شناسهٔ خبر: 44642024 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

فوق تخصص جراحی پلاستیک:

سالانه ۲۰۰ هزار نفر در کشور به درمان سوختگی نیاز دارند

سارا سلطانی

فوق تخصص جراحی پلاستیک گفت: سالانه بین ۲۸ هزار تا ۳۰ هزار نفر در بیمارستان‌های سوختگی سراسر کشور با سوختگی نوع شدید بستری می‌شوند ضمن آنکه حدود ۶ یا ۷ برابر این عدد نیز سالانه با فرم های سوختگی متوسط و کم به صورت سرپایی به بیمارستان‌ها و کلینیک‌های عادی مراجعه می‌کنند لذا حدود ۲۰۰ هزار نفر در سال نیاز به درمان سوختگی دارند.

صاحب‌خبر -

دکتر "محمدجواد فاطمی" در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اول دیماه و نامگذاری این روز به نام «روز سوختگی»، وضعیت سوختگی کشور را خوب ندانست و گفت: باتوجه به شروع فصل سرما و استفاده از وسایل گرمایشی، خطرات سوختگی در این فصل افزایش پیدا می کند

رییس هیات مدیره انجمن ققنوس سوختگی را قابل پیشگیری دانست و بیان کرد: انجمن ققنوس که کار آن حمایت از بیماران سوختگی است به همین منظور با فرهنگسازی، استاندارد سازی، قانون‌گذاری و کمک مردم به دنبال پیشگیری از سوختگی در جامعه است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با یادآوری این موضوع که ایران جزء کشورهای بلاخیز منطقه محسوب می شود، اظهار کرد: با توجه به اینکه کشور در شرایط کنونی تحت فشارتحریم های ظالمانه قرار دارد لذا باید خودمان اقداماتی در راستای پیشگیری انجام دهیم تا دچار مشکل نشویم که یکی از آنها پیشگیری از سوختگی است.

وی با بیان اینکه مردم توجه کنند که اگر دچار سوختگی شوند تا آخر عمر گرفتار این موضوع خواهند شد، بیان کرد: سالانه بین ۲۸ هزار تا ۳۰ هزار نفر در بیمارستان‌های سوختگی سراسر کشور با سوختگی نوع شدید بستری می‌شوند ضمن آنکه حدود ۶ یا ۷ برابر این عدد نیز سالانه با فرم های سوختگی متوسط و کم به صورت سرپایی به بیمارستان‌ها و کلینیک‌های عادی مراجعه می‌کنند لذا حدود ۲۰۰ هزار نفر در سال نیاز به درمان سوختگی دارند.

فاطمی با اعلام این مطلب که تعداد سوختگی در کشور ۸ برابر نرم جهانی است، اظهار کرد: ایران جزء کشورهای است که سوختگی در آن بسیار شایعه می‌باشد و این شایع بودن سوختگی به دلیل عدم استانداردسازی، عدم آموزش و فرهنگسازی لازم در این زمینه است.

وی با ابراز تاسف از اینکه در کشور ما بچه‌ها بیشتر می‌سوزند، عنوان کرد: در پیشگیری از سوختگی باید قانون‌گذاری شود تا استانداردسازی صورت گیرد و استانداردسازی به این معنی که خانه، مدرسه، محل کار، ماشین و ... باید ایمن بانشند تا خطرات آتش سوزی وجود نداشته باشد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران تاکید کرد: اگر استانداردها را رعایت کنیم حطر سوختگی بسیار کاهش پیدا می‌کند و مهمترین اقدام در پیشگیری از سوختگی، استانداردسازی است زیرا شایعه‌ترین علت سوختگی که سبب بستری افراد در بیمارستان‌ها می‌شود استاندارد نبودن سیستم‌های گازسوز است که در این زمینه تولیدکنندگان و دستگاه‌های نظارتی مقصر هستند.

فاطمی افزود: چرا آموزش و پرورش اجازه می‌دهد که بچه‌ها در مدرسه غیر استاندارد حضور پیداکنند. بدانید که هزاران برابر هزینه‌های استاندارد سازی باید برای درمان سوختگی مصرف کنیم.

انتهای پیام

نظر شما