نماینده عالی اتحادیه برگزار شد.
٢. اعضای برجام ضمن تاکید دوباره بر تعهدشان جهت حفظ توافق، تلاش‌‌هایشان در این راستا را تصریح کردند. آنها تداوم ضرورت اجرای کامل و موثر برجام توسط همه طرف‌ها و پرداختن به چالش‌‌های کنونی اجرای [برجام]، از جمله در زمینه عدم اشاعه هسته‌‌ای و تعهدات رفع تحریمی را مورد بحث و بررسی قرار دادند.
٣. وزرا بر اهمیت نقش آژانس به عنوان تنها سازمان بین‌‌المللی مستقل و بی‌طرف که از طرف شورای امنیت سازمان ملل متحد ماموریت یافته تا بر اجرای تعهدات عدم اشاعه هسته‌‌ای ذیل برجام نظارت و آنها را راستی آزمایی کند، تاکید کردند. آنها بر اهمیت تداوم همکاری توأم با حسن نیت با آژانس تاکید کردند.
۴. وزرای خارجه خاطرنشان کردند برجام، که توسط قطعنامه ٢٢٣١ (٢٠١۵) شورای امنیت سازمان ملل متحد تأیید شده، همچنان به عنوان عنصری کلیدی در نظام عدم اشاعه هسته‌ای جهانی و یک دستآورد مهم دیپلماسی چند جانبه است که در صلح و امنیت منطقه‌ای و بین المللی نقش دارد. وزرا بار دیگر بر تاسف عمیق خود از خروج ایالات متحده از توافق تاکید کردند. آنها تاکید کردند که قطعنامه ٢٢٣١ همچنان کاملا لازم الاجرا است.
۵. وزرا توافق کردند که به گفتگو برای تضمین اجرای کامل برجام توسط تمامی طرف­‌ها ادامه دهند. وزرا دورنمای یک بازگشت محتمل ایالات متحده به برجام را مورد توجه قرار دادند و بر آمادگی خود برای پرداختن به این موضوع با نگاهی مثبت و در یک تلاش مشترک تاکید داشتند.
ایران آخرین فرصت برجام را از دست ندهد
وزیر امور خارجه آلمان پس از نشست گروه 4+1 و ایران، از تهران خواست تا فرصت برای نجات برجام را از دست ندهد.
«هایکو ماس» بار دیگر به اقدام ایران در نصب سانتریفیوژ‌های پیشرفته در نطنز واکنش نشان داد و آن را نشانه‌ای از عدم پایبندی به تعهدات برجامی توصیف کرد.
وی در این خصوص گفت: «اقدامات ایران در نطنز نشانه‌ای از عدم پایبندی ایران (به تعهدات برجامی) است و باید ایران نقض تعهداتش را متوقف کرده و به توافق هسته‌ای بازگردد».
این دیپلمات آلمانی در ادامه به تمایل «جو بایدن» رئیس‌جمهور منتخب آمریکا برای پیوستن به برجام اشاره کرد و گفت: «بایدن گفته است که در صورت پایبندی ایران به تعهداتش، به توافق هسته‌ای بازمی‌گردد».
ایران: درباره برجام مذاکره مجدد نمی‌کنیم
سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار کرد: گفته‌ایم برجام مذاکره مجدد نمی‌شود و طرف‌ها به تعهداتشان بازگردند. درخصوص موضوعات فرعی دیگر هم ایران با مقاومت حداکثری خود نشان داد در امنیت ملی و مصالح عالی‌اش با کسی مذاکره نمی‌کند.
سعید خطیب‌زاده درباره اظهارات اخیر وزیر امور خارجه روسیه درباره آمادگی ایران برای گفت‌وگوهای غیربرجامی تصریح کرد: آنچه وزارت امور خارجه به صورت مداوم و بدون گسست پیامی اعلام کرده، این است که برجام موضوعی است که روند خود را داشته، مذاکره شده، امضا و نهایی شده است و نمی‌شود آن را باز کرد. قطعنامه ۲۲۳۱ روشن است.
وی با بیان اینکه برخی علاقه‌مند به تغییرات هستند، خاطرنشان کرد: گفته‌ایم برجام مذاکره مجدد نمی‌شود و طرف‌ها به تعهداتشان بازگردند. درخصوص موضوعات فرعی دیگر هم ایران با مقاومت حداکثری خود نشان داد در امنیت ملی و مصالح عالی‌اش با کسی مذاکره نمی‌کند. بنابراین این گمانه‌زنی‌ها منطبق با واقعیت‌ها نیست. ایران اولویت‌های دفاعی خود را دارد و براساس آن عمل می‌کند.
خطیب‌زاده درباره اظهارات اخیر مدیرکل آژانس درباره برجام اروپا بیان کرد: روابط ایران و آژانس فنی است که باید این روابط در این چارچوب حفظ شود. هر وقت آژانس نگاه فنی به روابط داشته، روابط مشخص و عملگرایانه بوده است.وی ادامه داد: گروسی گفته منظورش چیزی نیست که برداشت شده است و ما تفسیر خودشان را می‌پذیریم ولی توصیه ما به آژانس است که خود را از مسائل و فشارهای سیاسی دور نگه دارد تا هم شان و وزن آژانس حفظ شود و هم همکاری‌های فنی ایران و آژانس حفظ شود.
انگلیس: ایران اقداماتش را انجام ندهد
 وزیر امور خارجه انگلیس پس از نشست وزرای امور خارجه کشورهای عضو توافق هسته‌ای از ایران خواست از اقدامات اخیر اعلام شده در برنامه هسته‌ای‌اش صرف نظر کند.
دومینیک راب، در صفحه توییترش نوشت:  با اعضای برجام دیدار کرده و کاملا به وضوح گفتم که ایران نباید توسعه های اخیر اعلام شده در برنامه هسته‌ای‌اش را انجام دهد. انجام دادن این کارفرصت‌های پیشرفتی را که امیدواریم در سال ۲۰۲۱ شاهدش باشیم تضعیف می‌کند.
همچنین  جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پی برگزاری نشست مجازی  وزرای امور خارجه کشورهای عضو توافق هسته ای[برجام] در صفحه توییترش نوشت: امروز،  اعضای برجام بر تلاش‌هایشان برای حفظ توافق تاکید کردند.  اجرای کامل و موثر [توافق] توسط تمامی اعضا اهمیت زیادی دارد.
بورل در ادامه نوشت: ما بر سر مطرح کردن چالش‌های ادامه‌دار اجرایی کردن توافق از حمله عدم اشاعه تسلیحات هسته ای و تعهدات لغو تحریم‌ها به توافق رسیدیم.

برچسب‌ها:

نظر شما